PROMOTII
HoRes Conference 2021 si Conferinta Forever Young Magazine 2021
Lista promotii Detalii
NOUTATI
Hotel 4 stele, Turnu Magurele, Teleorman
Lista noutati Detalii
STIRI
Nevralgia pudendala, o boala foarte rara ameliorata cu succes prin metode nemedicamentoase – in premiera la Centrul de Terapia Durerii Provita
Lista stiri Detalii
LOCATII
Hotel Wels
Lista locatii Detalii
Licitatii on-line GRATUIT Cerere de oferta Recomanda unui prieten
Ghid licitatii on-line Linkuri rapide
Referinte Presa
Cautare avansata dupa :
sau Toate firmele

       Eveniment

Hotel Tourism & Leisure Investment Forum

 
La cea  de-a IV-a editie a evenimentului Hotel Tourism & Leisure Investment Forum, desfasurata anul acesta la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, au putut fi urmariti reprezentanti de frunte ai unor cunoscute branduri internationale, profesori specializati in strategii de marketing, oficiali ai statului cu rol in dezvoltarea turistica a Romaniei. Mizele au fost insa mediul investitional romanesc si felul in care se reflecta asupra acestuia strategiile macro.

 

 
Specialistii din industria ospitalitatii si din domeniile conexe au putut vedea exemple de succes, analize ale trendurilor si strategiilor nationale din turism, metode de gestionare optima a investitiilor. Dintre numeroasele teme abordate in cele 2 zile ale evenimentului, ne vom opri aici asupra catorva aspecte pe care le-am considerat reprezentative pentru ceea ce se intampla in acest moment in ospitalitatea autohtona.

Auspiciile sunt cele ale unei reasezari a pietei, in urma a peste 2 ani de experienta dura, cat hotelurile n-au putut face mai mult decat sa reziste la un nivel scazut al gradului de ocupare. In 2010, gradul de ocupare a fost de 50,8 %, cu o cota mai scazuta pentru hotelurile de 3-4 stele care nu opereaza in cadrul unor lanturi internationale. In primul trimestru al acestui an s-a observat o stabilizare a pietei hoteliere fata de aceeasi perioada a anului precedent. Daca in ceea ce priveste indicele RevPAR, la nivel european se constata o continua imbunatatire, Bucurestiul se straduieste sa ramana stabil, desi a avut o scadere de – 3,3 % in 2010 fata de 2009. In continuare, este asteptat un trend pozitiv de 3-4 %.

 

    Un brand in regie proprie?

Domnul Sorin Ionescu, Managing Partner la Fivestar Hospitality, i-a indemnat pe investitori sa fie pregatiti pentru schimbarea de anul viitor, sa anticipeze o crestere a cererii si sa ia decizia de investitie. Sectorul privat sa puna presiune pe cel public, sa creeze branduri secundare sub cel national, sa lucreze cu studii de fezabilitate. Totusi, au existat cateva semne de intrebare asupra abordarii brandului turistic, miza cea mai importanta, in opinia dumnealui, al carui esec ar insemna o greseala fatala pentru multi ani de acum inainte.
 
 ”Este remarcabil ca in privinta brandului de tara s-a lucrat cu know-how din exterior pentru realizarea primei faze. De asemenea, va trebui sa ne obisnuim cu ideea ca proiectul nu dureaza un an doi, ci 10, poate 20 de ani”, arata domnul Ionescu. Dumnealui a facut o analogie intre derularea acestui proiect si o constructie: in momentul cand construiesti o cladire, chemi arhitectul. Esti de acord cu proiectul lui, apoi in faza a doua arhitectul detaliaza planurile de executie si, in ultima faza, chemi un constructor si incepi lucrarea. La fel se intampla si in branding: angajezi o companie specializata, aceasta vine cu conceptul, apoi se trece la planul de marketing. Romania are acum si brandul turistic si planul de marketing, deci trebuie implementate. Constructia va dura foarte multa vreme, desi este posibil ca nu toata piata sa fi receptionat acest mesaj. Continuand analogia, constructia se poate face in mai multe feluri: in regie proprie sau cu antreprenoriat general. ”Dupa mine, in aceasta faza se pare ca Romania alege sa construiasca in regie proprie, ceea ce s-ar putea sa nu fie cea mai buna directie, pentru ca mesajul poate fi negativ din punct de vedere investitional. Se pare ca in Romania lipseste ceea ce numim ”capacity building”, aceasta capacitate la nivelul autoritatilor de a pune in opera, de a implementa”, declara domnul Sorin Ionescu. Mesajul dumnealui este de a indemna autoritatile publice sa fie mai deschise cu companiile straine, chiar daca acestea nu sunt foarte conectate la realitatile romanesti si suntem tentati sa spunem ca noi stim cel mai bine ce probleme avem, ca doar noi le putem rezolva mai bine.
 
”Sa presupunem ca suntem pe drumul cel bun ca mediu investitional. Totusi, ce avem noi de pus pe masa practic in 2011 pentru investitorii mari? Cineva din cadrul Blackstone Group, companie cu un portofoliu urias, mi-a zis ca Europa de Sud-Est nu poate sa ofere proiecte suficient de mari si de interesante pentru nivelul lor de atentie. Mi-a spus-o nu pe un ton arogant, ci ca pe o realitate. Din pacate, avem foarte putine proiecte de nivel international”, remarca domnul Ionescu.
 

Romania se concentreaza acum asupra celor 6 produse mentionate in brandul turistic, dar se pare ca fiecare are cate o problema, mai mare sau mai mica. Le mentionam in continuare.

  1. Cei 10.000 de km de drumuri cu rol turistic, prevazuti ca investitie, s-ar putea sa nu se suprapuna circuitelor turistice din planul de marketing.
  2. In privinta oraselor cu potential de city break, exista o initiativa pentru un plan de marketing al Bucurestiului, dar ce se intampla cu celelalte orase deja pregatite pentru asta: Sibiu, Sighisoara, Brasov (chiar fara aeroport), eventual Cluj-Napoca si Timisoara?
  3. Pentru turismul rural, principala intrebare este: care sunt acele zone care s-au pastrat oarecum intacte, care pot genera interes international? Nu toate zonele cunoscute de noi ca reprezentative pentru turismul rural pot evolua si pot fi promovate in acest sens.
  4. Produsele de turism activ si aventura au nelamuriri in privinta domeniilor schiabile. Se finanteaza si se construiesc o serie de partii, numeroase si fara o selectie. Probabil mai mult de 3 destinatii competitive nici nu am putea realiza in Romania. N-ar fi mai inteligent sa alegem mai putine locatii, pe care sa le dezvoltam integrat?
  5. Pe turismul ecologic si parcuri naturale, exista vreo initiativa pentru a putea dezvolta aceste zone dupa regulile jocului international?
  6. Un produs, de termen mediu si lung, cu care nu se poate lupta deocamdata la nivel international, este cel balneo si wellness. Care sunt statiunile care merita a fi considerate de nivel international? In Romania exista numai statiuni de interes local sau national si, fara masterplanuri, nu se poate dezvolta un asemenea concept.
”Nu sunt critic, doar atrag atentia asupra faptului ca trebuie sa fim atenti la investitii cand mergem mai departe. Fiecare dintre noi incearca sa atraga investitori, dar rezultatele nu se vad la scara internationala. Consider ca suntem asadar inca in perioada de strategie, de planificare”, adauga domnul Sorin Ionescu.
 

                                                    

 
Bancile si investitiile de brand

In acordarea finantarii, bancherii considera locatia unui hotel extrem de importanta. De asemenea, conceptul de business propus trebuie sa aiba o clientela targetata. Este foarte bine vazut un contract de management cu un operator cunoscut sau un contract de franciza, dar managementul sa fie asigurat de cineva cu experienta. In structurarea finantarii, un rol important il are existenta unor garantii, a unui suport financiar din partea operatorului, a companiei de management sau brandului respectiv. Suportul financiar este necesar in primii ani de operare si asigura un confort bancii, care vrea sa vada mai mult decat un cashflow general pentru acoperirea tuturor cheltuielilor. Mai este important ca un titlu de proprietate sa nu fie afectat de niciun fel de litigiu, lucru esential pentru toti cei implicati intr-o investitie. Ar fi bine si ca dezvoltatorul sa aiba si alte activitati in portofoliu, dar in cazul unui hotel al unui lant, aceasta conditie nu este obligatorie.

Este fireasca dovedirea fezabilitatii proiectului, faptul ca poate atinge brake-even-ul intr-un orizont de timp acceptabil.
 
”Ca structura de finantare, am fost intrebata daca finantarea de hotel este considerata de real estate sau operationala. Ca acordare a unui credit de dezvoltare, care ulterior sa se transforme intr-un credit pe termen lung, pe un orizont de 5-10 ani, avand in vedere o perioada de amortizare ceva mai mare, undeva la 15 ani, este o finantare imobiliara. Daca ne gandim la tipul fluxurilor de numerar, contractul de management este un tip de business operational. Deci este vorba despre o combinatie intre finantarea de business si cea de real estate”, arata doamna Gabriela Dragulin, specialista in domeniu a unei banci.
 

In perioada de constructie, banca angajeaza o terta parte care sa monitorizeze faptul ca nu este depasit bugetul si ca sunt respectate specificatiile. Fiecare brand vrea sa aiba un anumit specific, ceea ce trebuie urmarit, pentru ca operatorul sa accepte investitia. ”Se spune ca bancile sunt reticente, dar trebuie aratat ca deseori cei care vin pentru finantare nu au fonduri proprii pentru investitie si de aceea finantarea nu poate fi implementata”, declara doamna Dragulin. ”Mai este rezerva care trebuie construita din primul an de operare pentru a asigura fondurile necesare reparatiilor, reamenajari ulterioare. Ne intereseaza cat aloca investitorii acestor fonduri, mai ales ca brandurile sunt exigente pentru mentinerea standardelor”, mai spune dumneaei.

 

    Succesul vine din restauratie

 
In cadrul evenimentului organizat la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, domnul Dragos Petrescu, considerat antreprenorul anului, a facut o radiografie a afacerii sale din restauratie. ”Pornind de la zero, am muncit si am respectat regula celor 10.000 de ore de munca inainte de a intalni succesul. Alaturi de mine, am o echipa de top management de 7 oameni cu experienta, cu care am pornit la drum acum 10 ani”, arata domnul Petrescu. Business-ul este adresat clasei medii si cuprinde foarte multe branduri din zona restaurante, cafenele, berarii, fast-food: City Grill, Buongiorno, Caru’ cu bere, Bundetot, City Cafe, Cantina Sport Pub, Hanul Berarilor. Strategia grupului din care fac parte se bazeaza pe 3 piloni: furnizorii de materii prime, echipamente si servicii, francizatii care vin cu capacitatea manageriala si cu investitii, respectiv propria  echipa manageriala, cel de-al treilea pilon.
 
Asa acum a declarat domnul Petrescu, unitatile grupului pe care il conduce au 700 de angajati. ”Ei servesc zilnic 10.000 de clienti, carora le sunt recunoscator in fiecare zi”, spune dumnealui. Grupul are o rata de crestere de 18 % in 2010 fata de 2009. ”Cum am reusit sa crestem in 2010? Pe langa munca, am avut si sansa. A fost strategia pe care am pus-o in aplicare la sfarsitul anului 2008 si care s-a dovedit corecta. Obiectivul a fost sa crestem numarul de clienti din restaurante intr-un an care urma sa fie foarte greu. Oamenii se temeau sa mai cheltuie bani in plus, sa iasa la restaurant la fel de des ca inainte si sa revina la borcanul cu ciorba luat de acasa. Am reusit, scazand preturile, incercand sa mentinem standardele de calitate si curatenie. Aduc aminte acum de meniul de 20 de lei, cu un discount de 30 %, la care pierdem, fiind accesat de circa 40 % din clienti, dar prin care reusim sa-i aducem. Misiunea noastra este una simpla: sa oferim fiecarui client care ne trece pragul o experienta foarte buna ca si calitate, servire si ambianta. Pentru asta folosim resurse importante in monitorizare si in procesele de training. Le cer oamenilor nostri mai putin imaginatie si inteligenta si mai mult putere de munca si loialitate fata de clienti”, declara investitorul.
 
Dragos Petrescu a intrat in ospitalitate in 2004 cu City Grill, care acum are 10 unitati si reprezinta sufletul business-ului. In 2006, a fost deschis Caru’ cu Bere. Hanul Berarilor va ajunge anul acesta la cea de-a treia unitate. Cantina Sport Pub este un concept nou, apropiat de zona de berarii, cu tenta sportiva. Bundetot, pe fast-food, are deja 2 unitati si este privit cu speranta. Ultima idee, de inspiratie germana, este un lant de brutarii BackWerk care va fi dezvoltat in franciza, dar mai intai va fi testat si adaptat pentru piata romaneasca.
 
 
Cea de-a doua zi a evenimentului Hotel Tourism & Leisure Investment Forum a fost dedicata seminariilor, workshop-urilor si studiilor practice sustinute de specialisti ai companiilor de top din industrie, experti si practicieni din diversele segmente ale ospitalitatii. Nu au lipsit prezentari ale unor hoteluri, cu reusitele si dificultatile pe care le-au întampinat, evidentiate de reprezentantii acestora din top management. Per ansamblu, se poate spune ca datorita timpului acordat manifestarii, au putut fi dezbatute principalele teme din ospitalitate. Dar, poate cel mai important lucru a fost oportunitatea de a socializa, de a încheia parteneriate, motiv pentru care acest gen de manifestari se bucura de un real succes.
 
 

Au castigat locul I la Gala Premiilor de Excelenta


Hotelul anului in Romania: Radisson Blu
Investitia anului: Ana Hotels - Athenee Palace Hilton & Sport Hotel & Spa Poiana Brasov
Lansarea hoteliera a anului: Grand Hotel Continental
Hotelul de buget mic al anului: Hello Hotels
Hotelul anului pentru sectiunea turism de agrement: Clermont Hotel
Hotelul anului in privinta abordarii politicii de mediu: Hotel Vega
Locatia anului pentru conferinte si intalniri de afaceri: JW Marriott
Restaurantul anului: La Cantine de Nicolai
Barul anului: Champions American Sports Bar And Restaurant (JW Marriott)
Clubul anului: Fratelli Club
Restaurantul traditional-romanesc al anului: Caru’ cu Bere
Locatia cu activitati recreationale & facilitati SPA a anului: Cocor Spa Neptun – Olimp
Cea mai buna strategie regionala de investitii pentru atragerea turistilor: Primaria Municipiului Bucuresti – Investitii in Infrastructura Centrului Vechi
Cea mai buna agentie de turism: Happy Tour
Cea mai buna agentie de turism incoming: Nova Travel
Cel mai bun website de rezervari online:
www.booking.com
Contributie exceptionala la dezvoltarea industriei: Radu Enache
Antreprenorul anului: Dragos Petrescu

 
Autor: Lucian Nicolescu
        Print Recomanda unui prieten Trimite comentariul tau        
 

REVISTA HoRes, supliment informativ al catalogului HoRes
Revista HoRes nr. 32
Arhiva revista Nr. curent
NOU INTRATI IN HoRes
Proiect pensiune P+1E, cu 7 camere
Lista nou intrati Detalii



 
Inscriere
BACK TO HOME | PREZENTARE CATALOG | PREZENTARE CD | OFERTANTI PRODUSE SI SERVICII | EDITORIAL | CONTACT
Licitatii on-line GRATUIT | Ghid licitatii On-line | Cerere de oferta | Linkuri rapide | Recomanda unui prieten | Referinte
Promotii | Noutati | Stiri | Locatii | Revista HoRes | Nou intrati in HoRes | Guest book | Presa


Hores Catalog pentru managerii din unitatile de cazare, alimentatie publica si agrement. Baza de date cu furnizori si produse - Editia 14