PROMOTII
Promotie la vopsele decorative
Lista promotii Detalii
NOUTATI
Studioul inSIGN va propune noul concept de design pentru cladirea in care functioneaza Hotelul Radisson Blu Bucuresti
Lista noutati Detalii
STIRI
Formele moderne KUMA definesc stilul tau de viata
Lista stiri Detalii
LOCATII
Hotel Wels
Lista locatii Detalii
Licitatii on-line GRATUIT Cerere de oferta Recomanda unui prieten
Ghid licitatii on-line Linkuri rapide
Referinte Presa
Cautare avansata dupa :
sau Toate firmele

       Arhitectura si amenajari

Lugano - Art Nouveau cu specific austro-ungar

 
    Din februarie 2009,  restaurantul Lugano functioneaza intr-o noua locatie, pe o „strada-muzeu”, cu case de secol XIX – inceput de secol XX. Este un fost cartier de burghezi, casa in care a fost reamplasat Lugano fiind a unui prim-procuror al Clujului din acele vremuri. In aceasta zona, loc de promenada, clujenii veneau la plimbare. Majoritatea cladirilor sunt superbe si au supravietuit comunismului. Din pacate, multe sunt lasate in paragina sau prost intretinute. Actuala strada Eremia Grigorescu se numea inainte Rakoczi, era aproape un bulevard. Exista povesti frumoase din acea perioada, dar si povesti mai putin vesele din vremea lui Ceausescu, care a trecut pe aici. Cand a vazut frumusetea si larghetea strazii, prima data a dat comanda sa se demoleze si chiar a reusit partial, construind o serie de blocuri, dar n-a mai putut ajunge si in aceasta parte a cartierului (Donat).
Din fericire pentru acest imobil, aflat initial in aceeasi stare de degradare, situatia s-a schimbat. Acum functioneaza aici restaurantul Lugano. Construit aproximativ acum 100 de ani, imobilul respectiv are o arhitectura de factura Art-Nouveau, de specificitate austro-ungara, lucru ce confera un real avantaj acestei locatii. Curentul arhitectural Art-Nouveau (sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX) s-a caracterizat printr-o atentie sporita acordata detaliilor, in special in ceea ce priveste geometria golurilor, niselor si arhitravelor. Acestea au forme geometrice preluate din natura, usor clasicizate, fara a se prelua obligatoriu insa compozitiile clasice, academiste, de plastica a fatadelor (cu coloane, capiteluri, frize etc.). Incep sa apara semnele curentului Modernist, care a dominat secolul al XX-lea. Nu se fac excese in volumul detaliilor, acestea sunt suave, neincercand sa iasa in evidenta - domina plinul (suprafetele plane, neincarcate in decoratii). 
    Va intrebati probabil care este avantajul restaurantului Lugano de a fi gazduit intr-un imobil cu o astfel de arhitectura. In primul rând, nu trebuie sa mai platesti un designer, nu mai trebuie sa te gandesti unde sa faci nise, plafoane false decorative sau alte “zorzoane” pe care le intalnim de obicei in locatiile noi si care de cele mai multe ori sunt kitch sau de un bun gust cel putin indoielnic. Pur si simplu, ca designer nu prea ai cum sa gresesti (cu conditia sa nu o „dai in bara” cromatic).
 
                
 
    In cazul de fata, la interior totul este in regula, peretii sunt roz-pastel si contrasteaza delicat cu accentele albe ale niselor, frizelor interioare si bineinteles cu tamplaria alba. Se asorteaza cu fetele de masa si scaunele, iar nisele sunt potententate cu tablouri. Pianul este de mare efect. Iluminatul este suav si contribuie la realizarea ambiantei relaxante si de bun gust, din vremuri apuse parca pentru totdeauna. Un aspect al amenajarii unui astfel de imobil este tot de ordin material: starea de degradare presupune cheltuieli, iar transformarea unei locatii in restaurant, cand nu a avut initial functiunea respectiva, este de asemenea costisitoare.
    Diferenta o va face insa calitatea spatiului si a materialelor utilizate initial. In cazul de fata, parchetul, tamplariile exterioare si interioare au fost reconditionate si arata mai bine decat multe altele noi – nu par in nici un caz ieftine sau de proasta calitate.  Se pot face cateva comentarii la exterior. Din pacate pentru imobil, dar din fericire probabil pentru business, culoarea fatadelor este cam stridenta, mai ales pentru o asemenea arhitectura. Ideea de a se realiza terase si alei cu pardoseala din lemn si cu infrastructura din lemn nu este rea, este des utilizata in Austria si nu numai, dar fara mocheta peste scanduri (in aer liber se degradeaza foarte repede si capata un aspect de ieftin). In general se utilizeaza dusumele prefabricate (practic un parchet special de exterior, fabricat dintr-o esenta de lemn foarte dura), care se importa deja de cativa ani in Romania. Acelasi material se poate folosi si la placarea laterala a teraselor si circulatiilor, in nici un caz cu scandura obisnuita, nefinisata.
 
 
 
    Etapele unei evolutii
    Reporter: Lucian Nicolescu
 
    Initial, restaurantul Lugano a functionat timp de 6 ani intr-o alta locatie, care a ajutat la dezvoltarea afacerii, dar care in timp si-a aratat dezavantajele. In primul rând, era in centrul orasului, intr-o zona fara suficiente locuri de parcare. In al doilea, exista o problema cu distribuirea camerelor – constructie tip vagon, cu 3 saloane dispuse insiruit. Vechimea casei (300 de ani) a insemnat inca alte neajunsuri: intretinerea dificila, cauzata de umiditatea crescuta in perioadele ploioase si inexistenta unei hidroizolatii corespunzatoare, precum si necesitatea permanenta a autorizatiilor pentru orice lucrare de reparare sau finisaj.
    S-a luat, prin urmare, decizia de a se gasi alt amplasament si a fost ales cel despre care va vorbim. Zona este superba, linistita, verde, relativ aproape de centru. Casa arata destul de rau, de aceea a si fost data in chirie. Proprietarii au avut insa grija sa nu o dea oricui. Initial, n-au vrut sa o inchirieze pe o perioada de 15 ani, ci doar pe 10, dar au acceptat prima varianta in urma promisiunii chiriasului ca se vor face numai lucrari de calitate. „In octombrie anul trecut am inchiriat-o, am semnat actele, apoi am inceput schimbarea tuturor instalatiilor – canalizare, curent electric, renovare totala, astfel incât sa terminam in ianuarie. Am lucrat in regie proprie, casa a fost foarte mare si nu prea am tinut o socoteala a cheltuielilor”, arata domnul Vasile Grelus, directorul restaurantului. Canalizarea a fost veche, de acum 100 de ani, cu scurgeri din tuburi de beton si tevi pentru apa din plumb. Bineinteles, totul a fost schimbat cu polipropilena. Tâmplaria a fost inlocuita doar la demisol, cea de la parter si etaj fiind reconditionata. Nu a fost catalogata ca zona istorica si nu a fost nevoie de autorizatii speciale, asa cum se intâmpla in centru. Planuri se fac in continuare, de pilda mansardarea, dar domnul Grelus ne spune ca inca nu e momentul. „Ar fi foarte utile câteva camere la mansarda, am oferi astfel servicii complete. Forta de munca nu s-a scumpit inca atât de mult incât sa ne angajam la noi lucrari. Doar materialele s-au ieftinit”, declara dumnealui.

    Avantaje de casa noua
    La interior pot fi primiti 45 de clienti, iar terasa nu a putut fi realizata decât in fata cladirii, si nu in spate, asa cum era prevazut initial. Unul dintre vecini a ridicat obiectii in legatura cu zgomotul posibil, deci s-a renuntat la plan. Totusi, noua locatie are enorm de multe avantaje, pe care domnul Vasile Grelus ni le-a trecut in revista. In primul rând, nu mai exista aceasta problema a intimitatii, la nivelul superior existând un separeu. In al doilea, aici afacerea se poate dezvolta cu noi servicii. „Trebuie adus mereu ceva nou, ca sa atragi clientii. Bineinteles, ne bazam pe produse de cea mai buna calitate, pe preparate elaborate, dar trebuie sa ai elementul de surpriza, de pilda muzica de pian - miercuri, vineri si sâmbata se cânta live. Evenimentul e un element permanent, pianul a fost prevazut inca de la inceput”, declara gazda noastra.
 
    Clientela de soi
    Venind pe noul amplasament, a fost important faptul ca in cei 6 ani de activitate Lugano devenise un nume, ca avea o clientela. „Am luat hotarârea de a ne muta tocmai in perioada de criza mizând pe ceea ce suntem noi de fapt, pe clientii care ne urmeaza oriunde ne-am muta. Am avut chiar surpriza, cu ocazia unor evenimente, sa ne recâstigam clientii care ne parasisera din cauza vechii locatii care avea problemele de care v-am vorbit”, adauga interlocutorul nostru.
    Clientela este de nivel mediu si high, circa 60% dintre oaspeti provenind din zona afacerilor. Sunt si firme mari care apeleaza la cateringul oferit de Lugano, dar si persoane care manânca la prânz. Parcarea este larga, dar mai este si strada care poate suplini eventuala deficienta. Nu se face neaparat o „selectie” a clientelei pe baza preturilor, dar exista anumite preparate foarte scumpe, care nu sunt pentru omul cu venituri medii. De pilda, muschi de vita cu trufe sau coniacuri scumpe. Cei care nu-si permit un pret, au si posibilitatea de a alege preparate mai ieftine. „In general, cei care ezita sa vina la Lugano o fac dupa informatii incomplete, care iau in calcul cele mai mari preturi, nu si pe cele de nivel mediu. Am si pozitionat aceste produse scumpe la finalul meniului”, mentioneaza domnul Grelus.
 
   
    Meniu de import
    Meniul a fost creat initial cu bucatari-sefi din Elvetia, care au stat câte 6 luni si au gândit preparatele, cu mii de incercari si extrameniuri. S-a ajuns la o structura cu antreuri, salate, supe, risotto, paste, in total cam 50 de preparate, cu schimbarile de rigoare in functie de sezon. Aprovizionarea se face zilnic, cu produse proaspete, folosind masina restaurantului. „Problema e ca nu avem continuitate, nu gasim aceste produse in permanenta, de pilda la rucola nu exista in Cluj-Napoca un producator sau furnizor care sa o poata asigura zilnic. La fel, la fructe de mare, doar putine pot fi cumparate in stare congelata si, oricum, daca nu exista continuitate, nu le poti introduce in meniu”, ne spune directorul restaurantului.
 
    Un asistent social in restauratie
    Bistritean de origine, domnul Grelus a lucrat initial in asistenta sociala. Soarta a facut ca, la un moment dat, sa se implice in aceasta afacere de familie si sa-i placa atât de mult incât sa-si schimbe meseria. „In acest tip de activitate, este vital sa ai un om care sa se ocupe de toate, care sa stie tot ce se intâmpla, de la A la Z, sa aiba tact când lucreaza cu oamenii. La noi, peste jumatate din personal este cel cu care am inceput afacerea. Asadar, am invatat lucrând cot la cot cu angajatii, cunoscând toate angrenajele, pentru ca apoi sa o pot conduce. De la spalatul vaselor pâna la bucatar – ospatar si mai departe. Poate fi chiar un atu sa stii totul de jos, sa cunosti toate zonele de activitate, cum functioneaza conexiunile”, arata domnul Grelus.
    Criza s-a facut simtita si la Cluj-Napoca, iar multi au incercat diverse metode de a mentine preturile pe fondul scumpirilor la produsele alimentare. „O scadere la gramaj este dezastruoasa, poate fi principala cauza pentru care iti pierzi clientii. Lucrând cu oameni de afaceri, este mult mai delicat”, atrage atentia domnul Grelus. „Daca folosesti materii prime de cea mai buna calitate, un preparat nu are cum sa iasa prost, chiar daca poate a fost facut intr-un moment cu mai putina inspiratie. La produsele de calitate mai slaba, sunt necesare mult mai multe improvizatii si trucuri care poate nu merita efortul”, arata dumnealui.
    Perioada verii, a concediilor pentru oamenii care vin de regula la restaurante de acest fel, a insemnat si o reducere a clientelei. „Trebuie sa avem rabdare si sa facem ce stim noi cel mai bine, pentru ca doar astfel vom reusi sa ramânem in piata”, incheie directorul restaurantului Lugano.

    Reteta
 
    Un preparat simplu: Muschi de vita cu porcini
  • Muschi de vita pe grill din fonta, mai mult sau mai putin patruns, in functie de preferinte.
  • Sosul pentru muschiul de vita este pe baza de porcini care se prepara in tigaie, sotate cu unt, patrunjel, ulei de masline cu aroma de usturoi, condimente.
  • Garnitura cu legume sotate: rosii cherry, fasole pastai, morcovi si broccoli, ornat cu radicchio.
 
 
Fisa de achizitii
 
  • Produse alimentare si utilaje de bucatarie: Metro
  • Echipamente pentru bucatarie: Leida Impex
  • Grill-uri: Inoxriv
  • Carne de vita: Descovery Prodimpex
  • Piept de pui: Transavia
  • Pastrav: Pastravaria Gilau
  • Textile: Ax Perpetuum Cluj
  • Aparatura si accesorii pentru toalete: CWS (reprezentanta din Cluj)
  • Trufe, porcini: Trufarom
  • Softuri: Ghidusul Software Brasov
  • Vinuri: Serve Romania
 
 
Autor: Arh. Sabin Ionescu
        Print Recomanda unui prieten Trimite comentariul tau        
 

REVISTA HoRes, supliment informativ al catalogului HoRes
Revista HoRes nr. 32
Arhiva revista Nr. curent
NOU INTRATI IN HoRes
Hotel e-shop - magazin online de textile hoteliere
Lista nou intrati Detalii



 
Inscriere
BACK TO HOME | PREZENTARE CATALOG | PREZENTARE CD | OFERTANTI PRODUSE SI SERVICII | EDITORIAL | CONTACT
Licitatii on-line GRATUIT | Ghid licitatii On-line | Cerere de oferta | Linkuri rapide | Recomanda unui prieten | Referinte
Promotii | Noutati | Stiri | Locatii | Revista HoRes | Nou intrati in HoRes | Guest book | Presa


Hores Catalog pentru managerii din unitatile de cazare, alimentatie publica si agrement. Baza de date cu furnizori si produse - Editia 14