PROMOTII
Promotie la vopsele decorative
Lista promotii Detalii
NOUTATI
Noutate Leida Impex
Lista noutati Detalii
STIRI
Specialisti internationali si locali din industria hoteliera se reunesc la TopHotel Tourism & Leisure Investment Conference!
Lista stiri Detalii
LOCATII
Hotel Wels
Lista locatii Detalii
Licitatii on-line GRATUIT Cerere de oferta Recomanda unui prieten
Ghid licitatii on-line Linkuri rapide
Referinte Presa
Cautare avansata dupa :
sau Toate firmele

       Resurse umane

Procedurile de lucru si fisele de post… un atu pentru societatile din segmentul de restauratie si de hotelarie

 
   
 
    Contractul de lucru reprezinta un cadru legal si administrativ care justifica in fata autoritatilor munca unui salariat. E vorba de un document oficial, impus de Ministerul Muncii in cadrul Codului Muncii. Totusi, in functie de sectorul de activitate, acesta nu corespunde intotdeauna asteptarilor angajatorilor, existand cateodata o lipsa a  elementelor informative pentru salariatul proaspat angajat. De aceea, e imperativa redactarea unui contract anexa, care sa preia datele legale, dar si alte lucruri cum ar fi: specificitatea intreprinderii, definitia postului, obligatiile si drepturile partilor, metodele de negociere in caz de conflict, clauzele speciale (confidentiale), sanctiunile aplicabile etc.
    Acest stil de contract e in vigoare in toate industriile de varf si mai ales in contractele comerciale ale marilor intreprinderi. Sectorul restauratiei se afla in intarziere, din pacate. Pentru a evita neintelegerile si neplacerile si pentru a-i sensibiliza pe actorii din sector, o structurare mai aprofundata a muncii in acest sector ar fi un lucru bine venit. Astfel, s-ar putea evita, de exemplu, un «turn-over» important, de care cei din bransa se plang in permanenta. Acest contract va avea in anexa documentele la care face referinta: definitia postului, secventele de lucru  (jobbing) si tehnicile de lucru. Iata cateva elemente de reflectie cu privire la meseria de ospatar.

Definirea postului de ospatar  
- Ospatarul are mai multe functii:
    a) Comerciala: primirea clientului, crearea contactelor cu clientela si verificarea ca oaspetele se simte in largul lui.
    b) Tehnica: verificarea bunei randuiri a sectorului sau, sugerarea unor specialitati, luarea comenzii, servirea mancarii si a bauturii, debarasarea meselor, aducerea notei etc..
        - Responsabilii serviciului sunt Domnul sau Doamna « x »
        - Orarul serviciului e urmatorul:
            Mic dejun  : .......................    Aranjarea localului terminata la ....................
            Pranz ...............................    Aranjarea localului terminata la ....................
            Cina..................................    Aranjarea localului terminata la ....................
 
Remarci: in functie de activitatile din oras: teatru, cinema etc., orarul de inchidere va fi variat.
Echipament de lucru: Ospatarul este responsabil de dotarile puse la dispozitia sa. Va nota pe fisa de lucru eventualele reparatii sau pierderi ale acestora.
Tinuta de serviciu: Tinuta e proprietatea intreprinderii si va trebui returnata, in cazul renuntarii la post. Ospatarul este responsabil de intretinerea acesteia in buna stare.
Salarii: Perioada de proba, angajare definitiva, plus interese sau avantaje.
Zile de repaus: In functie de planningul lunar al ospatarilor.
Competente: responsabilitate, organizare, spirit de echipa, punctualitate, sportiv, simtul umorului,  curatenie, relatii cordiale cu ceilalti angajati.
 
Secvente ale serviciului postului de ospatar sau Jobbing
    Aici trebuie definite etapele: ce anume trebuie sa faca, cum si de ce! 
    Primirea vine in sarcina responsabilului de sala ( maitre d’hôtel). Daca clientii asteapta sa fie plasati si ospatarul trece prin fata lor, ospatarul trebuie sa le puna doua trei intrebari pentru a-i face sa se simta bine: 
    «Ati rezervat sau nu , Domnule ?» si sa transmita mesajul catre responsabil. Daca responsabilul e ocupat, acesta il va delega pe ospatar sa ii conduca pe clienti la masa. Asta inseamna ca maitre d’hotel cunoaste planningul de rezervari si dispozitia fiecarei mese. Daca face insa o delegare de urgenta, responsabilul nu va interveni si il va lasa pe ospatar sa isi asume responsabilitatea. Doar in caz de eroare de plasare, responsabilul de sala va interveni cu delicatete pentru a-i multumi pe clienti. In aceste momente se observa profesionalismul unui responsabil. 
    1) Responsabilul se ocupa de primire – il ghideaza pe client catre masa, in functie de momentul sosirii si de numarul de persoane de care dispune pentru relatiile publice. 
    2) Ospatarul il primeste pe client in sectorul sau, se ocupa de garderoba si ii lasa pe convivi sa se instaleze in liniste. Dupa cateva minute (intre 5 si 8) aduce meniul si propune un aperitiv al casei. Daca convivii nu sunt interesati de acesta, le propune sa aleaga un alt aperitiv. Daca observa ca clientii sunt presati, le va propune sa le ia imediat comanda si le va sugera meniul zilei, fiind capabil sa il descrie cu multa precizie. 
    Ca sa vedem putin mai clar: in prima etapa a receptiei exista o procedura comuna tuturor localurilor si doua proceduri distincte aferente diferitelor posturi. 
    Aici ne intereseaza postul de ospatar, deci punctele 1 si 2. Daca am prezenta postul de responsabil (maitre d’hotel) punctul 1 de mai devreme ar deveni:
- Responsabilul se ocupa de receptia si ghidarea clientilor catre masa, in functie de ordinea sosirii si a rezervarilor pe care le stie, si in functie de numarul de persoane. 
- Responsabilul asigura relatiile publice, imaginea de marca si o repartitie echitabila intre diferitele sectii.
- Daca responsabilul e ocupat, va delega ospatarul sa se ocupe de sectie, dupa ce l-a informat de primirea  clientului, indicandu-i masa atribuita in prealabil.
- In acest caz, o data clientii asezati la masa, responsabilul se va asigura ca acestia sunt bine repartizati. Va trebui sa fie suficient de abil ca sa propuna el insusi un aperitiv si chiar sa il ofere din partea casei daca clientii au asteptat prea mult.
- Daca exista o eroare de plasare din cauza responsabilului sau a ospatarului, responsabilul va fi singurul responsabil de aceasta situatie. In niciun caz reprosurile nu vor fi facute ospatarului in fata clientilor. 
    Clarificarile se vor face la sfarsitul serviciului sau in cazul unui briefing ulterior.
 
Alte exemple de etape: 
- ospatarul va aduce felurile spunand «pofta buna» si precizand: pofta buna doamnelor, pofta buna domnilor. Daca e un bun ospatar nu va intreba: «pentru cine e salata bulgareasca ? pentru cine e turnedo Rossini ?  Un bun ospatar va fi notat in prealabil pe bonul sau de comanda unde sunt plasati clientii, in functie de comenzile respective. Pe bonul de comanda si pe antet vor fi inscrise numele sau, data si ora comenzii, numarul clientilor.
- ospatarul va veghea la buna derulare a serviciului in sectia sa privind cu atentie mesele de care se ocupa in mod circular si permanent. Nu va uita nici o masa, atat pentru buna organizare a serviciului, cat si pentru buna reputatie a localului in care lucreaza.

Alta definitie a postului pentru un bucatar-sef:
- Organizarea in ceea ce priveste sortarea, limitele de valabilitate si modurile de conservare a produselor.
- Aprovizionarea, achizitiile si cunoasterea stocurilor de produse.
- Sortarea produselor pe categorii: legume, peste, carne, patiserii etc..
- Modul de pregatire si timpul de preparare a produselor.
- Fisele tehnice si respectarea gramajului.
- Materialele de serviciu.
 
Seful Bucatar este «patronul» bunei functionari a serviciului. Pentru asta trebuie:
- Sa incetineasca serviciul in sala sau sa il activeze cand ospatarii nu urmeaza ritmul bucatariei.
- Sa refuze cererile exprese din partea patronului, daca serviciul nu ii permite sa le satisfaca.
- Sa verifice ca angajatii din bucatarie sunt fiecare la postul sau.
- Sa vegheze la respectarea normelor de igiena si a procedurilor de lucru la toate nivelurile.
 
 
Autor: Patrick Pettenuzzo
        Print Recomanda unui prieten Trimite comentariul tau        
 

REVISTA HoRes, supliment informativ al catalogului HoRes
Revista HoRes nr. 32
Arhiva revista Nr. curent
NOU INTRATI IN HoRes
SAB NET / CAHM - cosmetica hoteliera cu textura naturala si prezenta europeana
Lista nou intrati Detalii



 
Inscriere
BACK TO HOME | PREZENTARE CATALOG | PREZENTARE CD | OFERTANTI PRODUSE SI SERVICII | EDITORIAL | CONTACT
Licitatii on-line GRATUIT | Ghid licitatii On-line | Cerere de oferta | Linkuri rapide | Recomanda unui prieten | Referinte
Promotii | Noutati | Stiri | Locatii | Revista HoRes | Nou intrati in HoRes | Guest book | Presa


Hores Catalog pentru managerii din unitatile de cazare, alimentatie publica si agrement. Baza de date cu furnizori si produse - Editia 14