PROMOTII
KUMA - 20 de ani de reputatie in industria ospitaliera
Lista promotii Detalii
NOUTATI
Parteneriat pentru interior elegant, la preturi fara concurenta!
Lista noutati Detalii
STIRI
Formele moderne KUMA definesc stilul tau de viata
Lista stiri Detalii
LOCATII
Hotel Wels
Lista locatii Detalii
Licitatii on-line GRATUIT Cerere de oferta Recomanda unui prieten
Ghid licitatii on-line Linkuri rapide
Referinte Presa
Cautare avansata dupa :
sau Toate firmele

       Legislatie

Franciza in domeniul hotelier

 
 
Este cert faptul ca aderarea la UE, armonizarea legilor interne cu cele europene, precum si saturatia redusa a pietei in domeniu, determina o rentabilitate crescuta a investitiilor hoteliere, mai ales pe termen mediu si lung. Pentru a-si administra afacerea, proprietarul unui hotel nou poate opta intre propria administrare a hotelului, managementul international sau franciza.
Dintre acestea, franciza este acea retea legala care asigura intrarea si activarea pe piata a hotelului sub o marca nationala sau internationala consacrata anterior, ceea ce inlatura dezavantajul costurilor mari pentru publicitatea unui nume nou. In plus, beneficiarul se bucura de exclusivitate teritoriala si asistenta tehnica permanenta, pe care francizorului este obligat sa o asigure pe toata durata contractului.
In sistemul de drept romanesc, contractul de franciza cunoaste o reglementare proprie in Ordonanta de Guvern 52/1997, republicata. Ceea ce caracterizeaza acest contract este independenta financiara intre cele doua parti in colaborare: francizorul si beneficiarul.

Cum devin francizor?
 
Pentru a putea avea vocatia de francizor pe piata hoteliera, sunt cerute urmatoarele conditii: o marca inregistrata, o afacere in plina derulare in domeniul hotelier si posibilitatea de a pune la dispozitia beneficiarului un ansamblu de cunostinte pentru exploatarea marcii a carui denumire o poarta hotelul (denumit in legislatie know-how).
 
Cum devin beneficiar (francizat)?
 
Nimeni nu poate derula o afacere in franciza decat daca indeplineste exigentele cerute de catre francizor: standarde manageriale si financiare, respectarea identitatii comune a retelei de franciza (aceeasi imagine si amenajare a hotelului, aceeasi calitate a serviciilor si aceeasi tehnologie folosita), cat si confidentialitatea cu privire la know-how-ul furnizat.
Relatiile dintre francizor si francizat se desfasoara in trei etape prevazute de legea in materie: relatii precontactuale, contractuale si postcontractuale.
In cadrul relatiilor precontractuale se concretizeaza decizia celor doua parti de a colabora, stabilindu-se si detaliile privind taxa de intrare in retea, redeventele anuale, experienta transferabila, dar si datele de contact ale actualilor francizati, astfel incat viitorul beneficiar sa poata gasi in surse concrete motivatia pentru a trece la faza contractuala. Dupa manifestarea acordului de vointa urmeaza negocierea contractului unde, inainte de a semna, partile trebuie sa cada de acord asupra unor termeni si conditii. Tratarea riguroasa a acestor probleme este esentiala intrucat efectele negocierii vor fi prezente pe toata durata derularii contractului. De aceea, este indicata asistarea partilor de catre specialisti in domeniu: juristi, experti contabili si consultanti in materia francizei.
Legea prevede anumite obligatii care revin partilor chiar si in lipsa indicarii lor exprese in contract. In temeiul legii, francizorul este obligat sa asigure francizatului atat o pregatire initiala, cat si asistenta comerciala permanenta pe toata durata existentei contractului. De asemenea, francizatul are obligatia de a furniza francizorului orice informatie, astfel incat sa-i poata fi cunoscute si evaluate performantele realizate si situatia finaciara.

In ceea ce priveste costurile pe care le presupune functionarea unui hotel intr-o retea de franciza, trebuie facuta o diferentiere intre costul intrarii in retea si costul de functionare.
Cheltuielile de intrare in retea cuprind dreptul de intrare si cheltuielile specifice marcii: amenajarea hotelului, elementele decorative, formarea personalului. Dreptul de intrare in retea poate varia intre 10.000 si 1.000.000 euro pentru franciza marcii unui hotel de mare succes.
Costul de functionare este format din redevente, dar si din cheltuielile impuse cu formarea permanenta. De obicei, redeventele anuale pe care francizatul trebuie sa le plateasca sunt proportionale cu cifra de afaceri. De aceea, se poate prevede o redeventa periodica minima in sarcina francizatului sau realizarea unei anumite cifre de afaceri pentru a-i fi garantat francizorului un venit minim cert.
In ceea ce priveste durata raporturilor contractuale, legea nu prevede un termen fix, acesta fiind determinat in functie de caracteristicile proprii fiecarei francize, insa obliga ca acest termen sa fie fixat astfel incat sa permita beneficiarului amortizarea investitiilor specifice francizei. In general, acest termen este cuprins intre 5 si 10 ani, cu posibilitatea de prelungire a contractului.
La incetarea raporturilor contractuale, pentru pastrarea identitatii comune si reputatiei retelei de franciza, francizatul va fi obligat la respectarea clauzelor de confidentialitate si de neconcurenta stabilite anterior prin contract, astfel incat fostul beneficiar al francizei sa nu demareze o afacere susceptibila de a fi concurenta cu activitatea francizorului.
In ceea ce priveste armonizarea legislatiei interne cu cea internationala in materie, franciza a fost reglementata la nivelul legislatiei Uniunii Europene numai prin prisma normelor privind concurenta. Prin Tratatul de la Amsterdam au fost instituite anumite restrangeri contractuale foarte stricte, prin care orice clauza specifica a unui contract de franciza este acceptata numai daca este necesara pentru protectia identitatii si a reputatiei retelei de franciza.
Dintre statele Uniunii Europene, franciza cunoaste o reglementare separata in legislatia franceza, belgiana, spaniola si italiana. In legislatia romana, textele tratatelor referitoare la normele privind concurenta se gasesc reflectate in dispozitiile Legii Concurentei nr. 21/1996, lege care intereseaza in egala masura atat contractele nationale de franciza, cat si cele internationale. Practic, pe segmentul referitor la concurenta, legislatia romaneasca transpune reglementarile si principiile cuprinse in textele aplicabile la nivelul UE.
In concluzie, atunci cand francizorul si-a dovedit succesul, cand exista capacitate financiara, iar partile reusesc sa se coordoneze, franciza in domeniul hotelier reprezinta o buna oportunitate de afacere si o garantie a calitatii si exploatarii unui concept de succes.
 
Av. Elena Balan
Consilier proprietate intelectuala
B-dul Unirii nr. 4, Bl. 8 B, ap. 18
Bucuresti

tel: 031/405.91.99
mobil: 0745 007 311
fax: 031/815.28.69
e-mail:
elena.balan@avocatii-tai.ro
www.avocatii-tai.ro
 
 
Autor: Av. Elena Balan
        Print Recomanda unui prieten Trimite comentariul tau        
 

REVISTA HoRes, supliment informativ al catalogului HoRes
Revista HoRes nr. 32
Arhiva revista Nr. curent
NOU INTRATI IN HoRes
Hotel e-shop - magazin online de textile hoteliere
Lista nou intrati Detalii



 
Inscriere
BACK TO HOME | PREZENTARE CATALOG | PREZENTARE CD | OFERTANTI PRODUSE SI SERVICII | EDITORIAL | CONTACT
Licitatii on-line GRATUIT | Ghid licitatii On-line | Cerere de oferta | Linkuri rapide | Recomanda unui prieten | Referinte
Promotii | Noutati | Stiri | Locatii | Revista HoRes | Nou intrati in HoRes | Guest book | Presa


Hores Catalog pentru managerii din unitatile de cazare, alimentatie publica si agrement. Baza de date cu furnizori si produse - Editia 14