PROMOTII
OFERTA SPECIALA MULTISOFT
Lista promotii Detalii
NOUTATI
Proiect clasic hotel 5 stele, Bucuresti
Lista noutati Detalii
STIRI
Hotel Bicaz - Pirates Resort, Mamaia
Lista stiri Detalii
LOCATII
Golden Tulip Ana Dome
Lista locatii Detalii
Licitatii on-line GRATUIT Cerere de oferta Recomanda unui prieten
Ghid licitatii on-line Linkuri rapide
Referinte Presa
Cautare avansata dupa :
sau Toate firmele

       Resurse umane

Incheierea si incetarea Contractului de Munca: evitati erorile care va pot afecta afacerea!

 
    Presiunea din ce in ce mai puternica a crizei financiare asupra industriei HoReCa ii obliga pe patronii si managerii din acest domeniu sa recurga la reevaluarea resurselor umane, uneori chiar la disponibilizari colective sau concedieri. Motivele pentru care se ajunge ca relatia contractuala angajat - angajator sa fie tensionata sunt foarte variate, dar important este ca legea sa fie respectata, pentru ca ambele parti sa-si poata continua neingradite activitatea.
    Pentru a nu risca litigii personale sau ale companiei, trebuie sa invatati din greselile altora, punându-va la adapost de erorile cauzate de necunoasterea Dreptului Muncii. Printre acestea, cel mai frecvent intâlnite sunt:
    1. Neinformarea in scris a salariatului in legatura cu atributiile postului
Aceasta omisiune poate crea neajunsuri in activitatea societatii – angajatul nu poate “ghici” ce asteptati de la el si, prin urmare, anumite sarcini vor ramâne neindeplinite. Pe de alta parte, daca este vorba despre un angajat cu o indelungata experienta in domeniu, care stie foarte bine ce are de facut (v-am vorbit intr-un articol anterior despre cele mai bune metode de a gasi astfel de persoane, de la recrutarea clasica la executive search si head-hunting), el se poate prevala de anumite activitati din motive personale, invocând faptul ca nu a vazut o fisa a postului in care sa fie trecute astfel de sarcini. In plus, in eventualele litigii de munca, angajatorul se afla in situatia de a nu putea invoca nerespectarea de catre angajat a unor atributii ale postului;
    2. Neinformarea salariatului cu privire la durata perioadei de proba
Aceasta precizare trebuie facuta in scris, iar omiterea ei de catre angajator nu ii mai permite acestuia sa verifice aptitudinile salariatului in cadrul perioadei de proba. 
    3. Neinformarea in scris a salariatului asupra riscurilor specifice postului
Aceasta omisiune poate atrage sanctiuni din partea Inspectiei Muncii, iar, in cazul unor accidente, poate antrena raspunderea civila si administrativa a persoanelor vinovate de aceasta omisiune. Mai grav, in situatia unor imbolnaviri sau accidente de munca, angajatorul risca si procese penale, pe lânga sanctiuni aplicate de Inspectia Muncii, care pot merge pâna la suspendarea activitatii.
    4. Nesolicitarea certificatului medical din partea salariatului sau acceptarea unui certificat medical care nu provine de la o unitate sanitara specializata in Medicina Muncii
Din certificatul medical trebuie sa rezulte ca salariatul nu sufera de afectiuni cronice care il fac inapt pentru munca.
    5. Introducerea unor clauze de neconcurenta nelegale
Daca nu cunoasteti clauzele legale de neconcurenta din Codul Muncii, aplicabile domeniului HoReCa, veti descoperi ca va luati niste false masuri de precautie, care, practic, nu va protejeaza in niciun fel, deoarece instantele nu le recunosc.
    6. Neintroducerea in contractul individual de munca a clauzei de mobilitate
Clauza de mobilitate se introduce in situatia in care executarea obligatiilor de serviciu de catre salariat nu se realizeaza intr-un singur loc si este cu atât mai importanta pentru industria dumneavoastra daca detineti un lant hotelier, de restaurante etc. si puteti avea nevoie ca anumiti angajati sa alterneze locatiile in care lucreaza. In aceasta situatie, salariatul are dreptul la prestatii suplimentare, in bani sau in natura. Salariatul il poate chema in judecata pe angajator pentru neacordarea acestor prestatii suplimentare;
    7. Neinformarea salariatului asupra prevederilor Contractului colectiv de munca (national, la nivel de ramura si la nivel de unitate)
Salariatul va avea o surpriza când va constata ca drepturile din Contractul colectiv sunt mai multe decât cele din Contractul individual, iar relatia de incredere poate fi amenintata.
    8. Introducerea unor clauze de confidentialitate generale, nerealiste
Este normal sa va doriti sa fie respectata confidentialitatea, dar introducerea unor clauze prea generale, vagi, ambigue nu va ajuta cu absolut nimic. Mai degraba se recomanda introducerea unor clauze de confidentialitate detaliate, care sa arate in mod clar ce obligatii trebuie sa respecte angajatul si, mai ales, fata de ce categorii de terti.
    9. Introducerea in Contractul de munca a unui concediu anual mai mic decât concediul minim obligatoriu prevazut de Codul Muncii sau de Contractele Colective de Munca
Acest fapt poate da nastere unor litigii nedorite si poate atrage sanctiuni din partea Inspectiei Muncii.
    10. Introducerea in Contractul individual de munca a unor clauze care nu tin cont de protectia angajatilor minori si de drepturile suplimentare de care se bucura acestia. Asemenea omisiuni pot atrage sanctiuni din partea Inspectiei Muncii si chiar din partea Protectiei Copilului; ele pot angaja raspunderea civila, administrativa si penala a angajatorului. Nu de putine ori s-a intâmplat sa vedem cu totii anchete, oficiale sau jurnalistice, realizate mai ales in timpul sezonului estival, in care s-a descoperit folosirea abuziva a angajatilor sezonieri care nu aveau vârsta legala necesara prestarii unui serviciu full-time, in hotelurile, terasele, barurile din zonele turistice.

****

    Ce riscati daca nu cunoasteti prevederile dreptului Muncii si erorile pe care angajatorii le fac cel mai des? Pe lânga pierderi financiare (plata unor salarii, sporuri sau indemnizatii pentru perioada in care angajatul a fost concediat cu incalcarea prevederilor legislatiei muncii, precum si cheltuieli de judecata), mai apar si pagube de alta natura:
    a) Afectarea imaginii
Litigiile reusesc cu usurinta sa devina subiecte de presa si, odata cu aceasta, apar intrebari pe care si le pun viitorii angajati, actualii si viitorii clienti, potentialii parteneri, iar industria aceasta se bazeaza, in mare parte, pe o imagine buna.
    b) Stari de tensiune in rândul angajatilor
Acestia nu isi vor mai indeplini sarcinile la fel de eficient si poate aparea o atmosfera incordata, deloc propice atragerii si mentinerii clientilor. In plus, uneori, un proces in derulare sau câstigat de angajat este urmat de un lung sir de procese asemanatoare si cu alti fosti sau actuali angajati.
    c) Stirbirea autoritatii conducerii
Daca litigiul se finalizeaza in defavoarea dumneavoastra, veti fi obligat sa acceptati reintoarcerea la post a angajatului, ceea ce stirbeste puternic autoritatea conducerii firmei.
 
    Foarte important este si faptul ca litigiul va fi consemnat la Registrul Comertului si de aici orice persoana care doreste sa evalueze un eventual parteneriat cu dumneavoastra poate afla si interpreta in diverse moduri nefavorabile acest aspect. 

    Toate detaliile necesare intelegerii si realizarii acestui proces, in conditii optime si cu respectarea legii, puteti afla din trainingul „Incheierea si Incetarea Contractului de Munca - peste 50 de erori pe care, cunoscându-le, le veti putea evita”, realizat de Skill Team – Human Resources Company. 
 
 
Skill Team - Human Resources Company
Strada Sandu Aldea nr. 95
Sector 1, Cod postal: 012062, Bucuresti
Tel: +4021-314.25.60;  +4021-318.55.58;  +4031- 405.57.89
Fax: +4031- 405.57.90
 
Autor: Mihaela Manolache - Senior Consultant Skill Team
        Print Recomanda unui prieten Trimite comentariul tau        
 

REVISTA HoRes, supliment informativ al catalogului HoRes
Revista HoRes nr. 32
Arhiva revista Nr. curent
NOU INTRATI IN HoRes
150 euro bonus pentru cititorii revistei HoRes - promotie AIR FRANCE KLM ROMANIA
Lista nou intrati Detalii



 
Inscriere
BACK TO HOME | PREZENTARE CATALOG | PREZENTARE CD | OFERTANTI PRODUSE SI SERVICII | EDITORIAL | CONTACT
Licitatii on-line GRATUIT | Ghid licitatii On-line | Cerere de oferta | Linkuri rapide | Recomanda unui prieten | Referinte
Promotii | Noutati | Stiri | Locatii | Revista HoRes | Nou intrati in HoRes | Guest book | Presa


Hores Catalog pentru managerii din unitatile de cazare, alimentatie publica si agrement. Baza de date cu furnizori si produse - Editia 14