Business Profile

At La Fontana in Baia Mare, the Emphasis is on Quality

 
Amplasat in centrul vechi al orasului Baia Mare, intr-o ambianta linistita, complexul La Fontana consta intr-o pensiune de 4 stele, cu sala de fitness, sauna si sala de conferinte, un restaurant cu aproximativ 130 de locuri si o terasa de vara. Constructia dateaza din anul 1870, fiind monument istoric, denumit pe vremuri Casa Schoncher. Lucrarile de renovare au inceput in urma cu 6 ani si s-au finalizat in 2011, cand a fost inaugurat oficial complexul. Exista asadar si parti renovate, dar si o constructie complet noua, care nu a schimbat insa cu nimic eleganta de altadata a imobilului.

Numele locatiei provine de la fantana de crapi din cadrul complexului, cu un colorit si aspect aparte si se pliaza foarte bine pe meniul cu influente mediteraneene al restaurantului.
Pentru a afla mai multe despre specificul acestei afaceri, am avut placerea de a discuta cu doamna Adriana Moldovan, managerul si proprietarul pensiunii.

Doamna Adriana Moldovan, care sunt principalele puncte forte ale locatiei dumneavoastra?
Calitatea produselor si serviciilor oferite, raportul calitate-pret, amplasarea complexului in centrul orasului, dar totodata dispunand de curtea interioara care creeaza atmosfera de intimitate, liniste, un refugiu fata de aglomeratia din oras, meniul restaurantului care a fost conceput in colaborare cu doi maestri bucatari in arta culinara si prieteni ai locatiei noastre, precum si selectia de vinuri si bauturi din meniu ce a fost intocmita de catre domnul Sergiu Chifor, managerul restaurantului si somelier, membru in Organizatia Somelierilor din Romania.
 
Care este ponderea turismului de business, a celui de leisure, a gazduirii de evenimente in acest moment?
Consider ca in momentul de fata turismul de business este cel preponderent, dupa care urmeaza gazduirea de evenimente, iar pe ultimul loc se plaseaza turismul de leisure, mai ales datorita contextului crizei financiare.
 
Ce grad mediu de ocupare aveti?
Gradul mediu de ocupare pentru partea de cazare este de aproximativ 70 – 80 %, iar pe partea de restaurant gradul de ocupare este mult mai scazut.

Care este ponderea turistilor straini in comparatie cu cea a oaspetilor autohtoni? Cum cooptati turistii straini si ce le oferiti?
In ceea ce priveste cazarea, ponderea turistilor autohtoni predomina fata de ponderea turistilor straini cazati in locatia noastra, intr-un raport de 75 la 25. In ceea ce priveste modul in care cooptam turistii straini, o metoda ar fi inscrierea pensiunii pe booking.com, unde am observat ca majoritatea clientilor straini opteaza pentru rezervari. Oaspetilor din afara Romaniei incercam sa le oferim la cerere meniuri alcatuite din preparate traditionale romanesti, nelipsitul pahar de palinca, pentru ca zona noastra este recunoscuta si pentru calitatea palincii, si sa le mentionam atractiile turistice ale zonei si ce anume ar putea vizita in imprejurimi.
 
Din ce tari ati avut turisti?
Am avut clienti cazati in complex din Italia, Franta, Ungaria, Anglia, Germania, Elvetia, Austria, Japonia, S.U.A., Irlanda, Israel, Taiwan, Australia, Canada, Serbia, Finlanda si din multe alte tari din toata lumea, deci avem o clientela diversificata din acest punct de vedere.
 
Ce ne puteti spune despre problemele pe care le-ati intampinat pe parcursul timpului si cum le-ati remediat?
Problemele cele mai mari pe care le-am intampinat pe parcurs au fost cele legate de personal, de la selectia acestuia si pana la faptul ca nu mai exista scoli de meserii bune in acest domeniu, iar migratia personalului este destul de mare, aspect stiut de catre cei care activeaza in industrie. Cu toate acestea, prin rabdare am reusit in cele din urma sa avem un colectiv destul de stabil si bine inchegat. Problemele le-am remediat doar in timp si printr-o selectie mai atenta, plus un numar mare de ore petrecut in compania angajatilor, pentru a observa sau a repara eventualele omisiuni. Mai exista problema majora, bineinteles, a momentului, si anume criza financiara care se simte in toate domeniile si mai ales in al nostru: clientii opteaza pentru gatitul acasa, in detrimentul servirii mesei in oras, motiv in plus pentru a incerca sa avem grija de putinii clienti ramasi, oferindu-le produse de calitate, in asa fel incat varianta iesitului in oras la masa sa fie considerata un rasfat si sa se simta multumiti de tot ceea ce le oferim. De asemenea, o alta problema ar fi cheltuielile cu utilitatile, foarte mari, impozitele si taxele care sunt si ele extrem de mari si care ne limiteaza din multe aspecte.
 
Se poate gasi personal calificat pe plan local?
Ca peste tot in Romania, Baia Mare nu face exceptie de la lipsa personalului calificat. Exista o problema foarte mare la nivel national, deoarece proprietarii romani nu isi pot permite sa plateasca la nivelul salariilor din strainatate, de aici si migratia personalului calificat catre piata externa. La complexul La Fontana se investeste mereu in personal, suntem alaturi de problemele lor, fiind adeptii colaborarii pe termen lung.
 
Care sunt problemele frecvente ale pensiunilor din Baia Mare?
Nu cunoastem problemele altor pensiuni din oras, deoarece nu avem contact direct decat cu una sau doua pensiuni. De fapt, cred ca una dintre problemele pensiunilor din Baia Mare este slaba comunicare dintre proprietarii acestora. O buna comunicare ar duce la optimizarea locurilor de cazare, la aflarea preferintelor turistului care vine in Baia Mare, si nu in ultimul rand, ar preveni migrarea personalului de la o pensiune la alta. Din pacate, si in acest domeniu, ca in multe altele din Romania, ideea de concurenta este gresit inteleasa, deoarece este loc destul pe piata pentru cei care doresc sa ofere produse si servicii de calitate.
 
Cum decurge un sejur in complexul dumneavoastra, din perspectiva oaspetelui? Exista suficiente atractii in zona pentru a-i mentine treaz interesul?
Daca iarna sejurul clientilor este legat de partiile de schi din zona (Cavnic, Suior), vara sunt atractii atat in oras, muzee si vestigii istorice de vizitat, cat si trasee de drumetii in afara localitatii (Lacul Mogosa, Lacul Albastru, Barajul Firiza).
 
Care este durata medie a unui sejur in locatia dumneavoastra?
In cazul turismului de business, sejurul este de scurta durata – o zi, maxim doua. In cazul celui de leisure, media de zile de cazare este de 3.

Aveti o colaborare buna cu administratia locala?
Atata vreme cat ne platim toate contributiile catre administratia locala, putem spune ca avem o colaborare buna. In rest, sprijinul din partea administratiei nu prea este simtit. Bunaoara, un panou rutier de dimensiuni mari troneaza in mijlocul trotuarului din fata pensiunii, blocand vizibilitatea fatadei cladirii.
 
Multi operatori se plang de situatia pietei. Unde credeti ca sunt probleme?
Problema cred ca vine din prisma neintelegerii cu adevarat a fenomenelor actuale. In momentul aparitiei crizei economice, proprietarii de pensiuni si restaurante in loc sa le creasca serviciilor si preparatelor calitatea, pastrand preturile, au scazut preturile si bineinteles, si calitatea. Astfel s-a ajuns la situatia de a se vinde produse si servicii de calitate indoielnica, la preturi joase, in loc sa se pastreze preturile dar care sa justifice in mod real calitatea. Clientul taxeaza, de aici scaderea numarului oaspetilor din pensiuni si restaurante. Cei care au pastrat insa standardele inalte si care au investit in personal pe termen lung nu duc lipsa de clientela.
 
Dintre furnizorii cu care lucrati, pe cine recomandati?
Pentru utilaje de bucatarie, firma Bilancia, pentru decoratiunile textile, firma Delite Textile, pentru bauturi, firma Impal din Baia Mare, pentru produse alimentare Macromex, iar pentru sistemul informatic, firma Top Horeca.
 
De ce v-ati gandit sa investiti intr-o pensiune?
Este o afacere care se face cu oameni, iar mie imi place sa relationez. Am lucrat in Statele Unite in acest domeniu care m-a cucerit si am avut mereu acest vis care, pana la urma, s-a implinit.
 
Ce va doriti pentru acest business? Cat ati investit pana acum in el, ne puteti da o cifra aproximativa?
Nu ne dorim amortizarea in cel mai scurt timp a investitiilor, ci prioritatea noastra principala este castigarea unui numar cat mai mare de clienti si recunoasterea calitatii serviciilor pe piata de profil din Baia Mare.
Deoarece realizarea investitiei s-a intins pe durata a mai multi ani, date fiind fluctuatiile preturilor inainte si dupa criza, e greu sa estimam o cifra totala a aportului financiar. Poate cel mai important este ca s-a construit cu suflet. E foarte greu de imaginat cate nopti nu s-a dormit poate pentru un mic detaliu sau pentru o mica idee.
 
Ce planuri de dezvoltare aveti?
Pe viitor dorim sa ne extindem, in sensul ca dorim ca o sala mai mica, de care dispunem, sa o transformam intr-o sala de evenimente care sa gazduiasca 200 - 250 de persoane si, de asemenea, vom mai construi 2 camere si un apartament pe partea de cazare.
 
 
 
Ce calitati credeti ca trebuie sa aiba un investitor in industria ospitalitatii?
Rabdare, caci o investitie de acest gen nu se amortizeaza in cativa ani. Bun gust, o chestiune nativa in fond, care pune amprenta pe ceea ce se realizeaza – daca oaspetele apreciaza detaliile finisajelor si ale dotarilor, inseamna ca cel care le-a gandit si ales nu a dat gres. Intuitie in alegerea personalului, incat sa fie de calitate, si in oferirea serviciilor cu adevarat necesare clientilor. Prezenta activa si continua in afacere, intrucat numai in acest mod simti clientul, ceea ce ii place sau nu, si doar fiind tot timpul conectat la mersul afacerii poti veni in intampinarea nevoilor oaspetilor. Nu in ultimul rand, corectitudine, intrucat daca oaspetele simte ca nu ai fost corect in oferirea serviciilor, daca pretul platit pe servicii este mai mare decat cel meritat, clientul te va parasi.
 
Pertinente concluzii! Felicitari si succes mai departe!
 
Autor: Elena Banulescu; foto: La Fontana
Print Inchide