Business Profile

What is Behind the First Covasna 4-star Hotel?

 
Statiunea Covasna dispune de mii de izvoare de apa minerala si de mofete unice in lume, recomandate in tratarea afectiunilor cardiovasculare, hepato-biliare, de nutritie si metabolism, ginecologice, fiind astfel un teren foarte fertil pentru turism. Covasna este numita si “Statiunea celor 1.000 de izvoare de sanatate”, avand un climat bland, un aer puternic ionizat negativ si un cadru natural deosebit de pitoresc. Mai mult, resursele naturale curative pot fi valorificate pe tot parcursul anului.
Pe acest potential natural al statiunii Covasna, ce o face perfecta atat pentru turismul balnear, cat si pentru cel montan, a mizat si familia Petruta si Ovidiu Costea, care a deschis in anul 2007, in Valea Zanelor, Hotelul Clermont, primul hotel de 4 stele din judetul Covasna.

In anul 2005, domnul Ovidiu Costea a vandut actiunile detinute la fabrica de conserve „Ardealul” concernului norvegian Orkla Foods si de atunci a investit in industria ospitalitatii. Dumnealui ne-a marturisit, in interviul pe care a avut amabilitatea sa ni-l ofere, ca afacerea hoteliera i-ar merge si mai bine daca statiunea ar beneficia de infrastructura rutiera si aeriana, precum si de mai multe facilitati de petrecere a timpului liber. 
 
Stimate Domnule Ovidiu Costea, spuneti-ne va rog cum a aparut hotelul, cand a fost deschis si cum a evoluat in timp, ca dotari, extinderi s.a.?
Ideea unui hotel de calitate in statiunea Covasna a inceput sa prinda forme in 2005, odata cu constructia primului corp de cladire. Cladirea principala include un numar de 75 de camere si apartamente, centru de sanatate, piscina acoperita, restaurant, cafenea, bar-club, discoteca, crama, sali de conferinte si un spatiu de joaca pentru copii. Hotelul a fost inaugurat in noiembrie 2007. In iunie 2009, in plina criza economica, a inceput constructia celui de-al doilea corp de cladire, unit de cel principal printr-o pasarela suspendata, acoperita. Prin acest corp de cladire se pun la dispozitia oaspetilor 31 de camere si apartamente, iar centrul de conferinte a fost completat cu 5 sali de diferite dimensiuni. De asemenea, a fost amenajat un spatiu destinat petrecerilor private.
 
Care considerati ca este principalul avantaj competitiv al Hotelului Clermont?
Principalul avantaj competitiv este reprezentat de centrul de sanatate Clermont, care permite realizarea de tratament cardiovascular si reumatic. Gratie unicitatii tratamentelor si a lipsei unei concurente reale la aceleasi standarde de calitate s-a rezolvat in mare parte si sezonalitatea afacerii.
 
Care este profilul clientului pentru fiecare centru de profit in parte (partea de cazare, de alimentatie publica si de divertisment, de evenimente, de spa)?
Inca inainte de lansarea hotelului am avut in vedere un proces continuu de selectare a oaspetilor. Indiferent de specificul activitatii urmarite, clientii nostri sunt persoane cu o educatie peste medie, cu venituri medii si mari si cu apetit crescut pentru vacante in Romania.
Oaspetii centrului de sanatate au o inclinatie puternica pentru investitii in propria sanatate si pentru relaxare activa. In privinta evenimentelor gazduite in cadrul centrului de conferinte, se pune un accent deosebit pe calitatea umana a clientilor finali, prin trierea acestora din randul companiilor foarte serioase si implicate activ in imaginea generata de proprii angajati.
 
Puteti defini ponderea turismului de business, a celui de leisure, a gazduirii de evenimente in structura business-ului in acest moment? Dar ponderea centrului de sanatate si de frumusete?
Avand in vedere sezonalitatea fiecaruia dintre segmentele de turism mentionate, putem spune ca fiecare categorie o completeaza pe cealalta, perioadele de suprapunere fiind limitate. Intr-un an obisnuit, turismul de business (in principal evenimentele organizate) acopera 50 % din numarul innoptarilor, iar cealalta jumatate este realizata din tratamentul cardiovascular in special, de pachetele de leisure si de pachetele de sarbatori. Serviciile de infrumusetare sau de divertisment contribuie la complexitatea pachetelor de servicii oferite, nefiind insa o sursa explicita de oaspeti.

Actualmente, care este gradul mediu de ocupare atat pentru hotel, cat si pentru partea de restauratie?
Gradul mediu de ocupare al hotelului este de peste 50 %. Restaurantul Clermont este utilizat cu preponderenta de oaspetii hotelului, deoarece impactul localnicilor in veniturile realizate este foarte scazut.
 
 
Care este profilul clientului centrului dumneavoastra de sanatate? Aveti clienti care se cazeaza in hotel veniti special pentru el?
Centrul de sanatate Clermont a fost gandit si realizat pentru a putea oferi tratament cardiovascular si reumatic de cel mai inalt nivel. Sunt puse in valoare resursele naturale extraordinare (apa minerala si gazul mofetic), cu ajutorul echipamentelelor noi, performante si a personalului de specialitate cu inalta calificare. Eficienta tratamentului este garantata de reintoarcerea anuala a multora dintre clientii centrului. Acesta reprezinta, cum spuneam, principalul avantaj competitiv al hotelului si sustine cea mai fidela categorie de clienti, care genereaza 35 - 40 % din numarul de innoptari realizate.

Care este ponderea turistilor straini versus a celor autohtoni? Cum cooptati oaspetii straini si ce le oferiti acestora?
Ponderea turistilor straini este limitata de lipsa infrastructurii rutiere si aeriene. In acest moment, turistii straini asigura mai putin de 5 % din numarul total de turisti si 10 % din numarul de innoptari.
 
Din ce tari ati primit oaspeti?
Principale tari furnizoare de turisti sunt Israel, Germania si Ungaria. Din pacate, lipsa unui aeroport in apropiere (de preferat Brasov) limiteaza drastic numarul potentialilor turisti externi.
 
Care sunt problemele frecvente ale hotelurilor din Covasna? Ce ne puteti spune despre specificul pietei locale?
Hotel Clermont a intrat pe o piata turistica cu foarte mare traditie (piata turismului balnear), dar in care investitiile complexe au lipsit. Prin completarea constanta a gamei de facilitati si de servicii oferite, am acoperit o mare parte din lipsurile statiunii. Prin inaugurarea partiei de ski in aceasta iarna, cu o lungime aproximativa de 1.000 m, se rezolva partial si problema activitatilor din perioada iernii. O crestere a numarului de unitati de 3 si 4 stele in statiune probabil ca ar stimula aparitia unor facilitati suplimentare pentru petrecerea timpului liber.
 
Cate zile sta un oaspete de-al dumneavoastra in Covasna?
Lungimea sejurului mediu este de 3,5 nopti de cazare per turist, insa aceasta lungime este determinata in principal de pachetele de tratament cardiovascular.
 
 
 
Care considerati ca este statusul turismului balnear autohton?
Turismul balnear autohton se afla intr-o schimbare continua. Se investesc bani in renovari si in noi facilitati de cazare, insa intr-un ritm foarte mic comparativ cu necesitatile. Potentialii investitori beneficiaza de foarte putin sprijin din partea autoritatilor, fie ele locale sau centrale, in contrast total cu nivelul declarativ.

Multi operatori se plang de situatia pietei. Unde credeti ca avem probleme?
Problemele sunt numeroase si decurg din lentoarea cu care sunt realizate lucrarile de infrastructura. Ceea ce ne afecteaza cel mai mult pe noi sunt lipsa autostrazii Bucuresti – Brasov, precum si lipsa unui aeroport la Brasov, dupa cum mentionam anterior. In acest fel, piata depinde aproape in totalitate de turistii romani si de companiile locale, cererea potentiala fiind astfel mult limitata.
 
Cum v-a afectat criza? Ce solutii ati gasit?
Criza a afectat in egala masura toti jucatorii de pe piata. Hotel Clermont a trecut mai bine decat alti competitori prin aceasta perioada, deoarece nu s-a angrenat intr-un razboi al tarifelor care sa rezolve problemele pe termen scurt. Prioritatea numarul 1 a fost imbunatatirea constanta a serviciilor si completarea facilitatilor existente.
 
Care sunt principalii furnizori cu care lucrati si pe care ii recomandati?
Bilancia, pentru utilaje de bucatarie, Ovo Design, pentru mobilier, Ax Perpetuum, pentru textile. Ferma proprie, dar si companiile Amigo & Intercost, Selgros Cash & Carry, Sergiana si Coca-Cola HBC Romania ne asigura partea de food&beverage, iar Ecolab, produsele pentru curatenie. Bitsoft ne-a realizat solutia informatica, iar Concept Hotels ne asigura cosmeticele hoteliere si consumabilele pentru partea de cazare.
 
Cat ati investit pana acum in acest business si ce va doriti pentru el?
Investitia totala in acest proiect a fost de aproximativ 7 milioane euro. Ce imi doresc? O crestere usoara, constanta, sustenabila pe termen lung.

Ce calitati personale credeti ca trebuie sa aiba un investitor in turism?
Mhh (zambeste, n.r.). Seriozitate si foarte multa rabdare.
 
Cum a fost pana acum anul 2012 in activitatea dumneavoastra fata de anii precedenti? A crescut gradul de ocupare, s-a stabilizat sau, din contra, a scazut?
Anul 2012 este un an pozitiv, al consolidarii, care a inceput destul de complicat datorita implicatiilor conditiilor meteo (ninsorile abundente din februarie), dar care per total va inregistra o usoara crestere fata de 2011.
 
Hotelul Clermont pe scurt:

-218 locuri de cazare, dispuse in 106 camere si apartamente de diferite tipuri;
-printre extraservicii: Centrul de sanatate Clermont (servicii de prevenire si tratament balnear, precum si servicii de wellness, deci de reincarcare a organismului), Centrul de infrumusetare Clermont (sala de fitness, piscina acoperita, sauna, jacuzzi, hidromasaj aromatic, tratamente corporale si faciale, masaje de relaxare, faciale si decolteu, masaje cu pietre vulcanice, manichiura, coafura, pedichiura), servicii de agrement (bowling, biliard, tenis de masa si de camp, paintball, tir cu arcul, ATV-uri, mountain bike s.a.), Centrul de conferinte Clermont (9 sali de conferinte cu o capacitate totala de peste 550 de locuri si o suprafata totala de 700 mp);
-restaurant cu o capacitate standard de 170 de locuri si maxima de 220 de locuri, servicii de 4 stele si specific international clasic;
-gradina de vara;
-crama cu o capacitate de 22 de locuri, unde se pot degusta bauturi autentice romanesti (visinata, afinata, palinca), bauturi fine de colectie (in special soiuri de vin asortate cu branzeturi cu mucegai, precum si coniac);
-cafenea cu o capacitate de 28 de locuri, situata in holul de la receptie, care functioneaza si ca lobby-bar si in care se aranjeaza coffee break-ul cand sunt evenimente organizate;
-bar-club destinat atat turistilor cazati in hotel, cat si celor aflati in trecere, cu o capacitate de 60 de locuri pe scaune si canapele, ce pune la dispozitia clientilor si doua piste de bowling, precum si doua mese de biliard;
-amenajata in continuarea bar-clubului, discoteca beneficiaza de un design modern si de un sistem de sunet si lumini de exceptie. Are o capacitate de 120 de locuri pe fotolii si asigura in fiecare week-end o atmosfera incendiara datorita DJ-ilor invitati.
 
Autor: Elena Banulescu; foto: Hotel Clermont
Print Inchide