PROMOTII
Promotie la vopsele decorative
Lista promotii Detalii
NOUTATI
Ansamblu rezidential de 5 blocuri
Lista noutati Detalii
STIRI
Proiect locuinta unifamiliala P+1E Corbeanca
Lista stiri Detalii
LOCATII
Hotel Wels
Lista locatii Detalii
Licitatii on-line GRATUIT Cerere de oferta Recomanda unui prieten
Ghid licitatii on-line Linkuri rapide
Referinte Presa
Cautare avansata dupa :
sau Toate firmele

       Legislatie

Noutati legislative in 2010

 
    Suntem la inceput de an, insa procesul legislativ este in toi. Dintre cele mai proaspete acte normative, voi prezenta succint cateva dintre cele care prezinta interes pentru cititorii nostri.
 
    1. Impozitul minim vs. impozitul forfetar
    La sfarsitul anului 2009, s-a sustinut faptul ca impozitul minim «si-a atins scopul, epuizandu-si resursele», urmand ca acest impozit sa fie regandit. In acest sens, propunerile sunt in sensul inlocuirii impozitului minim cu noul impozit forfetar aplicabil unor domenii (26 propuse) in care evaziunea fiscala nu poate fi combatuta. Denumirea de impozit forfetar provine din faptul ca acesta se va raporta la activitatea companiilor (spre exemplu in cazul restaurantelor se poate calcula in functie de numarul de mese, la hoteluri in functie de numarul de camere sau paturi), in timp ce impozitul minim este raportat la cifra de afaceri a firmelor. Dintre cele 26 de domenii propuse, se numara in primul rand cele din domeniul HoReCa: restaurantele, hotelurile, barurile, firmele de catering, parcurile pentru rulote, campinguri si tabere, alte servicii de cazare. Pe lista mai sunt agentiile de turism, centrele de fitness, balciurile si parcurile de distractii si alte activitati recreative si distractive.
Potrivit declaratiei ministrului Finantelor Publice, impozitul forfetar urmeaza sa se aplice din cel de-al doilea trimestru al anului 2010, insa mentionam ca momentan nu a fost adoptata Ordonanta de Urgenta prin care se aduc modificari Codului Fiscal.
 
    2. Placheta cu TEL VERDE pentru siguranta alimentelor - obligatorie din 09 martie 2010
    Pe 9 februarie 2010, s-a publicat in Monitorul Oficial Ordinul nr. 5 din 04.02.2010, emis de catre Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA), privind informarea consumatorilor in legatura cu produsele si serviciile supuse controlului sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor care sunt puse la dispozitia acestora de catre persoanele fizice si juridice.
    In baza acestui ordin, toate persoanele fizice si juridice care pun la dispozitia consumatorilor produse si servicii supuse controlului sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor sunt obligate sa afiseze la loc vizibil, respectiv la intrarea si iesirea din unitate, precum si langa casele de marcat, in spatiul de comercializare sau, dupa caz, de prestare a serviciilor, un anunt cu numarul de telefon TEL VERDE:     0800.826.787 - linie telefonica cu apelare gratuita, precum si adresele, numerele de telefon/fax si adresele de e-mail ale directiilor judetene sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor, respectiv a municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala se afla persoana fizica sau juridica, in vederea formularii de sesizari/reclamatii. 
    Anuntul mentionat mai sus va fi inserat pe o placheta ce va contine adresa site-ului oficial al ANSVSA:
www.ansvsa.ro. Placheta va avea dimensiuni de minimum 20 cm x 20 cm si va fi realizata prin grija persoanei fizice sau juridice care pune la dispozitia consumatorilor produse si servicii care sunt supuse controlului sanitar-veterinar si pentru siguranta alimentelor. Ordinul se aplica si persoanelor fizice si juridice care detin site-uri de e-commerce, in masura in care ofera produse si servicii din categoria mentionata mai sus. Acestea sunt obligate sa prezinte, pe prima pagina a site-ului propriu, un link catre adresa oficiala de web a ANSVSA. 
    Intrebarea fireasca a celor direct vizati este: care va fi sanctiunea pentru nerespectarea acestui ordin? Evident, asa cum mentioneaza si ordinul in cauza, sanctionarea se face “potrivit prevederilor legale in vigoare” . Doar ca faptele si persoanele care pot sa constate contraventii si sa aplice sanctiuni se stabilesc prin hotarare de guvern. O astfel de hotarare este inexistenta in acest moment.
 
    3. Guvernul Romaniei emite Programele anuale pe 2010 in domeniul turismului 
    Pe 5 februarie 2010, au fost publicate in Monitorul Oficial atat Programul anual de dezvoltare a destinatiilor si a produselor turistice, cat si Programul anual de marketing si promovare. Ideea celor doua programe nu este noua in legislatia noastra. Ea a aparut in 1998, odata cu Ordonanta 8 din 1998 privind constituirea Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea turismului. Cu toate acestea, abia incepand cu 2006 putem sustine ca s-a creat precedentul in adoptarea anuala a acestor programe. 
    Programul anual de dezvoltare a destinatiilor si produselor turistice pe 2010 urmareste, in linii mari, aceleasi obiective ca si cel pe 2009, cu mici modificari la nivelul mijloacelor prin care se realizeaza aceste obiective. Astfel, programul din 2009, in vederea imbunatatirii calitatii serviciilor turistice din Romania, a implementat programul "Steagul Albastru - Blue Flag", pentru imbunatatirea calitatii plajelor si porturilor din Romania. Programul din 2010 nu face decat sa dispuna continuarea acestui program.
    In ceea ce priveste participarea Romaniei in cadrul unor proiecte comune initiate pe plan intern si international in domeniul turismului, Programul de dezvoltare a turismului pe 2010 mentioneaza derularea urmatoarelor proiecte:
    a) Proiectul comun cu Comisia Europeana EDEN (Destinatii Europene de Excelenta) - acest proiect a fost prevazut si in Programul pe 2009, in care Romania a excelat cu destinatiile din Depresiunea Horezu si Parcul Natural Apuseni;
    b) proiectul comun cu Comisia Europeana CALYPSO, privind dezvoltarea turismului social, organizarea unei conferinte regionale si tiparirea unei brosuri; 
    c) proiectul ONEST (Open Network for European Sustainable Tourism), in cadrul proiectului "Knowledge Networks for the Competitiveness and Sustainability of European Tourism" al Comisiei Europene; 
    d) proiectul Traditional Mountain Villages, in cadrul Programului South-East Europe al Comisiei Europene;    
    e) proiectul “Dezvoltarea turismului in zona transfrontaliera Romania-Bulgaria”, in cadrul Programului de cooperare transfrontaliera Romania-Bulgaria.
    Programul anual de marketing si promovare din 2010 urmareste promovarea celor mai importante destinatii si forme de turism din Romania pe piata interna si pe principalele piete turistice din strainatate. Acesta cuprinde in linii mari aceleasi dispozitii ca programul de marketing si promovare din 2009, diferentele fiind de forma si nu de fond.
 
    4. Mai avem microintreprinderi in 2010?
    Codul fiscal, la titlul destinat impozitului pe venituri din microintreprinderi, mentioneaza in art. 107 (1) urmatoarele:
    Cota de impozitare pe veniturile microintreprinderilor este: 2% in anul 2007; 2,5% in anul 2008; 3% in anul 2009.
    La sfarsitul anului trecut, a fost larg mediatizata problema supravietuirii acestui tip de impozit in 2010, avand in vedere ca actualul cod fiscal nu mentiona vreo cota dincolo de anul 2009. Toate sperantele, interpretarile si zvonurile in favoarea continuarii existentei impozitului pe veniturile microinteprinderilor au luat sfirsit pe 28 ianuarie 2010, odata cu publicarea in M.O. a  Ordinului 101/ 28.01.2010 al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind modificarea din oficiu a vectorului fiscal pentru contribuabilii care la 31 decembrie 2009 erau inregistrati ca platitori pe venitul microintreprinderilor.
    Potrivit Ordinului, vectorul fiscal al contribuabililor care la 31 decembrie 2009 erau inregistrati in evidentele fiscale ca platitori de impozit pe venitul microintreprinderilor se modifica, din oficiu, incepand cu 1 februarie 2010, de catre organul fiscal competent. Incepind cu obligatiile aferente lunii ianuarie 2010, cu termen de declarare 25 februarie 2010, contribuabilii care la 31 decembrie 2009 erau inregistrati in evidentele fiscale ca platitori de impozit pe venitul microintreprinderilor se inregistreaza ca platitori de impozit pe profit. Modificarea din oficiu a vectorului fiscal se va realiza cu ajutorul unei aplicatii informatice puse la dispozitie de Directia Generala de Tehnologia Informatiei.
 
    5. Legea privind taxa pe fast-food 
    La data de 5 ianuarie 2010, a fost afisat pe site-ul Ministerului Finantelor, spre dezbatere publica, Proiectul de hotarare de guvern pentru introducerea taxei pe produsele fast-food. Proiectul ar urma sa modifice legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, adaugand o noua «taxa pe viciu», alaturi de cea pentru tutun si bauturi alcoolice. 
    Proiectul de lege prevede ca «in scopul combaterii consumului excesiv de produse din tutun si bauturi alcoolice, altele decat vinul si berea, prevazute in prezenta lege, pentru descurajarea consumului de produse alimentare nerecomandate, cu continut crescut de sare, grasimi, zahar, precum si cu aditivi alimentari, se instituie unele contributii ce se constituie ca venituri proprii ale Ministerului Sanatatii. Contributiile realizate vor fi utilizate pentru finantarea cheltuielilor de sanatate.”
    In ceea ce priveste lista produselor alimentare nerecomandate, proiectul de lege se limiteaza in a mentiona doar ca o astfel de lista va fi aprobata prin hotarare a Guvernului.
    Proiectul de lege nu prevede care va fi cuantumul contributiei, insa mentioneaza ca acesta va fi stabilit in urma negocierilor dintre Ministerul Sanatatii si persoanele juridice:
"Persoanele juridice care produc, importa sau prepara alimente nerecomandate, cu continut crescut de sare, grasimi, zahar, cu aditivi alimentari, contribuie astfel:
    1. pentru produsele tip fast-food, produse de patiserie-cofetarie, snacksuri si chipsuri cu suma de…
    2. pentru bauturi racoritoare, cu exceptia apei plate imbuteliate sau apei minerale imbuteliate si a sucurilor naturale proaspete din fructe si legume, cu suma de…”
    In expunerea de motive, Ministerul Sanatatii sustine ca proiectul are la baza Cartea alba privind strategia pentru combaterea excesului de greutate si a obezitatii, adoptata in mai 2007 de Comisia Europena. Desi Ministerul Sanatatii, in graba sa de a colecta taxele aferente, stipuleaza ca aceste contributii «se constituie ca venituri proprii ale Ministerului Sanatatii Publice incepand cu data de 1 martie 2010”, proiectul de lege nici macar nu s-a inregistrat la Senat pentru dezbatere.
 
 

Telefon: 0745.007.311                           
E-mail:
elena.grecu@avocatii-tai.ro        
Web:
www.avocatii-tai.ro
 
Autor: Oana Albu - Consilier Juridic
        Print Recomanda unui prieten Trimite comentariul tau        
 

REVISTA HoRes, supliment informativ al catalogului HoRes
Revista HoRes nr. 32
Arhiva revista Nr. curent
NOU INTRATI IN HoRes
Proiect pensiune P+1E, cu 7 camere
Lista nou intrati Detalii



 
Inscriere
BACK TO HOME | PREZENTARE CATALOG | PREZENTARE CD | OFERTANTI PRODUSE SI SERVICII | EDITORIAL | CONTACT
Licitatii on-line GRATUIT | Ghid licitatii On-line | Cerere de oferta | Linkuri rapide | Recomanda unui prieten | Referinte
Promotii | Noutati | Stiri | Locatii | Revista HoRes | Nou intrati in HoRes | Guest book | Presa


Hores Catalog pentru managerii din unitatile de cazare, alimentatie publica si agrement. Baza de date cu furnizori si produse - Editia 14