Cover Story

Business and Relaxation at the Seashore

   
    La intrarea in Mamaia, dinspre Constanta, nu mai departe de Lacul Tabacariei, se poate observa cu usurinta silueta unui hotel de 4 stele, cu 6 etaje, al carui nume ne trimite cu gandul spre tropice: Malibu. Fiind amplasat vis-a-vis de Pavilionul Expozitional si, in acelasi timp, cu acces direct la plaja statiunii, avantajele locatiei devin evidente. Fara a dispune de deschidere catre mare, dar in aceeasi zona, se afla si Hotel Oxford (3 stele, aluzie catre mediul universitar) care apartine aceluiasi proprietar, omul de afaceri constantean Constantin Zelca, si este condus de acelasi manager, doamna Laura Stupar.
 
    Modul in care este administrata afacerea ne-a determinat sa stam de vorba, pentru a spune povestea acestor doua hoteluri, cu doamna Laura Stupar. Asa cum ne-a marturisit, intre cei trei membri de baza ai top managementului (proprietar, director hotel si director alimentatie publica) trebuie sa functioneze o relatie deschisa, bazata pe incredere reciproca. Ceea ce se si intampla, spre buna functionare a celor doua locatii.
 
    O viata activa 
    Si-a inceput cariera in turism ca business developer la actuala companie THR Marea Neagra, a continuat ca administrator al propriei locatii (Vila Colonial din Eforie Nord), iar din 2003 pana in 2006 s-a ocupat de gestionarea Hotelului Oxford din Constanta. Este un hotel de 3 stele, cu 100 de camere, care reuseste sa gliseze cu discretie intre turismul de city break, cel de entertainment si cel de leisure. Clubul disco, terenul de sport, sala de biliard si cele doua sali de conferinte au completat o oferta destinata clientului activ si chiar localnicului constantean. Apropierea de campusul universitar  a fost un criteriu de amplasament si se pare ca ramane in continuare, o serie de studenti si profesori invitati (mai ales straini) fiind clienti fideli. Din 2006, Laura Stupar devine director al Hotelului Malibu, ceva mai mare (155 de camere) si clasificat la 4 stele, o noua provocare pentru un hotelier deja experimentat. Construirea hotelului a mers in paralel cu ridicarea Centrului Expozitional si se vede ca n-a fost o idee rea, pentru ca expozantul sau vizitatorul institutiei amintite nu are decat sa treaca strada pentru a ajunge in hotel. Centru de conferinte de aici (4 sali, cu pana la 350 de locuri), centrul SPA, sala de receptii si restaurantul de 180 de locuri au avut greutate in prezentarea ofertei acestui hotel. In prezent, Laura Stupar continua sa se ocupe de propria afacere din Eforie Nord si sa coordoneze activitatea celor doua hoteluri dintr-un birou sobru, aflat in imediata vecinatate a receptiei Hotelului Malibu.
 
    Diversitatea ofertei 
    Ambele locatii au acest avantaj, al egalei apropieri de Constanta si Mamaia, ceea ce reuseste sa le individualizeze in peisajul turistic local. Clasificarea diferita poate insemna si atragerea unei plaje mai largi de clienti, prin diversitatea ofertei, diversitate care inseamna atat preturi, cat si scopul calatoriei. ”In extrasezon, a avut un grad de ocupare mai mare hotelul de 3 stele, datorita tarifului, care a primat, cel putin in ultima perioada”, ne spune doamna Laura Stupar. ”In plus, trebuie sa remarcam faptul ca un hotel precum Oxford are succes la oamenii de business care cauta un grad de confort bun, potrivit unui sejur scurt. In cazul unui sejur mai lung, mai ales daca este orientat si catre leisure, gradul de confort si de asigurare a serviciilor trebuie ridicat. De aceea Malibu, de 4 stele, a fost preferat in sezonul turistic dar si in sezonul intermediar dedicat conferintelor”, a completat interlocutoarea noastra. 
 
                   
   
    Iata cum un subiect ca ”sezonalitatea”, pentru un hotel de pe litoral, nu a mai fost chiar cheia discutiei. ”Mai ales datorita centrului de conferinte, am putut functiona tot timpul anului, inclusiv in aceasta perioada de criza. Ce-i drept, incercam sa ne adaptam si prin alte mijloace, de pilda tinand costurile foarte strict sub control, pentru a putea oferi tarife competitive. De asemenea, compania din care fac parte hotelurile a venit cu ceva nou pe litoral la momentul respectiv, si anume cazarea in regim self catering in cadrul complexului de apartamente Mamaia Summerland, ceea ce extinde si mai mult plaja de clienti pe care o putem aborda”, a punctat doamna Stupar.
 
    De-ale litoralului 
    Pornind de la premiza ca gestionarea unui hotel pe litoral, chiar si a unuia care are si alte posibilitati de a atrage clienti decat cei orientati catre plaja, nu e deloc o sarcina usoara, am incercat sa aflam de la doamna Stupar care sunt principalele probleme percepute de un manager de hotel. ”Problema plajelor este inca una de actualitate. In continuare, pe plaja din vecinatatea hotelului Malibu exista un alt operator, iar situatii ca aceasta sunt destul de frecvente”, arata dumneaei. ”Daca ar fi sa vorbim la modul general, as mentiona lipsa de promovare pe plan extern. Este necesara o promovare constanta a acestei destinasii si in afara tarii, incercand sa contracaram unele stereotipuri din categoria «personal necalificat,  tarife mari etc.», caci lucrurile s-au mai schimbat intre timp. Iar promovarea sa fie facuta prin prezentarea particularitatilor fiecarei stasiuni: Mamaia pentru clubbing, Eforie pentru tratamente balneo, Costinestiul pentru tineret si asa mai departe. Si la capitolul infrastructura se poate face ceva, fara cine stie ce eforturi financiare, atata vreme cat autostrada nu este finalizata, iar o calatorie cu trenul dureaza 5 ore. Exista varianta curselor de avion, chiar si regulate in sezon, sau daca nu in sistem charter, care pot ateriza pe aeroportul Kogalniceanu”, adauga doamna Stupar. 

                   

   
    Tot ca sprijin din partea autoritatilor publice, managerul Hotelului Malibu a mentionat necesitatea crearii unor evenimente, asa cum Primaria Constanta de altfel a realizat in sezonul 2009, dar cu frecventa saptamanala. ”Festivalurile, de orice fel, fac litoralul mult mai atractiv, aduc multa lume si lucrul acesta se vede in gradul de ocupare”, mai arata dumneaei. 
    Am fost interesati sa vedem care este situatia resurselor umane in cazul hotelurilor Malibu si Oxford. ”Problemele legate de personal, si pe care le resimtim, sunt cele pe partea de restaurant/bucatarie. Aici exista o dificultate in a gasi angajati specializati si care chiar sa stie ce trebuie facut. Se presupune ca un oras mare precum Constanta poate asigura resursele umane necesare turismului in Mamaia, ceea ce poate fi adevarat doar pe partea de hotel - camere, receptie etc.”, opineaza doamna Stupar.

    Afaceri diferite 
    Tinand cont si de calitatea de investitor privat, doamna Laura Stuparu poate face o deosebire intre un hotel cu numar relativ mare de camere si o pensiune. ”Avantajele unei pensiuni sunt legate in primul rand de legaturile care se formeaza direct, personal, intre proprietar si turistii sai - de multe ori am ramas buni prieteni cu oaspetii pensiunii, chiar am ajuns sa ne stim familiile, sa ne sunam de sarbatori, uneori sa-i si vizitam. Si relatiile dintre personal (care de regula in sezon este acelasi zi de zi ) si turisti sunt mult mai apropiate. In al doilea rand, intr-o pensiune lucrurile se intampla mult mai spontan - poti pregati mancarea preferata pentru fiecare, chiar daca nu este in meniu, pentru ca numarul de clienti este mult mai mic. Este o experienta interesanta, pentru ca vin cu anumite obiceiuri, potrivite in ospitalitate, si in hotelurile de la Mamaia”, declara gazda noastra. ”Dezavantajul poate consta in faptul ca nu putem oferi o serie de servicii suplimentare, ca de exemplu accesul intr-un centru SPA, eventual in mod gratuit”, completeaza dumneaei.
Dincolo de ceea ce doamna Stupar poate percepe ca dezavantaj in administrarea celor doua hoteluri, putem spune ca un turist are toate motivele sa considere locatiile ca pe niste destinatii bine conturate din perspectiva conceptului, cu servicii de buna calitate si o ambianta adaptata publicului tinta. Este probabil si meritul arhitectului, dar cu siguranta al celui/celor care au gandit afacerea.
 
 
 
                Reteta bucatarului 
                Chicken curry
                Ingrediente
                Smantana - 0,1 kg 
                Piept de pui – 0,2 kg 
                Morcov – 0,03 kg 
                Ardei gras – 0,1 kg 
                Curry – 0,01 kg 
                Dovlecei – 0,03 kg 
                Sare, piper, ulei
    Mod de preparare: Carnea si legumele se curata, se spala si se trag la tigaie . Se adauga smantana si sosul curry, amestecand foarte bine pana la omogenizare. Se adauga sare, piper si se serveste cald cu diverse garnituri.
 
 
Fisa de achizitii
  • Echipamente pentru baie: CWS
  • Produse de curatenie: Ecolab
  • Prosoape si textile: Dolphin Group
  • Cafea: Lavazza
  • Echipamente bucatarie: Horeca Expert
  • Spalatorie (serviciu externalizat): Alb Tip Top
 
 
Autor: Lucian Nicolescu
Print Inchide