PROMOTII
Promotie la vopsele decorative
Lista promotii Detalii
NOUTATI
Conceptele KUMA pentru spatii publice – Hotel Hilton Otopeni
Lista noutati Detalii
STIRI
Formele moderne KUMA definesc stilul tau de viata
Lista stiri Detalii
LOCATII
Hotel Wels
Lista locatii Detalii
Licitatii on-line GRATUIT Cerere de oferta Recomanda unui prieten
Ghid licitatii on-line Linkuri rapide
Referinte Presa
Cautare avansata dupa :
sau Toate firmele

       Resurse umane

Managementul participativ: solutie pentru fidelizarea si motivarea salariatilor (I)

 
    Tinerii au noi asteptari de la angajatori. Odata intrati intr-o firma, cauta dezvoltarea personala -  este concluzia la care au ajuns directorii acestor firme, dupa procesul de angajare, dupa ce evalueaza motivarile candidatului, dupa ce stabilesc cadrul in care il primesc, dupa ce ii verifica profilul etc. Toate aceste elemente permit o angajare adecvata in functie de postul propus.
 
    Cand angajarea devine efectiva, trebuie sa stii sa iti pastrezi personalul. Este bine cateodata sa ne amintim cinci axe esentiale: cadrul material, increderea, simtul raspunderii, autonomia si responsabilitatea, identitatea si statutul oferit salariatilor. Incepand de aici, puteti avea mai multe initiative: sa invitati la dejun noii angajati pentru a discuta despre punctele tari ale concurentei, sa platiti bine orele suplimentare, sa stiti sa ii puneti in valoare pe cei care lucreaza bine (chiar daca au diplome mai putine), sa va ocupati de formarea continua etc.
    Potrivit unui studiu european din 2008, 64% dintre tineri sunt atrasi de meseriile legate de hoteluri si restaurante, privind aceste meserii cu simpatie si venind cu o privire proaspata asupra profesiilor. Pentru majoritarea lor, fast-food-urile nu reprezinta o vocatie, nici in cazul celor mai tineri, de 15-29 de ani. In schimb, estimeaza ca sectorul hotelier si cel al restaurantelor ofera perspective reale de cariera.
 
    Investitie cu dublu rezultat
    In ceea ce priveste formarea si gestionarea carierelor, unii actori din sector nu au inteles inca faptul ca e necesar sa investeasca in formarea profesionala, care e o investitie cu dublu rezultat. Pe de-o parte, contribuie la performanta unitatii. Pe de alta, dezvolta competentele salariatului, ceea ce ii permite sa profite de posibilitatile de cariera oferite in acest sector sau in alta parte. Chiar daca salariatul paraseste sectorul, nu e neaparat o veste proasta, deoarece reprezinta dovada ca sectorul e un bun formator. Asadar, trebuie subliniata importanta formarii alternative a tinerilor, pentru ca acestia sa isi dea seama daca sunt potriviti pentru acest sector. De asemenea, nu trebuie neglijata nici formarea continua a celor care conduc societatile de hoteluri si restaurante (80% dintre ei vin din alte sectoare).
    Pentru Nicolae Nejloveanu, maestru bucatar care tocmai si-a lansat o scoala de profil la Constanta, formarea alternativa este castigatoare atat pentru tineri, cat si pentru intreprinderi, gratie contactului direct. Acest lucru permite scolilor sa isi dea seama de exigentele realitatii de pe teren si sa isi diversifice oferta de formare. Daca actorii din turism, in frunte cu ministrul, sunt adevarati pasionati ai domeniului, este important ca fenomenul sa fie pasionant si pentru ceilalti. Sectorul sufera de o problema de comunicare. Trebuie comunicat cu tinerii, pentru a-i atrage catre meserie, dar trebuie comunicat si cu cei mai vechi in bransa, pentru a-i determina sa ramana in sistem. Trebuie comunicat cu parlamentarii, pentru a ridica obstacolele legate de meseriile sezoniere, in primul rand. Trebuie reflectat la instalarea unor indicatori care permit masurarea efectelor pozitive ale turismului in economie. Ar trebui si ca televiziunile romane sa fie mai creative si sa inceteze sa apeleze doar la redifuzari ale emisiunilor de bucatarie straine care sunt de neinteles pentru majoritatea romanilor.
 
    Remunerare si conditii de munca - de revazut 
    Una dintre marile probleme e legata de salarii. Angajatii considera ca sunt prost platiti si se plang inca si mai tare de conditiile de munca. Tinerii au o asteptare clara de la piata muncii, care difera mult de cea a vechilor generatii. Asa cum am mai spus, ei doresc in primul rand sa se dezvolte personal. Pentru ei, proiectele personale sunt pe primul loc, si nu cele ale intreprinderii. Vor sa stie cum pot evolua si cum se pot dezvolta in cadrul unitatii. In acelasi timp, sunt influentati de societatea de consum si sunt foarte neincrezatori. Pentru a-i fideliza, trebuie sa le propunem lucruri care ii intereseaza. Putem sa le spunem ceea ce vrem, increderea in autoritati, de orice natura ar fi ele, este limitata. Trebuie sa fim transparenti, sa le propunem un proiect adevarat, sa le dam autonomie si sa avem incredere in ei. Trebuie dezvoltat, de asemenea, «managementul participativ». Chiar daca termenul e pompos, pentru micile intreprinderi e un mijloc excelent de a-si satisface salariatii. Acolo unde se discuta mai mult cu personalul, unde deciziile care ii privesc pe salariati se iau impreuna cu ei, plecarile angajatilor sunt mult mai rare. Fidelizarea trece si printr-o buna integrare, inca de la angajare. Fiecare nou angajat ar trebui sa aiba la inceput pe cineva care sa se ocupe de el. In plus, chiar daca noul salariat intra pe un post bine stabilit, timp de o luna se va roti pe mai multe posturi, pentru a vedea despre ce este vorba in unitate. Pentru posturile de chelneri sau de asistenti, viitorii asistenti de manageri, e important ca evaluarea sa se bazeze pe o imagine de ansamblu a intreprinderii. Una dintre problemele filierelor de formare este ca acestea sunt deseori axate pe meseriile din restauratia traditionala numita inca arhaic «alimentatie publica», si prea putin pe meseriile din restauratia comerciala.
 
    In Romania, sectorul ar putea deveni unul dintre principalii angajatori 
    In 2005, in sectorul de hoteluri si restaurante din Franta existau 180.000 de unitati si 800.000 de salariati care generau o cifra de afaceri de 34 de miliarde de euro, potrivit datelor Ministerului Francez al Turismului.
Ce se intampla in Romania? Potrivit Institutului National de Statistica, in 2005 au existat aproape 6 milioane de turisti, care au adus 852 milioane de euro, adica 1% din PIB-ul Romaniei. Numarul salariatilor din domeniu e de 90.384 (toti cu carte de munca?), iar numarul camerelor de hotel de 102.920. Daca facem un calcul rapid, vedem ca in Romania au venit cam 16.000 de turisti straini in fiecare zi si putem considera ca ar fi cam 45.000 de angajati in fiecare dintre sectoare (hoteluri/restaurante), deci 2,8 angajati pentru fiecare client! Daca ar fi asa, atunci fiecare turist din Romania ar fi mai bine servit decat in cel mai bun hotel parizian de lux, unde cifra e de 1 angajat pentru 1 client. N-avem ce face, aceste cifre provin din master-planul ministerului turismului 2007 – 2026...
 
 
 
    Tel: 021/ 335.64.70    
 
 
 
 
Autor: Patrick Pettenuzzo
        Print Recomanda unui prieten Trimite comentariul tau        
 

REVISTA HoRes, supliment informativ al catalogului HoRes
Revista HoRes nr. 32
Arhiva revista Nr. curent
NOU INTRATI IN HoRes
Hotel e-shop - magazin online de textile hoteliere
Lista nou intrati Detalii



 
Inscriere
BACK TO HOME | PREZENTARE CATALOG | PREZENTARE CD | OFERTANTI PRODUSE SI SERVICII | EDITORIAL | CONTACT
Licitatii on-line GRATUIT | Ghid licitatii On-line | Cerere de oferta | Linkuri rapide | Recomanda unui prieten | Referinte
Promotii | Noutati | Stiri | Locatii | Revista HoRes | Nou intrati in HoRes | Guest book | Presa


Hores Catalog pentru managerii din unitatile de cazare, alimentatie publica si agrement. Baza de date cu furnizori si produse - Editia 14