PROMOTII
OFERTA SPECIALA MULTISOFT
Lista promotii Detalii
NOUTATI
Proiect clasic hotel 5 stele, Bucuresti
Lista noutati Detalii
STIRI
Peste 80 de companii din industria ospitalitatii expun la ROMHOTEL
Lista stiri Detalii
LOCATII
Hotel Wels
Lista locatii Detalii
Licitatii on-line GRATUIT Cerere de oferta Recomanda unui prieten
Ghid licitatii on-line Linkuri rapide
Referinte Presa
Cautare avansata dupa :
sau Toate firmele

       Focus

Ascensorul modern - varinta HoReCa

 
    Dovezi ale priceperii omului de a construi instalatii de ridicat ne trimit cu gandul pana in secolul al IV-lea i. Hr., cand grecii işi dotau teatrele cu ascensoare actionate de forta oamenilor sau animalelor. Romanii au preluat tehnica si au imbunatatit-o pentru a trimite gladiatorii in arena, iar Ludovic al XV-lea avea in 1743, la Versailles, o varianta conceputa doar pentru o persoana, care il ridica pana la balconul apartamentului. Primul ascensor in varianta moderna a fost inaugurat in 1857 la New York. Ascensiunea era asigurata de un motor cu aburi, iar cabina era miscata prin intermediul unor franghii si hamuri care astazi, probabil, ne-ar da fiori. Totusi, la vremea respectiva a fost un pas revolutionar, care a dat aripi dezvoltarii pe verticala a oraselor americane. Pe masura ce sistemele deveneau tot mai sigure, si spatiile de la etajele superioare deveneau tot mai dorite. Sfarsitul secolului al XIX-lea a fost marcat de nume celebre in domeniu, precum Otis (Statele Unite ale Americii), Haushahn (Germania), Freissler (Austria) sau Falconi (Italia). Si Romania avea ascensoare la 1900,  in 1948  numarul lor „urcand” catre 2.000 de unitati.
 
    Sa vedem ce se mai intampla in Romania anului de gratie 2009, respectiv care este oferta de ascensoare pentru unitatile HoReCa, din perspectiva tehnica, economica si estetica. Ascensoarele comercializate astazi, indiferent de destinatia lor, se impart in doua mari categorii: electrice si hidraulice. In general, pentru cladiri cu maximum 7 nivele se pot monta ascensoare hidraulice, iar pentru cladiri mai inalte sunt recomandate variantele electrice. Mai exista o miza importanta de comparatie intre modele, anume daca exista sau nu o camera a masinii, ceea ce inseamna mai mult sau mai putin spatiu destinat echipamentelor de actionare. Pentru cladirile noi, ascensoarele fara camera masinii sunt cele mai potrivite, avand in vedere aspectul general si pretul suplimentar al constructiei. In cladirile vechi, unde camera exista, poate fi folosita in continuare cu aceasta destinatie, mai ales ca, prin pastrarea unor componente mai vechi, pretul celui nou este mai mic.
    In rest, apar diferente de utilare si de aspect al cabinei, deci in privinta gradului de tehnologizare si a materialelor utilizate. Pentru cabine sunt cautate materiale precum inoxul, sticla, tabla vopsita in camp electrostatic sau finisajele plastifiate. Bineinteles, este important ca investitorul sa vada cataloagele furnizorului si sa aleaga in cunostinta de cauza modelul de cabina inainte de a semna contractul. Ascensoarele panoramice sunt de efect daca exista posibilitatea instalarii pe fatada cladirii sau intr-un atrium.
 
    Ce mai inseamna un ascensor
    Majoritatea variantelor moderne functioneaza dupa softuri specifice, au sisteme avansate de siguranta, iar unele pot fi supravegheate de la distanta. Specialistii ne-au confirmat ca ascensoarele instalate in prezent nu mai au nevoie de insotitor (liftier), dar acest seviciu inca se practica in unele hoteluri din considerente care tin mai degraba de calitatea serviciilor. Ascensoarele moderne sunt dotate si pentru transportul persoanelor cu dizabilitati: conform H.G. 439/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a ascensoarelor, atunci cand dimensiunile permit, cabina nu trebuie sa obstructioneze sau sa impiedice accesul si utilizarea de catre persoane cu handicap care se deplaseaza in scaun cu rotile. Pentru cladirile noi, cel putin un ascensor trebuie sa asigure accesul persoanelor cu handicap locomotor. In cazul accesului din strada, acolo unde exista diferenta de nivel (scari), se pot instala platforme mobile in diferite variante constructive. In general, ascensoarele cu sarcina mai mare de 6 persoane au cabina dimensionata pentru accesul scaunelor cu rotile. De asemenea, butoanele de comanda din cabinele ascensoarelor executate recent au cifrele in relief, in alfabetul Braille, specific nevazatorilor.
    In cazul hotelurilor, pentru a nu transporta impreuna persoane si cearceafuri sau prosoape, este absolut necesar un ascensor de materiale (de serviciu). De asemenea, pentru transportul materialelor cu sarcini mici, respectiv pentru deservirea restaurantului sau bucatariei, sunt recomandate ascensoarele montcharge integrate. In ceea ce priveste ascensoarele pentru masini, acestea sunt necesare doar daca nu exista alta solutie de acces in parcarea din subsol. In imobilele cu parcare la subsol sau supraterana, ascensoarele de persoane pot deservi si aceste nivele.
 
     Viteza si capacitate
    In general, „pachetul” destinat unui hotel pleaca de la functionalitatile prevazute de proiectantul (arhitectul) cladirii, iar sarcinile suportate de ascensoare se dimensioneaza in functie de dimensiunile locatiei si de trafic. Pentru investitiile noi, inca din faza de proiectare este necesar calculul de trafic in urma caruia sunt stabilite numarul ascensoarelor, sarcinile necesare (ca numar de persoane) si viteza.
    „Ascensoarele de persoane pentru sectorul hotelier sunt destinate in principal pentru transportul a 6 - 20 de persoane, cu viteze cuprinse intre 1 si 1,6 m/s”, ne arata domnul Marius Paraipan, Directorul de Marketing al companiei Elmas. „Pentru clientii care doresc viteze mai mari, se poate ajunge pana la 6 m/s, numai in cazul in care inaltimea cladirii permite atingerea valorii respective. Aceste optiuni speciale duc, de obicei, la o crestere a pretului final al ascensorului. In functie de tipul actionarii, ascensoarele pot avea o cursa de maximum 22 m in varianta hidraulica, iar, in varianta electrica, practic cursa de deplasare este nelimitata”, a adaugat reprezentantul Elmas.
    „Intr-un hotel cu pana la 10 statii, recomandam viteza de 1 m/s, asigurata de ascensoarele electrice. Peste acest numar, viteza trebuie sa creasca la 1,6 - 2,5 - 3 m/s, in functie de numarul de statii. Se pot instala ascensoare hidraulice in hoteluri cu 3-4 nivele si cu numar mic de camere, fiind cunoscut faptul ca viteza lor este de numai 0,65 m/s”, remarca si domnul Gheorghe Margarit, Directorul General al firmei Ascensorul. „Variantele Monospace, fara camera masinii, pot asigura o cursa de 70 m, iar peste aceasta inaltime, cu o camera de masina pe conturul putului, ascensoarele noastre pot asigura o cursa de 180 m. Am coborat cu un astfel de ascensor intr-o mina de calcar devenita obiectiv turistic, la adancimea de aproximativ 300 m”, a adaugat domnul Margarit.
    Furnizorul ascensorului face astfel de calcule atunci cand este solicitat in faza de proiectare a cladirii. Daca puturile exista (cand se fac inlocuiri de ascensoare vechi), sau arhitectul le-a dimensionat deja, atunci furnizorul este nevoit sa se adapteze situatiei. „Constatam ca, pe langa proiectantii, arhitectii care cunosc regulile de baza privind dimensionarea puturilor pentru ascensoare, exista si unii care neglijeaza acest domeniu”, a mai mentionat domnul Gheorghe Margarit.
 
    Ce mai putem cere unui furnizor 
    Majoritatea firmelor furnizoare ofera consultanta, proiectare, productie, asamblare, modernizare, punere in functiune, intocmirea documentatiei conform prevederilor in vigoare, service cu acoperire nationala, garantie si postgarantie. Produsele si serviciile pot fi adaptate, atat teoretic, cat si practic, oricarui tip de constructie, veche sau in faza de proiectare. Pentru montajul unui ascensor intr-o cladire veche, trebuie sa verificati daca firma furnizoare este capabila sa obtina o expertiza tehnica a cladirii, in zona in care se doreste instalarea. In caz ca imobilul respectiv nu a fost prevazut cu put pentru lift, se pot instala ascensoare fie lipite de scara, fie pe fatada, daca pot fi gasite spatii potrivite cu dimensiuni minime de circa 1,4 x 1,4 m.
    Atentie, de asemenea, daca firma respectiva are toate autorizatiile de proiectare, de executie, de montaj, de service, obtinute de la ISCIR (Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat). Produsele si serviciile trebuie sa respecte prevederile  prescriptiei PTR 6-2002, normele europene EN 81-1, EN 81-2, EN 81-70, EN 81-71 si directivele 95/16/CE, 89/336/CEE, 73/23/CEE.
Deloc de neglijat este obligatia detinatorilor de ascensoare care deservesc spatii publice de a avea sau de a contracta servicii pentru supravegherea tehnica a instalatiilor (RSVTI - responsabilul cu supravegherea si verificarea tehnica a instalatiilor). Aceasta supraveghere se exercita si la instalatiile de incalzire care deservesc imobilul si este reglementata de Ordinul nr. 147/09.03.2006 al Inspectorului de Stat Sef al ISCIR.
    „Dupa montaj, se acorda o garantie de 1-2 ani, in functie si de traficul pe care se presupune ca-l va avea locatia”, ne spune domnul Gheorghe Margarit. “Service-ul in garantie si post-garantie este obligatoriu si se presteaza printr-un contract separat. Am avut beneficiari care, invocand garantia, au spus ca nu au nevoie de un contact de service. Chiar daca functioneaza impecabil, ascensorul trebuie supravegheat, intretinut. Dealtfel, ISCIR nu acorda autorizatie de functionare daca nu exista un contract de service”, a specificat domnul Margarit.
    Astfel, pentru instalarea unui ascensor clientul nu are nevoie de niciun aviz special. El trebuie doar sa asigure un put care sa suporte anumite forte care vor fi prevazute in proiect. Autorizatia de construire si proiectul tehnic al imobilului in care sunt prevazute ascensoarele sunt suficiente pentru instalare. Ulterior, ISCIR verifica ascensorul si acorda autorizatia de functionare.
 
   Special pentru hoteluri
    In cazul hotelurilor, de regula ascensoarele au viteza variabila, obtinuta cu ajutorul unui motor special, iar finisajele sunt de un nivel mai ridicat. Normele de siguranta ISCIR, care sunt foarte riguroase, nu fac deosebire intre un hotel si un imobil de locuinte, de pilda. „In hoteluri, unde traficul nu este foarte intens (se merge de regula intre parter si diverse etaje), numarul de locuri uzual este de 6-8 persoane. Acest aspect are legatura si cu transportul persoanelor cu dizabilitati”, declara domnul Mihai Daraban, Directorul de Marketing si Vanzari al firmei IFMA. Tot pentru persoane din aceasta categorie pot fi prevazute la cerere semnalizari acustice si luminoase, amplasarea cutiei de comanda ceva mai jos decat in mod obisnuit. „Un sintetizator vocal poate anunta numarul etajului sau un anumit obiectiv al hotelului, de pilda existenta la etajul respectiv a unei sali de conferinte”, a completat domnul Daraban.
 
     Rapiditatea interventiei
    Defectiunile unui ascensor pot fi de natura diversa, dar cele mai frecvente apar la usile ascensorului datorita lovirii acestora si blocarii cu diferite obstacole. Desi sunt tot mai fiabile, ascensoarele cad deseori prada actelor de vandalism, ne arata specialistii: se sparg butoanele de comanda, fotocelulele, se zgarie peretii cabinei.
    Acum se vede cat de rapida este interventia furnizorului si cum procedeaza pentru mai multa operativitate. Conform declaratiei domnului Marius Paraipan, se poate crea un sistem propriu care sa realizeze o legatura rapida si securizata cu fiecare echipa de service aflata la sediul clientului. Un tehnician de la sediul central poate contribui, cu ajutorul laptopului de diagnoza conectat la instalatie, la remedierea defectiunii aparute. „Fiecare ascensor oferit de noi este echipat cu dispozitivul SED (Sistemul de supraveghere de la distanta), a carui functie de baza este de a realiza o legatura vocala intre persoana sau persoanele blocate in cabina ascensorului si dispecerat, in cazul aparitiei vreunei defectiuni. In continuare, personalul de service primeste online sau prin SMS informatii referitoare la natura defectiunii”, ne-a descris sistemul domnul Paraipan.
    “Service-ul este important atat prin pret, cat si prin felul cum se desfasoara, la noi fiind legiferata obligativitatea intretinatorilor de a se prezenta in 30 de minute atunci cand raman persoane in cabina, indiferent de ora. Pentru aceasta insa, firma de service trebuie sa aiba un dispecerat non-stop si mijloace rapide pentru deplasare”, ne declara si domnul Margarit (Ascensorul).
    Mai puteti solicita unui furnizor sa va ofere un ascensor silentios si care sa consume cat mai putina energie electrica. Exista cateva echipamente care duc la indeplinirea acestor conditii (o varianta moderna va asigura reducerea consumului cu pana la 60 %).
    „Recomand investitorilor sa nu lase constructorului sarcina alegerii ascensoarelor, ci sa se implice in acest proces”, indeamna domnul Gheorghe Margarit. „Nu intotdeuna cumperi un ascensor bun, care sa functioneze 20 de ani, cu un pret mic”.
 
Pentru realizarea acestui articol au oferit informatii firmele: Ascensorul, Elmas si IFMA.
 
Autor: Lucian Nicolescu
        Print Recomanda unui prieten Trimite comentariul tau        
 

REVISTA HoRes, supliment informativ al catalogului HoRes
Revista HoRes nr. 32
Arhiva revista Nr. curent
NOU INTRATI IN HoRes
150 euro bonus pentru cititorii revistei HoRes - promotie AIR FRANCE KLM ROMANIA
Lista nou intrati Detalii



 
Inscriere
BACK TO HOME | PREZENTARE CATALOG | PREZENTARE CD | OFERTANTI PRODUSE SI SERVICII | EDITORIAL | CONTACT
Licitatii on-line GRATUIT | Ghid licitatii On-line | Cerere de oferta | Linkuri rapide | Recomanda unui prieten | Referinte
Promotii | Noutati | Stiri | Locatii | Revista HoRes | Nou intrati in HoRes | Guest book | Presa


Hores Catalog pentru managerii din unitatile de cazare, alimentatie publica si agrement. Baza de date cu furnizori si produse - Editia 14