PROMOTII
HoRes Conference 2021 si Conferinta Forever Young Magazine 2021
Lista promotii Detalii
NOUTATI
Ansamblu rezidential de 5 blocuri
Lista noutati Detalii
STIRI
Recuperearea Medicala pe intelesul tuturor
Lista stiri Detalii
LOCATII
Hotel Wels
Lista locatii Detalii
Licitatii on-line GRATUIT Cerere de oferta Recomanda unui prieten
Ghid licitatii on-line Linkuri rapide
Referinte Presa
Cautare avansata dupa :
sau Toate firmele

       Cover Story

Complet, uman, special: Iaki

 
 
Se discuta de multa vreme in industrie despre faptul ca numarul de stele nu spune totul in privinta gradului de confort, a calitatii serviciilor si amenajarilor unui hotel. Un exemplu relevant de pe litoralul Marii Negre este prin excelenta hotelul Iaki din Mamaia. Clasificat la 4 stele, acesta este cunoscut prin faptul ca tot ceea ce se face aici urmareste standarde de top.
 
 
Am mai vorbit despre aceasta locatie in revista noastra, dar nu strica sa reluam cateva repere. Fostul hotel Bucuresti a fost reinaugurat pe 4 iulie 2001, dupa ce a fost cumparat in 1999 de catre Gheorghe Hagi, si ulterior renovat. Noul nume al hotelului, Iaki, s-a impus imediat pe piata ospitalitatii romanesti, nu doar datorita ”brandului” Hagi, ci si pentru ceea ce a inceput sa reprezinte. Despre amplasament, cateva cuvinte sunt suficiente: centrul statiunii, vedere catre mare si in acelasi timp catre lacul Siutghiol, deschidere larga catre plaja. Piata a cerut mai mult si in anul 2009 s-au finalizat o serie consistenta de lucrari de extindere si modernizare (un plus de 25 de camere, sali de conferinte, reamenajari la standarde superioare). A rezultat o locatie clasica si moderna in acelasi timp, cu functionalitati care au permis o excelenta flexibilitate in desfasurarea serviciilor. Sunt 122 de spatii de cazare, totalizand 244 de locuri, dotate cu mult mai generos decat cer normele.
 
Facilitati si servicii 
• 2 piscine exterioare, plaja proprie;
• teren de fotbal;
• 2 restaurante (Coriolis si Ballroom) - aproximativ 370 de locuri;
• Piano Bar – 50 de locuri;
• o sala de conferinte de 30 de locuri, 2 sali de 50 de locuri fiecare, una de 100 de locuri si una de 200
de locuri (prin unirea a 3 dintre ele rezulta o sala cu o capacitate de 350 -
400 locuri);
• boutique in interiorul hotelului;
• cofetarie - patiserie;
• curatatorie si spalatorie;
• parcare (60 locuri) si garaj subteran (35 locuri);
• internet wirelless (inclusiv in receptie si piano bar) – in pretul camerei;
• posibilitate transfer aeroport;
• excursii optionale la diferite obiective turistice;
• mini-club si animatie pentru copii (jocuri interactive, concursuri, face-painting si baloane modelabile
etc.).
 
 
SPA Center Iaki
• piscina acoperita semi-olimpica (21 m lungime);
• jacuzzi;
• sala de fitness si sala de aerobic;
• sauna umeda si uscata;
• sali de masaj;
• salon de coafura, cosmetica si manichiura-pedichiura.
 
 
 
10 ani de existenta
Vara aceasta, Iaki implineste 10 ani de existenta, iar evenimentul a fost sarbatorit impreuna cu toti colaboratorii. In general, intreaga activitate a hotelului se desfasoara marcata de evenimentele care au loc in interiorul hotelului sau la nivel de statiune; in prima jumatate a anului 2011, aici au avut loc vernisaje de  pictura, prezentari de moda si expozitii foto, iar evenimentele de amploare precum ”Thunder over the Black  Sea” au fost promovate inclusiv prin intermediul hotelului.
Serile speciale, devenite traditionale, sunt fie cocktailuri de socializare, fie seri tematice: orientale, grecesti, italiene, cubaneze, chinezesti sau rusesti, cu prezentari de moda sau lectii de dans. Sunt ocazii deosebite pentru oaspeti sa asculte muzica live, sa vada dansuri specifice, sa se bucure de preparate ale bucatariilor traditionale din intreaga lume.

 
STIINTA DE A FI EMPATIC
Interviu cu doamna Anca Nedea, General Manager Iaki
 
LN: Spuneti-mi cateva cuvinte despre cariera dumneavoastra.
AN: Am terminat Academia de Studii Economice din Bucuresti, apoi am facut un master in  contabilitate, obtinand diploma de expert contabil si expert evaluator. A urmat MBA la Lausanne, unde am fost sefa de promotie cu un proiect despre dezvoltarea unui SPA, in acelasi timp eu conducand un SPA de mare capacitate sub brandul Ana Aslan. Din 2002 am avut diferite functii de conducere in punctul de lucru Eforie Nord al lantului Ana Hotels. In 2005, s-a deschis SPA-ul de la Hotel Europa, cu o capacitate de 44 de camere de tratament, cel mai mare din tara la momentul respectiv, pe care de asemenea l-am condus. Din 2004 am dezvoltat ca asociat unic prima marina privata din Romania. Intre timp, am inceput si doua doctorate, pe care le voi termina foarte curand. Am fost general
  manager al hotelurilor Europa si Astoria intre 2007 si 2009, iar din februarie 2010 am preluat conducerea hotelului Iaki din Mamaia.
 
LN: Cum a fost inceputul in industrie?
AN: Cel mai mare castig al primilor ani, pe langa faptul ca am studiat in paralel, este experienta. Inceputul in ospitalitate a fost o poveste pe cat de frumoasa, interesanta si provocatoare, pe atat de grea... o poveste de viata care parca s-a intamplat cu foarte multi ani in urma - zic eu, privind acum din perspectiva omului care s-a stabilizat la un anumit nivel de confort. Am dezvoltat o echipa fantastica, cu care am trecut prin multe incercari si am reusit sa cream un brand din nimic. Intr-o localitate ca Eforie Nord, care pe atunci nu prea mai exista pe harta turismului, in care nu gaseai picior de turist de nivel middle sau high, am reusit sa tinem deschis un hotel de o asemenea capacitate, 12 luni dintr-un an, cu un grad mediu de ocupare anual de peste 55%. Tot acolo am fost pionieri in atragerea de conferinte pe litoral, in extra-sezon.
 
LN: Cate ore munciti pe zi?
AN: De multa vreme nu mai exista o delimitare. Indiferent ca sunt la hotel sau acasa, sau cu prietenii, telefonul suna si vorbesc 90% despre business. Dar nu se poate altfel, pentru ca este un business de relatii, de oportunitati, de contact nemijlocit cu omul. Predecesorii nostri de pe vremea lui Ceausescu o stiau si o faceau mai bine decat noi acum, erau constienti de importanta faptului ca trebuie sa socializezi, mai ales cu clientii, chiar daca discuti despre vreme sau despre copii. E un business in care trebuie sa simti orice oportunitate si sa incerci s-o valorifici pe cat posibil. Ca sa nu mai vorbim despre faptul ca lucram si in zona SPA, care are legatura cu partea medicala. Omul nu vine totdeauna la hotel, ci la cel care ii face un masaj bun. Bineinteles, cand vine prima data se lasa impresionat de investitie, de design, poate mai vine si in al doilea an. Dar in al treilea vine dupa cel care ii face masaj, cel care stie ce coasta il doare, unde a fost operat si eventual cand a divortat.
 
LN: Ce va ofera Iaki?
AN: La Iaki am un contract de management, pe una dintre societatile mele, dar este business-ul meu principal, care imi solicita cel mai mult prezenta si implicarea. Dupa Ana Hotels, unde ajunsesem la un nivel la care, e normal, simteam ca nu mai pot oferi foarte mult, Iaki mi-a oferit oportunitatea unui nou inceput. Sa am din nou motivatia data de faptul ca pot sa schimb oamenii si locul, ca pot sa creez plusvaloare. M-a avantajat in primul rand faptul ca era in Mamaia, voiam sa vin in partea de nord a litoralului. Cu modestie, pot spune ca sunt putine locatii pe litoral in acest moment pe care as putea sa le conduc astfel incat sa-mi pot pune in valoare si eu capacitatile, pregatirea si dorinta de a oferi ceva. E un brand pe care stiam ca pot sa-l reasez, sa-l aduc la alt nivel si sa-l exploatez, pentru ca avea o capacitate mult mai mare. Cand am venit, a trebuit sa facem eforturi care tineau de cultura organizationala, de stabilirea unui scop comun, de o vointa comuna. Mie imi place sa vad partea plina a paharului si cred ca, dincolo de rezistenta la schimbare fireasca, dar care poate fi uneori si agresiva, in timp, atunci cand ai niste idealuri si obiective corecte, oamenii se selecteaza de la sine. O parte te urmeaza, micile exceptii se exclud, restul se aliniaza. Lucrurile sunt acum pe un fagas bun, se indreapta exact unde trebuie.
 
LN: Care este cel mai important avantaj al hotelului?
AN: Eu cred ca asset-ul cel mai important, pe langa locatie, care nu este un merit al nostru, ci al patronilor ca au gasit-o, este integrarea serviciilor. Avem si SPA, si restaurante, si piscine, si baruri, si o terasa superba, si plaja, si sali de conferinte... De aceea am si acceptat sa vin aici si sa-l operez, pentru ca este un business cu potential si facut corect. Exploatarea unui hotel de litoral este totdeauna o provocare, de aceea multi care o fac se simt ”condamnati”, iar cei care stiu ce inseamna se gandesc mult pana sa se implice. Este greu ca cineva sa tina o proprietate pe care s-o exploateze pe profit un an intreg. Trebuie actionat pe fiecare nisa, la modul foarte insistent, proactiv si nu doar reactiv. Acesta este un alt mare avantaj, experienta oamenilor de aici, care imbina si se adapteaza tuturor niselor.
 
LN: Puteti face un profil al clientului dumneavoastra?
AN: Nisele de clientela in Romania, in orice domeniu, sunt foarte dispersate. Avem o nisa de business, care este impartita. Furnizorii au un anumit comportament: sunt foarte activi si consuma mult. De asemenea, nisa de specialisti in diferite domenii (congrese medicale de multe ori), care contrar aparentelor, cand vin aici ”evadeaza”. Devin mai expansivi, consuma mai mult, iar noi trebuie sa facem fata cu succes si sa le oferim ce-si doresc. Mai e nisa corporate, a celor care vin individual si stau o noapte sau doua, petrec toata ziua la laptop, nu deranjeaza pe nimeni, consuma ce li se da, spun ce nu le-a convenit in mod foarte politicos. Pe nisa de vara sunt familistii, partea de middle si high class – acestia au un comportament foarte civilizat, dar sunt si pretentiosi. Au o anumita educatie, vin aici stresati si disponibilitatea lor de a intelege ca nimeni nu e perfect sau ca se pot face si greseli este extrem de mica. Au si copiii cu ei, pe care e foarte greu sa-i ”gestionezi” si necesita multa atentie, trebuie sa-i intelegi, sa le oferi extraservicii: babysitter, locuri de joaca, orice ca parintii sa aiba timp sa respire. Mai este nisa dintre jumatatea lui iulie si jumatatea lui august, cu tineri sau adulti intre 30 si 50 de ani care vin sa se distreze. Nu prea ii vezi in hotel, stau pana noaptea tarziu in cluburi, se trezesc tarziu si merg la piscina sau pe plaja, sunt consumatori generosi la toate serviciile si foarte relaxati. Totusi, in general clientul roman care vine in Romania este foarte pretentios, inclusiv la mancare. Pe mine ma doare sufletul pentru, hai sa zicem, rautatea asta, care nu este doar in turism. Parca nimic din ce e romanesc nu e bun. In Turcia se dau si mancaruri ieftine, care iti dau peste cap colesterolul si te doare stomacul de la atatea prajeli. Aici degeaba le dai ceva de calitate, li se pare ca nu e ca in Turcia. E problema cu capra vecinului, cu faptul ca nu s-au putut duce multe decenii in strainatate si de aceea tot ce e strain e mai bun. Sper ca romanii sa calatoreasca cat mai mult, astfel incat sa gaseasca in final disponibilitatea de a se bucura si de tara lor.
 
LN: Cum credeti ca trebuie sa fie relatia dintre manager si proprietarul de hotel?
AN: Stiu ca apar uneori probleme, dar nu cred ca problemele tin de industria ospitalitatii, ci mai degraba sunt specifice Romaniei, tarilor in care se simte suflul de „vest salbatic”. Cineva care investeste bani multi intr-un hotel se teme ca va da proprietatea pe mana cuiva care este posibil sa fure. Mi se pare o reactie normala. Noi avem 20 de ani dupa revolutie... din care vreo 13 i-am pierdut, in sensul ca progresul s-a facut dupa metoda „doi pasi inainte si unul inapoi”. Abia in ultimii trei ani a inceput sa se vada deprinderea de a lasa proprietatea pe mainile unui specialist, adica s-a ajuns unde trebuie. Nu mai e ca inainte, cand dupa ce terminai un masterat, aveai sau nu experienta, trebuia sa bati la usa lor si era posibil sa incepi ca ospatar. Nu a fost cazul meu, dar s-a intamplat. Nu mai putin adevarat este ca si patronii gasesc destul de greu specialisti pe masura afacerii lor. In Romania, ca si in alte tari ajunse in punctul acesta, au fost probleme similare legate de caracterul oamenilor. Am lucrat cu multi manageri straini si nu pot spune ca am avut tot timpul experiente placute. Eu cred, si literatura de business nu ma contrazice, ca un manager adevarat este un manager care are verticalitate si caracter. Cei de la care am luat exemplu sau am furat meserie, cei care m-au inspirat, erau inainte de toate oameni de caracter, oameni la care ma uitam in sus, pe care am ajuns sa-i respect pentru ca imi dadeau un exemplu prin propria atitudine si prin propriile fapte. Am vazut si am lucrat de asemenea cu manageri care aveau foarte multa scoala dar caractere de mercenari - nu-si urmau decat propriile interese, nicidecum pe cele ale locatiei, nerespectand contractul semnat. Eu intotdeauna am vazut relatia cu patronul cam asa: el ma cheama in casa lui (treaba lui cum a facut-o, nu ma intereseaza), ca sa am grija de ea ca si cum ar fi a mea. Din momentul in care semnam contractul, o administrez ca si cum sunt la mine acasa.
 
LN: Ce se intampla deosebit in acest moment in ospitalitate?
AN: As prefera sa raspund la modul intuitiv sau empatic si as incepe facand referire la criza aceasta, care mi s-a parut fantastica. Dincolo de falsitatea ei, de faptul ca este impusa cumva sau nu, a imprimat un boom al noului trend care exista in management, nu numai in industria ospitalitatii, dar mai ales aici. Eu uram o parte a acestei industrii si n-am vrut sa raman in Bucuresti din cauza aerului corporatist. Mi se parea nefiresc pentru o industrie atat de frumoasa, aimaginatiei, in care trebuie sa fii proactiv, sa te joci cu ceea ce simti si ai in jurul tau, cu ce iti ofera proprietatea. Industria ospitalitatii s-a dezvoltat in Bucuresti pe nisa de business si i s-a imprimat o aura corporate prin specialistii formati in Vest, iar rezultatul a fost o atmosfera inchistata. Dar au inteles, cand a venit criza, ca trebuie sa se schimbe, si inca foarte repede, sa nu mai stea doar in spatele birourilor si receptiei. Eu am spus aceste lucruri de cand am devenit prima oara director general, la 25 de ani, si multi au crezut ca sunt reactii de incepatoare.
De fapt, vedeam lipsa de reactie a managerilor straini veniti in hotelurile de pe litoralul nostru, care se blocau sau fugeau mancand pamantul cand dadeau de greu. De cand cu criza, lumea a inceput sa-si mai scuture sacoul, sa-si dea drumul la cravata, sa se agite si sa gandeasca altfel. Poate nu este in avantajul meu ceea ce spun, dar managementul meu este 70% empatic, bazat pe inteligenta emotionala - ma ajuta si domeniul, ce-i drept.
 
LN: Ce ofera generatia tanara de manageri?
AN: Deschiderea, flexibilitatea mai mare, faptul ca nu are automatisme, ca poate sa faca ceea ce nu s-a reusit pana acum in management, desi se stia ca trebuie facut. Sunt mult mai conectati la ce se intampla cu ajutorul sistemelor care exista acum in zona internet, on-line, TV. De  asemenea, au acces la experiente internationale mult mai usor decat predecesorii lor. Se tot vorbeste despre lipsa de experienta, dar sfatul pe care l-as da este sa nu isi ia modele inchistate, sa faca ceea ce simt, sa simta locatia, proprietatea, piata, mediul, sa fie prezenti. Sa nu urmeze un model doar ”ca sa dea bine”. Oricat de putine clase are subalternul tau, mai devreme sau mai tarziu o sa inteleaga exact cum stau lucrurile. Nu reusesti daca nu transmiti acelasi mesaj, daca nu dai exemplul tau si nu faci toate lucrurile astea la modul constant si cu tot sufletul. Ca si in politica, mai devreme sau mai tarziu pierzi audienta si in spate n-o sa mai gasesti pe nimeni sa te sustina. Nu ai nici cu cine sa te bucuri si nici cu cine sa plangi.
 
                                        
 
LN: Se petrec schimbari importante in Mamaia?
AN: Companiile mari, care au bani, se gandesc sa dea ceva inapoi si au impact pe partea de mediu, de educatie. Dincolo de asta, e o logica de business elementara. Pe o piata in dezvoltare care n-a ajuns nici la jumatate din potentialul ei, n-ai cum sa fii invingator de unul singur. Daca Mamaia nu este o locatie atractiva in sine, indiferent ca targeteaza zona de business, de leisure, corporate, entertainment etc., hotelurile nu vor mai putea rezista. Oamenii vin o data, de doua ori, dar daca nu se dezvolta si restul zonei se vor plictisi. Sunt 4-5 branduri care concureaza tot anul, si hoteluri mai mici, dragute, care fac efortul de a deveni branduri. M-am implicat prin prisma relatiilor pe care le am si incerc sa promovez acest brand care este Mamaia. Inca este greu pentru ca sunt multe interese si orgolii si nu stiu cum sa le explic tuturor hotelierilor ca, atunci cand vorbesti de ansamblu, lasi interesele personale la o parte si fixezi 2-3 teluri comune. Multi asteapta de la stat, de la primarie. Se pune intrebarea: au cercetat zona cand au investit? S-au gandit daca investitia o sa le ofere acea satisfactie pe care au asteptat-o? In pasul urmator, s-au chinuit singuri sau au acceptat sa dea bani unui specialist care stie ce sa faca in situatie de criza? Mai sunt si institutiile statului, care functioneaza asa cum stim. In fine, un hotelier trebuie sa aiba un atu si sa-l foloseasca: ori ai bani, ca sa ai forta, ori te bazezi pe relatii, ori esti persoana publica si ai propriul brand, oricare din variantele astea sunt bune, dar trebuie sa ai ceva. Altfel... ce cauti in bransa asta?
 
LN: Ce va doriti pentru acest business?
AN: Am repozitionat hotelul din dorinta de a avea aici, inclusiv in extrasezon, multe evenimente de cultura, arta sau distractii, din care nu am castigat prea mult ca profit contabil. M-a interesat mai mult din perspectiva imaginii si a relatiei cu clientii. Vreau ca oaspetii care vin aici, indiferent ce serviciu acceseaza, sa se simta foarte relaxati. Nu imi place genul de proprietate mare in care oamenii au senzatia ca trebuie sa-si controleze tinuta, dictia si felul in care mananca. Prefer ideea de boutique hotel. Camerele sunt spatioase, constructia are o anumita vechime, un stil, o aura pe care vreau sa o exploatez. Fara clasicul slogan ”ca la tine acasa” - poate la tine acasa nu te simti bine. Pur si simplu vreau ca oaspetii sa se simta in largul lor. In Romania oamenii nu mai stiu sa traiasca frumos. Poti sa traiesti frumos si daca te duci in satul de vacanta, cu prietenii sau familia, dar si daca esti pe un iaht. E un lucru care vine din interior, din cultura de a face asta, dintr-o anumita convingere, din umanitate. De cand am venit, strategia tarifara este foarte flexibila si atat timp cat ramanem cu camere goale, in mod sigur, daca cineva vrea sa fi e aici, vom gasi o cale sa se intample asta.
 
 

Fisa de achizitii

Solutii IT: Bit Soft
Textile de baie: Dolphin Group
Echipamente pentru bucatarie: Horeca Expert, Bilancia
Echipamente si produse pentru cleaning: Ecolab, Holdmann Europe
Produse alimentare: Metro Cash&Carry, Sorla, General Parma Food
Organizare evenimente: Bijou Event

 
 
Autor: Lucian Nicolescu
        Print Recomanda unui prieten Trimite comentariul tau        
 

REVISTA HoRes, supliment informativ al catalogului HoRes
Revista HoRes nr. 32
Arhiva revista Nr. curent
NOU INTRATI IN HoRes
Proiect pensiune P+1E, cu 7 camere
Lista nou intrati Detalii



 
Inscriere
BACK TO HOME | PREZENTARE CATALOG | PREZENTARE CD | OFERTANTI PRODUSE SI SERVICII | EDITORIAL | CONTACT
Licitatii on-line GRATUIT | Ghid licitatii On-line | Cerere de oferta | Linkuri rapide | Recomanda unui prieten | Referinte
Promotii | Noutati | Stiri | Locatii | Revista HoRes | Nou intrati in HoRes | Guest book | Presa


Hores Catalog pentru managerii din unitatile de cazare, alimentatie publica si agrement. Baza de date cu furnizori si produse - Editia 14