Associations and Patronages

Against Prejudice Concerning the Tourism Agencies

   
    Interviu cu doamna Corina Martin, Presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania
 
    Cum ati intrat si evoluat în turism, în primul rand ca întreprinzator privat?
    Am absolvit Academia de Studii Economice in 1990, cu specializarea Economia Serviciilor de Alimentatie Publica si Turism, iar, dupa 20 de ani, ma regasesc in acelasi domeniu, trecand prin multe etape, fiecare cu importanta ei. Inca din 1991 am fost angajata ca agent de turism la Simpaturism, prima agentie de turism privata din Romania. Din 1992 am devenit Director al Filialei Constanta la Nouvelles Frontieres - Simpaturism, locul unde m-am format si care m-a determinat sa raman in aceasta profesie. In 1998 am decis ca pot porni pe drumul meu si mi-am infiintat propria agentie, Mistral Voyages. Am parcurs toate etapele cresterii si consolidarii pe piata constanteana, astfel incat in 2007 am dezvoltat o a doua agentie, dedicata unor servicii precum excursii locale si operarea navelor de croaziera, mai ales ca Mistral Voyages incepuse deja constructia unui hotel. Am devenit hotelier in decembrie 2009, o adevarata provocare pentru mine, dupa ce timp de 20 de ani eram obisnuita sa privesc piata din punctul de vedere al tour operatorului, ceea ce inseamna cu totul alta perspectiva.
    Dincolo de noul proiect al Mistral Voyages, acela al dezvoltarii unui resort hotelier (Mistral Resort Moieciu), am consolidat si a doua agentie, Mistral Tours, care a devenit producatorul unicului Card de atractii turistice din Romania -  Constanta City Pass si detinatorul unui ponton in Delta Dunarii. In acelasi timp, Mistral Tours opereaza excursii si tururi de o zi, cu plecari garantate, pentru turistii sositi pe Litoral - degustari de vinuri la Murfatlar, vizite la pescarii dobrogeni, croaziere in Delta Dunarii, zboruri de agrement, Safari in Muntii Dobrogei, vizite la Adamclisi si Manastirea Sfantului Andrei, cu dejun gatit de calugari, excursii de o zi in Bulgaria etc.
 
    Care a fost drumul catre functia de presedinte ANAT?
    In ANAT am intrat, ca membru, in 1999. M-am implicat in viata asociatiei, mai ales din 2004, cand am fost mandatata de colegii mei de regiune sa ii reprezint, ca Presedinte al Regiunii Sud-Est. Dupa doua mandate pe aceasta functie, am primit votul de incredere din partea colegilor mei de Consiliu Director al ANAT pentru a candida la presedintia asociatiei, pe care am castigat-o in aprilie 2009.
    In 2007, insa, am avut ambitia sa cred ca interesele si strategia de dezvoltarea a celei mai importante regiuni turistice, litoralul, poate fi definita si coordonata de un singur organism, in care sa lucreze, intr-o singura echipa, hotelierii, agentiile de turism, autoritatile locale, asociatiile gastronomice, Camera de Comert, alti operatori de turism - aeroport, port de croaziera etc. Am reusit sa formam astfel Asociatia pentru Promovarea si Dezvoltarea Turismului Litoral (devenita in 2009 ”Litoral - Delta Dunarii”). Conduc aceasta asociatie in numele ANAT, ma aflu la al doilea mandat consecutiv de presedinte si ma bucur sa afirm ca formula de parteneriat public-privat pe care am creat-o este un adevarat minister al turismului local, asa cum ar trebui sa existe in toate destinatiile turistice majore din tara. Astfel, am reusit cateva proiecte cu care ne mandrim - am adus la Constanta cea mai mare companie aeriana low cost, am readus TUI pe Litoral, am reinfiintat conceptul de Revelion al Turismului, am transformat bursa de contractare in Targul de Turism Litoral, am adus nenumarate evenimente de promovare pe Litoral, devenind astfel practic cea mai puternica voce de promovare pentru aceasta destinatie.
    Mai mult, in 2009 am realizat ca modelul pe care l-am creat pe Litoral trebuie multiplicat in tara si am realizat unirea Asociatiilor de Promovare Bucovina, Maramures, Sibiu, Sighisoara, Brasov, Valea Prahovei (creata tot de ANAT), Gorj si Litoral - Delta Dunarii, toate intr-o federatie care inglobeaza acum destinatiile majore ale Romaniei. Cu o singura exceptie, Bucurestiul, caz la care, insa, lucram temeinic.
 
   Mentionati cele mai importante initiative ANAT, de cand sunteti presedinte.
    Dincolo de Caravana ANAT, care a atins punctele majore din tara prin intalnirile cu membrii si cu presa locala, dincolo de campania "Alege agentia de turism - Calatoreste cu agentiile membre ANAT", lansarea cardului de membru ANAT (Travel Industry Card, menit sa aduca discounturi si beneficii negociate pentru toti lucratorii din turism), am creat "Vacanta in tara mea. 2010 - Anul Ofertelor Speciale", care a lansat pe piata program dupa program, marketate si branduite ca oferte speciale, accesibile exclusiv prin agentiile de turism membre ANAT. In plus, la 20 de ani de activitate, ne mandrim cu primul Targ International de Turism marca ANAT - Holiday Market si ne pregatim deja de editia de toamna - Winter Holidays. In octombrie, odata cu Winter Holidays, vom celebra ”Gala 20 de ani de ANAT”.
    Iata motive pentru care ANAT este practic cea mai puternica voce patronala din turism, ceea ce nu vine doar din dimensiunea data de numarul mare de membri si de acoperirea geografica, ci din atitudine si emblema. ANAT continua sa fie lider de opinie, formator de trenduri si educatie turistica, prin campaniile pe care le desfasuram. Intr-adevar, in anul din urma ne-am confruntat cu o criza ce afecteaza major inclusiv circulatia turistica in si din Romania, dar aceasta ne-a provocat sa ne definim noi strategii si campanii.
 
    Cum a evoluat activitatea agentiilor de turism in ultimii ani? Ce le-a favorizat dezvoltarea si care au fost piedicile?
    In ultima perioada ne-am confruntat cu extinderea unei conceptii total eronate asupra agentiilor de turism, percepute drept comisionari, intermediari care adauga niste euro sau lei peste tariful pe care l-am obtine daca ne-am rezerva singuri vacantele. Nimic mai fals! Agentii de turism sunt specialistii la care trebuie apelat asa cum se apeleaza la medici, stilisti, avocati etc., pentru a castiga un tarif mult mai bun decat cel de receptie, pentru a obtine siguranta unui contract si pentru a beneficia de consultanta in alegerea celei mai bune si mai sigure destinatii, la cel mai avantajos tarif. Pe desfiintarea acestor prejudecati ne concentram acum, prin campaniile desfasurate, de aceea toate ofertele speciale, la tarife si discounturi atat de atractive sunt disponibile numai prin agentiile de turism membre, tocmai pentru a atrage turistii spre agentiile de turism.
 
    Care sunt cele mai cautate destinatii externe ale momentului? Ce a deteminat, in opinia dumneavoastra, orientarea turistilor romani cu potential financiar real catre aceste locatii?
    Este sezonul in care creste cererea pentu destinatii estivale, de plaja. Ele trebuie sa fie atractive atat ca distanta, tarif, dar si ca oferta generala. Turcia va ramane optiunea numarul 1, iar insulele grecesti vor continua sa atraga - mai ales ca apar oferte cu tarife in scadere, ceea ce tenteaza foarte mult. Bulgaria se va situa, probabil, doar pe al treilea loc, dar sa nu uitam ca au reinceput charterele spre Spania, Cipru, Egipt sau Malta. Categoria vacantelor de lux va avea, si in continuare, clienti, estimam doar ca se va inregistra o reorientare spre reducerea numarului de nopti de cazare sau a bugetului alocat unei vacante. In ceea ce priveste destinatiile interne, desigur vedeta va fi litoralul, urmat de zonele montane si de agroturism.
 
    Exista posibilitatea ca Romania sa ofere alternative la anumite destinatii externe? Care sunt zonele de nisa pe care am putea miza, din ce zone si categorii de venituri am putea atrage turisti?
    Estimez ca o categorie mai mare de turisti se va orienta spre vacanta in Romania, ca alternativa mai sigura si mai confortabila. A devenit importanta distanta de parcurs, in contextul in care vacanta scade ca numar de zile alocat. Va mai creste cererea pe weekend-uri, pentru multi dintre cei care nu isi vor mai permite o saptamana de vacanta. Agentiile de turism au pregatit deja oferte de weekend pentru orice destinatie deoarece, mai ales acum, economia fata de tariful de la receptie este semnificativa.
 
    Cum vedeti viitorul litoralului romanesc si in Delta Dunarii, in conditiile in care nu exista facilitati pentru investitori?
    Intr-o economie sanatoasa, investitiile apar si in absenta unor facilitati, dar Romania nu are o economie sanatoasa, ba chiar se adanceste in criza. Aceasta va insemna stoparea investitiilor, daca nu se creeaza un cadru legislativ si fiscal avantajos si stimulativ. Deci, daca statul are cu adevarat de gand sa relanseze economia si sa creeze crestere la nivel national, trebuie sa incurajeze urgent investitiile, printr-o politica de relaxare fiscala, in domeniile de interes major si care pot creste mai rapid si mai sigur, corelat cu un cadru mai ferm de reglementare si control.
 
    Cat de importanta a fost absenta unor tour operatori puternici din peisajul romanesc, care sa promoveze Romania? In ce masura au reusit agentiile romanesti sa suplineasca aceste absente?
    Niciun tour operator strain nu promoveaza o tara care nu vrea sa se promoveze ea insasi, care nu face niciun efort in acest sens. Din pacate, in Romania obisnuim sa criticam la televizor contractele de promovare turistica pe pietele externe, intreprinse de vreun ministru, pentru ca ni se pare ca sunt ”bani aruncati”. De fapt suntem in afara preferintelor de vacanta pentru majoritatea europenilor tocmai pentru ca nu am investit nimic in promovare, la fel cum nu am investit mai deloc in turismul romanesc de 20 de ani.
 
     Comentati calitatea serviciilor din Romania (hoteluri, alimentatie  publica, entertainment etc). Care sunt categoriile in care s-au produs schimbari si unde lucrurile trebuie imbunatatite?
    Avem inca multe de facut in cresterea calitatii serviciilor, dar trebuie sa recunoastem ca investitiile private ale ultimilor ani se vad si incep sa produca efecte - prin concurenta, inovatie, francize internationale, formare profesionala etc. In acelasi timp, daca lucrurile stau mai prost in Romania din acest punct de vedere, comparativ cu alte tari vecine, in ciuda unui peisaj si a unui cadru natural unic si generos de care beneficiaza Romania, asta se intampla numai din cauza slabiciunii autoritatilor centrale si locale ale statului, care au creat un cadrul legislativ slab si neperformant. Astfel s-a permis raspandirea turismului la negru si mediocritatea servicilor, in multe cazuri in absenta unui cadru concurential corect si stimulativ.
 
    Cum ati simtit evolutia turismul de business in ultima perioada, de cand ne confruntam cu criza?
    In perioada crizei, turismul de business a inregistrat cea mai mare scadere in Romania, la fel cu tendinta generala europeana, dar trebuie spus, insa, ca incep sa se vada cresteri reale. In schimb, cel putin de cateva saptamani, a scazut ingrijorator cererea pentru leisure, date fiind vestile proaste primite de o categorie larga de populatie in aceasta perioada.
 
    Sunt orase/zone in Romania in care s-a investit prea mult sau prea putin in locatii HoReCa (hoteluri in special)? S-a intamplat sa nu puteti veni cu oferte in intampinarea unei cereri importante?
    Intr-adevar, sunt zone in care s-a investit mai mult, acolo unde cererea traditionala este mai mare, dar si zone mai putin dezvoltate ca locatii HoReCa, intrucat nivelul de dezvoltare a destinatiei este redus. Investitiile intr-o zona turistica sunt generate de volumul cererii, de sezonalitate, de mediul financiar local - favorizant sau nu. Un exemplu clar a fost cresterea enorma a statiunii Mamaia, dupa preluarea administrarii de catre o autoritate publica locala care a favorizat investitiile, care a atras evenimente, care a investit in imagine si standarde. Din pacate, nu acelasi lucru putem spune despre statiunile balneare - cu multe dintre ele am ajuns sa evitam sa lucram, sa le ocolim atunci cand alegem destinatia pe care sa o recomandam pentru evenimente sau conferinte. Timpul s-a oprit in loc pentru multe statiuni balneare din Romania, dar nu la modul la care ne-am dori, sa ne intoarcem in trecut, ca turisti  intr-o statiune ”vintage”, de exemplu. Pur si simplu nu s-a schimbat nimic in dotari, servicii, pregatire profesionala, atitudine, mentalitate.
 
    Exista probleme importante pe traseul turist – agentie de turism – hotel? 
    Agentia de turism este veriga intermediara intre hotel si turist, un specialist care negociaza alocatii hoteliere, contracte, tarife, politici de reduceri si facilitati, devenind un consultant dedicat pentru vacanta turistului. Orice eroare in acest lant creeaza perturbari nedorite si afecteaza rezultatul. Dar la fel se intampla in orice domeniu - daca nu platesti frigiderul la magazin, ti-l mai aduce acasa reprezentantul magazinului? Si daca magazinul nu ar fi platit in avans lotul de frigidere, ai mai avea ce astepta sa iti fie livrat acasa? Cam la fel stau lucurile si in turism: cand un turist comanda si plateste o vacanta la o agentie de turism (un bilet de avion, o cazare intr-un hotel, un transfer, o masina, o croaziera etc), agentia de turism emite un voucher care garanteaza serviciul comandat si platit, ceea ce inseamna startul unor obligatii contractuale din partea agentiei fata de acel turist!
   
    Care credeti ca sunt principalele provocari pentru hotelieri in aceasta perioada?
    Daca aceasta criza aduce si efecte benefice (si eu personal cred in acestea!), unul dintre ele ar trebui sa fie unificarea patronala in mediul hotelier, pe destinatii si la nivel national. ANAT este un partener serios si responsabil, dar au trecut ani de cand asteptam un partener serios si credibil in zona hoteliera, alaturi de care sa determinam schimbarea mediului legislativ actual si a atitudinii guvernelor fata de turismul romanesc - "Cenusareasa" de serviciu a economiei nationale. Pe de alta parte, cu ajutorul hotelierilor, in special a celor de pe Litoral, am reusit sa implementam cu succes diverse programe ("Inscrieri Timpurii", "Litoralul pentru toti" , "O saptamana la munte", "Decada Balneara", " Vacanta la tara", " Zile gratuite de vacanta" etc.). Faptul ca hotelierii au inceput sa inteleaga importanta unei politici de preturi si de marketing dinamice, in parteneriat cu agentiile, este, iata, unul dintre beneficiile aduse de criza.
 
Interviu realizat de Lucian Nicolescu

Autor: Lucian Nicolescu
Print Inchide