PROMOTII
Promotie la vopsele decorative
Lista promotii Detalii
NOUTATI
Ansamblu rezidential de 5 blocuri
Lista noutati Detalii
STIRI
Proiect de pensiune cu 6 camere si un apartament
Lista stiri Detalii
LOCATII
Hotel Wels
Lista locatii Detalii
Licitatii on-line GRATUIT Cerere de oferta Recomanda unui prieten
Ghid licitatii on-line Linkuri rapide
Referinte Presa
Cautare avansata dupa :
sau Toate firmele

       Ghidul investitorului

Cafeneaua globala, in varianta romaneasca

 
    Medicii nu s-au pus intru totul de acord asupra beneficiilor consumului de cafea sau problemelor pe care le poate cauza excesul. Consumul a fost insa „institutionalizat” prin tabieturi domestice, dar mai ales prin aceste stabilimente pe care le numim in mod edificator „cafenele”. O privire asupra peisajului urban ne da senzatia ca acest concept nu si-a atins potentialul, ca sunt zone, cartiere uneori, care au nevoie de asemenea unitati, fara nicio dificultate in a-si gasi clientii. Important este insa felul in care se prezinta investitorul in fata unui public tinta nu tocmai simplu de atras.  
   
    Conceptul de cafenea este tot mai dificil de individualizat din perspectiva clientelei, intrucat publicul tinta se poate orienta la fel de bine catre alte tipuri de locatii - lounge, bar, club, chiar restaurant. Cea mai simpla metoda de a-l identifica este prin intermediul produselor propuse pentru consum. „Am putea spune ca ne referim la un local in care se consuma cu preponderenta cafea (aici includ toate variantele), dar si diverse bauturi (alcoolice sau racoritoare)”, este opinia doamnei Marilea Tabarca, Director al firmei Albergo Contract. „Alaturi de cafea, se poate veni cu un croissant sau, de ce nu, o prajitura sau o inghetata. La fel de bine se poate servi si un sandwich sau salata”, completeaza dumneaei.
 
    Ordinea criteriilor
    In opinia doamnei Anca Panait, National Key Account Manager la Daas Romania, cei ce vor sa demareze o afacere de acest gen trebuie sa studieze piata, sa-si fixeze un buget realist si sa gaseasca un spatiu potrivit. “Locatia, dotarile, franciza, atmosfera, designul interior, promovarea si in cele din urma preturile – cred ca aceasta este ordinea criteriilor care asigura succesul investitiei intr-o cafenea. Suprafata necesara poate varia intre 40 mp si 100 mp, trebuind luat in calcul vadul comercial al locatiei respective”, arata doamna Panait.
    „Trebuie sa fie un echilibru intre aceste criterii”, este de parere reprezentanta Sensio, doamna Raluca Negriuc. „Cele mai importante cred ca sunt locatia, amosfera si designul, iar din ele decurg pretul si necesitatea de promovare. Subliniez importanta de a crea ceva unic, care sa aiba personalitate, iar ambianta sa atraga”, adauga dumneaei.
    „Consideram ca locatia este cea mai importanta pentru succesul investitiei, iar pe locul al doilea ar fi promovarea si dotarea spatiului”, este opinia doamnei Gabriela Doca de la Secan Impex.
Am cerut parerea si doamnei Marilena Tabarca, care ne-a declarat: “As pune dotarile pe primul loc, pentru ca de ele depind calitatea cafelei si a celorlalte produse care se consuma. In continuare, as mentiona atmosfera, promovarea, preturile si locatia”.
    „Locatia, dotarile, designul, toate acestea conteaza in egala masura”, arata de asemenea doamna Amalia Baciu-Sarmes, Director de Marketing la firma Axa Porcelaine. „In legatura cu relatia calitate vs. locatie, in continuare locatia este foarte importanta, iar daca acolo gasesti si calitate, e si mai bine. Dar trebuie tinut cont de faptul ca vorbim de o cafeneaa, in conditiile in care sunt inca putini cei care stiu sa aprecieze o cafea buna sau sa recunoasca brandul preferat. In Romania, oamenii inca merg aici pentru divertisment, relaxare sau chiar numai pentru a iesi din casa”, completeaza reprezentanta Axa Porcelaine.
    “Cafenelele fiind un sector destul de bine dezvoltat in Romania, cred ca succesul este garantat de alegerea conceptului, de modificarea constanta a decoratiunilor si implicit a mobilierului, clientul fiind mereu in cautare de ceva nou, inedit, de noi experiente nu doar in privinta ambiantei, ci si a produselor pe care le gaseste in respectivele locatii”, arata doamna Loredana Gasca (Parla Ersah).
 
    Costuri generale
    Reprezentanta Albergo Contract ne indica si zonele in care trebuie facute investitii: mobilier (barul propriu zis, mese, scaune), dotarea specifica localului (espressoare, rasnite de cafea, masini pentru cuburi de gheata, inclusiv pentru spart), masini de spalat pahare si cesti, grupuri multiple pentru bar, storcatoare de citrice, blendere, aparate pentru frappé, vitrine calde sau reci pentru patiserie/gastronomie, vitrine reci pentru bauturi, vitrine pentru inghetata, vesela (cesti, pahare, lingurite, seturi pentru servirea cafelei sau a ceaiului etc). „Totul depinde de ce-si doreste, dar si ce-si permite clientul. Pentru o dotare minima, insemnand numai espressor, rasnita de cafea, un storcator de citrice si un aparat frappé, vorbim de o suma cuprinsa intre 2.000 si 5000 de euro, in functie de marimea si performantele espressorului. Daca vorbim de barul propriu-zis, aici intervin valori care pornesc de la 15.000 de euro si pot depasi 70.000 euro, in functie de marimea si forma lui, de materialul din care este realizat (lemn, MDF sau inlocuitori), de finisajul exterior, de dotarea specifica a barului. Mai adaugam aici mesele si scaunele, al caror pret difera in functie de marime, forma si materiale – acestea pot incepe de la 100 pana la 400 de euro/bucata. Dupa ce am facut calculele pentru dotarea cafenelei, valorile la care se ajunge pentru ceea ce inseamna vesela nu mai au importanta, dar, din nefericire, exact aici incep economiile, desi acestea sunt cele pe care le percep direct clientii unor astfel de unitati”, a detaliat doamna Tabarca.
    “Din experienta noastra, dezvoltarea unei cafenele necesita un buget initial care porneste de la 50.000 de euro - 100.000 de euro si poate ajunge la peste 300.000 de euro, in functie de concept, spatiu si alte elemente definitorii”, declara doamna Anca Panait (Daas Romania). „Investitia minima cuprinde doar dotarile si amenajarea, chiria si promovarea fiind cheltuieli separate. Insa jucatorii din domeniu spun ca recuperarea banilor se poate face chiar si intr-un an, maxim doi. Pentru acest motiv, investitiile au avut o scadere mult mai mica in 2009, spre deosebire de restauratie si industia hoteliera, unde bugetul initial este cu mult mai mare, iar durata de recuperare a investitiei este intre 4 si 7 ani”, arata doamna Anca Panait.
 
    Cafeneaua in franciza
    Exista trei tipuri de cafenele pe piata: cele infiintate de la zero de antreprenori, cele cumparate intr-un stadiu dezvoltat al business-ului si cele achizitionate in sistem de franciza, termen folosit tot mai des in acest domeniu. „In cazul unei francize simple, investitiile se ridica la aproximativ 200.000 de euro, in functie de suprafata spatiului”, estimeaza reprezentanta Daas Romania. Suma include taxa de intrare in reteaua de franciza, costurile cu amenajarea spatiului si mobilierul, echipamentele de lucru, stocul initial de marfa, garantiile pentru marfa si pentru centrul comercial care o gaduieste, daca este cazul. Spatiile si mai ales amplasamentul reprezinta factori determinanti pentru unitatea de timp in care se recupereaza investitia. “Printre avantajele sistemului de franciza, comparativ cu un start-up traditional, afacerea are un grad mai redus de risc. In plus, antreprenorul beneficiaza de notorietatea marcii francizorului, de know-how si asistenta pe toata perioada contractului de franciza. Pentru un brand international cunoscut, notorietatea nationala se obtine intr-un timp mult mai scurt si fara investitii considerabile din partea partenerului investitor. Totusi, nici succesul unui brand autohton nu este imposibil”, este de parere doamna Anca Panait.
„In cazul unei masterfrancize, investitia este mult mai mare si, in functie de numarul de unitati ce urmeaza sa fie deschise, aceasta poate depasi 1 milion de euro, pe o perioada contractuala de 10 ani”, mai arata doamna Anca Panait. Spre deosebire de franciza simpla, masterfranciza garanteaza viitorului partener investitor exclusivitate teritoriala. Aceasta exclusivitate presupune insa si sustenabilitatea consistenta a afacerii din punct de vedere financiar. In acordarea unei masterfrancize, procesul de selectie si recrutare a viitorului partener investitor este mult mai riguros, criteriile fiind bine definite de catre francizor.
 
    Probleme cu franciza?
    „Unele francize se pot obtine doar in cele mai stricte conditii (preparatele trebuie sa arate si sa fie servite identic, in oricare dintre locatii), pe cand altele se adapteaza la traditiile diverselor tari in care functioneaza”, arata doamna Amalia Baciu-Sarmes (Axa Porcelaine). La noi inca se investeste in cafenele de cartier, fara a functiona sub un brand anume. De altfel, din acest punct de vedere, obtinerea unei francize este scumpa pentru piata din Romania. Dar, ca si in alte tari, si la noi incep sa apara branduri internationale, deocamdata insa doar in orasele mari. Acestea se vor dezvolta doar in momentul in care clientii vor deveni fideli si cafenelele vor obtine un target semnificativ si in orasele mai mici. Dezavantajul venirii unor astfel de branduri este faptul ca ele aduc logistica si produsele (in cea mai mare parte) din afara tarii, astfel incat furnizorii autohtoni se confrunta si cu acest tip de concurenta, care de multe se opreste chiar la stadiul de oferta. Din punctul nostru de vedere, putem crea orice tip de produs din portelan, pe baza schitei tehnice/mostrei, respectiv specificatiilor clientului, contra unui pret stabilit in functie de dificultatea de realizare si cantitatea comandata. Singurul element cheie este ca produsul nou sa fie adaptabil tehnologic, insa acest aspect este studiat la inceputul colaborarii”, a detaliat reprezentanta Axa Porcelaine.
    „In privinta solutiilor IT, in cazul francizelor, nomenclatoarele de produse vandute, materii prime si retete trebuie sa fie comune pentru toti francizatii”, adauga domnul Eduard Rezeanu, Director Comercial al firmei Multisoft. „De asemenea, variantele de program pentru francize sunt in principiu “inghetate” in sensul ca, daca se face o modificare, aceasta trebuie propagata la toti cei din franciza”, adauga acesta.
„Intr-adevar regulile sunt mai stricte in cazul francizelor, dar evident am gasit solutii pentru fiecare piesa, data fiind gama larga de produse disponibile pentru mobilarea cafenelelor”, arata si doamna Raluca Negriuc, reprezentanta Sensio.
    Doamna Loredana Gasca, Manager al firmei Parla Ersah, ne-a declarat: „In general, lanturile consacrate de cafenele au deja un furnizor propriu, mobilierul fiind acelasi in toate locatiile, dar in momentul in care ajungi sa intri in contact cu factorii de decizie si sa-i convingi ca ceea ce faci tu este la fel de bun calitativ cu ceea ce au ei nevoie si la preturi competitive, atunci ai toate sansele sa colaborezi cu aceste lanturi”.
 

    Universalul bar 
    „Ca solutii de dotare pentru barul cafenelei, exista atat variante personalizate, care necesita o investitie mai mare, cat si variante standard, pentru bugete mai reduse”, specifica reprezentanta Daas Romania. „Barul propriu-zis presupune blatul de lucru din diverse materiale – in cazul nostru marmura, granit, inox alimentar sau materiale compozite speciale. Apoi avem celelalte module care indeplinesc diferite functii, precum cea de spalare sau de depozitare la rece, la cald sau la temperatura camerei, in functie de meniul barului si de fluxul tehnologic care se doreste. Masina de cafea espresso este inima barului si „fabrica de bani” pentru o cafenea, unde se consuma un volum mare de cafea si alte produse pe baza de cafea. Dar, oricat de diversificata ar fi gama de masini pentru cafea, de la cele traditionale la cele complet automate, o cafenea care se respecta serveste cafea produsa de masinile pentru cafea espresso traditionale, operate de un barista”, adauga doamna Anca Panait.
   
    Curatenia la bar
    Igiena este dintotdeauna criteriu de evaluare a unei cafenele, atat la nivel de practici in procesul de preparare si servire a produselor, cat si din perspectiva intregului spatiu, inclusiv in toalete. Mai mult, chiar daca in acest tip de locatie procesele nu au complexitatea celor din restaurante, se poate vorbi despre HACCP fara nicio retinere. Detergentii, igienizantii si dezinfectantii sunt importanti ca in orice alta unitate HoReCa, dat fiind traficul de persoane din aceste spatii. „Operatorii cauta la noi in general podusele de curatenie care se disting printr-o calitatea profesionala, prin eficienta cu care o cantitate de produs relativ redusa curata suprafata vizata, pastrand si intretinand caracteristicile acesteia, mentinandu-si totodata efectele pe termen indelungat. In plus, sunt solicitate serviciile de asistenta si consultanta, munca impreuna cu clientul pentru a identifica cele mai bune solutii pentru necesitatile sale, pentru a-i optimiza consumurile”, arata doamna Daniela Tivig, Manager al firmei Cleaning Logistic.  
    „In general, toate cafenelele incearca sa respecte normele HACCP, unele pentru a face fata controalelor, altele si din dorinta de a avea servicii de calitate superioara care fac diferenta in piata. In fond, operatorii HoReCa nu au nevoie atat de produse, cat au nevoie de servicii”, este de parere doamna Anca Nistor, Director de Marketing la Holdmann Europe. „Au nevoie de o solutie pentru situatia lor particulara si de aceea reprezentantul de vanzari este cel care face diferenta. El este cel care consiliaza clientul, oferindu-i solutia optima”, sustine Anca Nistor.
 
    Igiena cu impact
    Doamna Daniela Tivig (Cleaning Logistic) ne-a vorbit si despre toaleta unei cafenele, unde curatarea si dezinfectarea sunt de o importanta fundamentala pentru a evita transmiterea de bacterii catre alimentele si bauturile servite. “Produsele care se folosesc trebuie sa fie de asemenea profesionale si adecvate scopului utilizarii. Datorita afluentei de clienti, dezinfectarea toaletelor trebuie facuta de 3-4 ori pe zi si in detaliu, fara a neglija unele elementele precum robinetele, clantele, spatiile greu accesibile”, arata reprezentanta Cleaning Logistic. 
     “Clientii pot vedea sau nu cum arata locul de preparare din cafenea, dar mai mult ca sigur vor intra in toaleta”, arata doamna Anca Nistor (Holdmann Europe). “Ce vor gasi acolo va ajuta in proportie de cel putin 80% la formarea imaginii legate de igiena intregii locatii”, completeaza dumneaei. Indiferent de marimea locatiei sau pretentiile ei, pentru asigurarea igienei in toaleta este necesar sa existe o dotare minima: dozator de sapun, uscator pentru maini, dispenser pentru prosoape de hartie, dispenser pentru rola de hartie igienica, cel putin un cos de gunoi, de preferat cu capac si pedala. “Optiunea pentru echipamentele cu senzor (la dozatorul de sapun, uscatorul de maini si robinet) si, in plus, folosirea sapunului dezinfectant sau a solutiilor dezinfectante in dozator duc la prevenirea raspandirii bacteriilor si virusilor”, mai declara doamna Anca Nistor. In functie de standardele locatiei, de cerintele arhitectului si de designul ales, se poate opta pentru echipamente din plastic, metal vopsit alb, inox sau inox satinat. Este indicat ca in camera de baie dotarea sa fie completata cu un odorizant programabil electronic (sau mai multe, in functie de marimea incaperii), care sa raspandeasca la anumite intervale de timp o aroma placuta in toaleta.
In functie de traficul locatiei, se aleg echipamente care pot fi pentru trafic redus, mediu sau intens. „Este foarte important acest aspect, pentru ca se evita aglomerarea bailor si deteriorarea lor in timp scurt. De exemplu, daca intr-o locatie cu trafic intens se opteaza pentru un uscator de maini care usuca in 45 de secunde (recomandat pentru locatii cu trafic redus), inseamna ca va fi aglomeratie la baie. Un uscator pentru trafic intens usuca mainile in 10-12 secunde. Daca vorbim despre dozatoarele de sapun si dispenserele pentru hartie, aici este vorba despre rezistenta in timp. Cu cat traficul locatiei este mai ridicat, cu atat echipamentele sunt mai solicitate, iar cele recomandate pentru trafic redus, montate intr-o locatie cu trafic intens, vor ceda mai repede”, incheie doamna Anca Nistor.
 
    Servetele pentru...  cafenele
    Domnul Alexandru Marineanu, presedintele firmei Piramida Trade Invest, observa ca trend o crestere a cererii servetelelor 38 x 38 cm, care dau o nota superioara de eleganta, aratand clientilor atentia acordata detaliilor care-i fac sa se diferentieze de concurenta. „De asemenea, daca pana nu demult restaurantele reprezentau 90-95% din totalul comenzilor de servetele personalizate, in ultima perioada a crescut si numarul de cafenele care se orienteaza catre promovarea brandului pe aceasta cale, fiind vorba de cea mai ieftina metoda, cu impact garantat 100% . Nu cred insa ca putem vorbi de tendinte si preferinte in domeniul personalizarii - fiecare client alege sa-si promoveze cum doreste brandul sau toate locatiile, daca sigla trebuie sa fie mare sau discreta, orientata pe diagonala, sus etc. In general, se folosesc logo-urile si culorile reprezentative ale fiecarui brand”, declara reprezentantul Piramida Trade Invest.

    Obiecte de inventar
    In privinta dotarii cu obiecte de inventar, Axa Porcelaine ne ajuta cu un inventar minim, care poate fi completat in functie de necesitati: cesti si farfurii din portelan pentru cafea, ceai, ciocolata calda, pahare pentru specialitatile de cafea, pahare pentru cocktail, diverse tavite/recipiente pentru patiserie, lingurite pentru cafea, scrumiere din sticla, inox sau portelan (desigur, in spatiile pentru fumatori) etc.

 
Necesar minim aproximativ pentru o cafenea de 20 de persoane (informatii furnizate de Axa Porcelaine)
- cesti si farfurii espresso (15 bucati)
- cesti si farfurii cafea/cappuccino (20)
- pahare/cesti de ceai (10)
- pahare pentru bere/suc/apa (20)
- scrumiere (15, se inlocuiesc destul de des)
- lingurite pentru cafea (20)
- tavite din inox (5 buc.)
- alte obiecte de inventar, in functie de preparatele specifice fiecarei locatii.
* Cheltuieli aproximative: 150-200 euro + T.V.A., in functie de calitatea si gama de produse aleasa.
 
    In ultima perioada, tot mai multi responsabili cu aprovizionarea din cafenele solicita zaharul brun, bio, la pliculete personalizate. Este vorba de zaharul nerafinat, intalnit frecvent pana acum in special in locatiile de lux. De asemenea, se cauta personalizarea inca din fazele de inceput ale afacerii, aproape toti solicitantii dorind acest mod de promovare. In privinta ambalarii, pentru a nu fi nevoie de spatii de depozitare speciale, mai ales in privinta umiditatii, pliculetele se distribuie in pungi de plastic, grupate in baxuri din polietilena. Fiind cate 100 de pliculete in punga, se consuma repede si nu au timp sa se deterioreze.

Lucia Jurca, Director General Imaculat Lukoserv
   
    Despre softuri
    Din oferta firmei Multisoft, domnul Eduard Rezeanu ne-a dat cateva exemple de preturi:
    - pentru hardware (un POS, 2 imprimante de sectie, un calculator pentru gestiune, o imprimanta laser si cheltuieli de realizare a retelei): intre 1.822 si 2.297 euro fara T.V.A.;
    -  Echipamentul fiscal (casa de marcat, imprimanta etc.): intre 260 si 550 de euro fara T.V.A.;
    - Programele - intre 800 si 2.600 euro fara T.V.A. (in functie de modulele alese).
    „Criza a afectat si acest domeniu, in sensul ca investitiile au scazut si, de asemenea, au scazut foarte mult preturile de ofertare, ca urmare a cererii scazute”, declara domnul Rezeanu.
    Directorul firmei Cozo Best Consulting, domnul Nicolae Cojocaru, a observat o crestere a ponderii investitiilor in segmentul software, comparativ cu segmentul hardware.
 “Situatia este cauzata in special de cererea de reevaluare si dezvoltare personalizata a aplicatiilor software. Inevitabil, la un moment dat vor trebui facute investitii si pentru inlocuirea echipamentelor uzate fizic, ale caror costuri de intretinere si reparatii nu mai sunt justificate”, arata domnul Cojocaru. “Poate optimiza performantele o abordare manageriala strategica, prin achizitionare de echipamente hardware noi in scopul reducerii costurilor de intretinere si reparatie a celor vechi, sau prin reevaluarea si personalizarea aplicatiilor software”, completeaza reprezentantul Cozo Best Consulting.
 
    Cafea si design 
    “Amenajarile de cafenele din ultima vreme au fost foarte variate ca design si pot spune cat mai “trasnite”, pentru a atrage”, este de parere domnul George Dobrescu, Director General al firmei ID Point. „In acest context, si parteneriatele dintre operatori si furnizori au devenit mult mai flexibile”, completeaza dumnealui. 
    „Principala preocupare in amenajarea unei cafenele o reprezinta atragerea clientilor “potriviti” scopului pentru care a fost creata cafeneaua”, declara doamna Nadia Crihan, Manager al firmei Sophia 2004. „Foarte important este confortul vizual (culori care sa creeze o stare de bine, de meditatie sau de energizare, atunci cand este cazul. Extrem de important este si echilibrul psihic creat prin lumina si culoare, dar si cel fizic oferit de confortul canapelelor, scaunelor si chiar al meselor. Recomandam de asemenea o acustica adecvata, oferind clientilor muzica potrivita, in functie de loc sau moment al zile si, nu in ultimul rand, o mare atentie acordata aromelor si mirosurilor”, adauga doamna Crihan.
    In opinia reprezentantei firmei Sophia 2004, exista manageri care considera mai putin importante aspectele de mai sus, ceea ce face diferenta intre o cafenea cautata si una lasata “in uitare”. „Mai mult, exista  manageri care considera ca se pricep ei insisi la design interior. Eroare! Doar daca nu au cumva studii in domeniu. Altfel vorbind, ii apreciem pe acei manageri care stiu ca fiecare este specializat in domeniul lui si apeleaza la designeri atunci cand este cazul.”
 
Erori ale investitorilor, observate de doamna Nadia Crihan (Sophia 2004):
– aprecierea initiala incorecta in privinta valorii finale a investitiei
– neluarea in calcul a cresterii preturilor la materiale si servicii
– slaba prospectare a pietei cu privire la servicii
– lipsa studiilor de feziabilitate
– alegerea unor colaboratori si executanti neprofesionisti
 
    „In ultima perioada, se observa o reintoarcere la clasic, o abordare moderna a conceptului de clasic, produsele folosite fiind aceleasi ca si pentru restaurant”, opineaza doamna Raluca Negriuc (Sensio). „Demifotoliile si scaunele sunt realizate in general din lemn de fag, cu diferite nuante de culoare, tapiseria fiind la alegerea clientului. Mesele furnizate de noi respecta tiparul de picior din fonta/inox + blat (din diferite materiale, disponibile in foarte multe nuante)”, continua reprezentanta Sensio.
    „Recomandam pentru dotarea cafenelelor scaunele sau demifotoliile cu un gabarit mai mic, respectiv mesele pe picior din fonta si blat de werzalit, care sunt cele mai rezistente la trafic intens”, arata si doamna Gabriela Doca, Director Executiv al firmei Secan Impex. „Astfel, bugetul pentru un spatiu de circa 35 de locuri ajunge in jurul cifrei de 10.000 lei”, completeaza doamna Doca. 
    Doamna Loredana Gasca (Parla Ersah) arata ca: „Fiecare client a inceput sa abordeze linii noi, sa creeze decoruri si ambiante cat mai inedite, in acest mod incercand sa iasa cat mai mult in evidenta. De asemenea, in multe locatii s-a abordat un stil cat mai simplu dar elegant si s-a incercat crearea unei atmosfere familiare, astfel  incat cei care le trec pragul sa se simta cat mai relaxati si confortabil”.
    „Scaunele si mesele din similratan sunt potrivite teraselor de cafenele, cu mentiunea ca mesele au blatul rotund, spre deosebire de restaurante, unde este preferata forma rectangulara”, mentioneaza doamna Claudia Albutiu, de la firma Flanutis. „Daca la restaurante sunt cautate in special decorurile de lemn sau imitatii de lemn (pentru blaturi werzalit), la cafenele se aleg decoruri speciale ale mobilierului, care sa individualizeze spatiul respectiv. In legatura cu bugetele alocate, avand o suma de bani se pot cumpara obiecte de calitate foarte diversa. Noi ne straduim sa nu oferim produse ieftine, pentru care nu putem garanta, de aceea cautam permanent o optimizare a raportului calitate/pret, astfel incat sa vindem cu constiinta impacata”, specifica doamna Albutiu.
    In legatura cu designul si nu numai, un specialist al domeniului signalecticii, domnul Marian Uram, ne-a declarat: „Proiectarea, constructia, mobilarea, utilarea, promovarea unei investitii necesita cunostinte variate. Un investitor trebuie sa ceara si sa accepte sfaturile specialistilor pe fiecare domeniu. Din nefericire, e plina tara de cafenele in care nu ai vrea sa mai vii inca o data”, a adaugat domnul Uram.
   

    Situatia in vizual
    Pentru a vorbi despre firme luminoase, ne-am adresat unui producator care utilizeaza frecvent tuburile cu gaze spectrale: Neon Product. Domnul Calin Vlaic, Directorul Comercial al firmei, ne-a expus cateva detalii despre colaborarea cu investitorii in cafenele. Astfel, pentru fiecare client in parte se propun variante diferite, in functie de particularitatile spatiului - dimensiuni ale peretelui, culoarea acestuia, designul interiorului sau exteriorului. „Pana acum nu am realizat doua firme la fel, in 16 ani de activitate”, declara domnul Vlaic.
Asa cum arata domnul Marian Dumitriu, B2B Sales Manager la LG Electronics Romania, o dotare video completa intr-o cafenea presupune foarte putine aparate. Continutul video este la latitudinea si inspiratia investitorului pentru a-si interesa clientii. „Cu cat pretentiile de asigurare a serviciilor video catre clienti sunt mai mari, cu atat suita de echipamente se mareste. De pilda, cea mai simpla dotare o presupune utilarea spatiului cu displayuri legate la cablul coaxial prin care se transmite un post TV de la o companie de televiziune, ca acasa. In schimb, pentru publicitate si/sau continut personalizat, sau pentru controlul displayurilor de la distanta (pornit/oprit, programarea calupurilor de continut video la anumite ore si zile, difuzarea unui continut video propriu etc.), mai este nevoie de achizitia unui media player cu soft dedicat, si a unei echipari similare cu a celei de internet - cabluri UTP, switchuri/huburi, conexiune internet”, detaliaza domnul Dumitriu. Dumnealui ne-a recomandat din zona video paneluri de 42" (106 cm), pentru a acoperi un necesar de 10 locuri / display. In functie si de constructia cafenelei, unde poate spatiile sunt mai inguste si colturile mai numeroase, se pot recomanda la fata locului si ecrane mai mici. Se pot alege si ecrane mai largi, insa doar in locatii speciale, foarte mari, unde nu este permisa instalarea a multor ecrane printre mese.
”Alegerea displayului potrivit nu este o munca titanica, atat timp cat exista informare si se alege displayul potrivit pentru locul potrivit. Asta inseamna ca, in primul rand pentru spatii publice, cel mai important factor decizional este caracteristica aparatului, cu alte cuvinte ce stie sa faca”, incheie reprezentantul LG Electronics Romania.
 
    „Unii dintre investitori sunt foarte nerabdatori in ceea ce priveste recuperarea investitiei intr-un timp foarte scurt. De cele mai multe ori, investitia nu se recupereaza atat de repede cum isi imagineaza acestia, este nevoie de multa promovare inainte si dupa deschidere. Trebuie sa vina tot timpul cu ceva nou, iar toate aceste actiuni inseamna bani suplimentari, care vin sa sustina investitia initiala in spatiu. Multi nu mai fac promovare odata ce au deschis si in scurt timp isi pierd clientii si incep sa aiba pierderi. Urmeaza pierderea rabdarii si inchiderea spatiului”.

Calin Vlaic, Director Comercial Neon Product
   
Pentru realizarea acestui articol au oferit informatii firmele: Albergo Contract, Axa Porcelaine, Cleaning Logistic, Cozo Best Consulting, Daas Romania, Flanutis, Holdmann Europe, ID Point, Imaculat Lukoserv, LG Electronics Romania, Mariomatic Trade, Multisoft, Neon Product, Parla Ersah Co, Piramida Trade Invest, Secan Impex, Sensio (Concierge Concept) si Sophia 2004.
 
 
Autor: Lucian Nicolescu
        Print Recomanda unui prieten Trimite comentariul tau        
 

REVISTA HoRes, supliment informativ al catalogului HoRes
Revista HoRes nr. 32
Arhiva revista Nr. curent
NOU INTRATI IN HoRes
Proiect pensiune P+1E, cu 7 camere
Lista nou intrati Detalii



 
Inscriere
BACK TO HOME | PREZENTARE CATALOG | PREZENTARE CD | OFERTANTI PRODUSE SI SERVICII | EDITORIAL | CONTACT
Licitatii on-line GRATUIT | Ghid licitatii On-line | Cerere de oferta | Linkuri rapide | Recomanda unui prieten | Referinte
Promotii | Noutati | Stiri | Locatii | Revista HoRes | Nou intrati in HoRes | Guest book | Presa


Hores Catalog pentru managerii din unitatile de cazare, alimentatie publica si agrement. Baza de date cu furnizori si produse - Editia 14