PROMOTII
OFERTA SPECIALA MULTISOFT
Lista promotii Detalii
NOUTATI
Proiect clasic hotel 5 stele, Bucuresti
Lista noutati Detalii
STIRI
Peste 80 de companii din industria ospitalitatii expun la ROMHOTEL
Lista stiri Detalii
LOCATII
Golden Tulip Ana Dome
Lista locatii Detalii
Licitatii on-line GRATUIT Cerere de oferta Recomanda unui prieten
Ghid licitatii on-line Linkuri rapide
Referinte Presa
Cautare avansata dupa :
sau Toate firmele

       Special

Pulsul pietei, sau "ce-am avut si inca n-am pierdut?"

 
    Semnalale din piata vizavi de cauzele si efectele mai mult sau mai putin perverse ale crizei economice sunt atat de variate, incat tinem sa va facem partasi la acest fenomen. Dar rolul acestui articol nu este doar de a face o panorama asupra domeniului, ci si de a va arata cum au reusit sa ramana in piata diversi operatori, pentru ca am stat de vorba cu reprezentanti ai unor locatii stabile, chiar in crestere; cei care sunt „pe duca” nu au dat nicio declaratie, fiind foarte suparati...
 
    A venit, dar trebuie sa plece
    „Suntem o afacere noua si de nisa – iata un posibil motiv pentru care nu suntem foarte afectati”, declara doamna Sylvia Schlie-Petre, proprietara uneia dintre locatiile luxury ale Bucurestiului, Carol Parc Hotel. „Simtim ca suntem si noi fortati sa mentinem o politica de preturi mai moderate, din cauza preturilor reduse ale concurentei. Este una din putinele masuri pe care nu le-am prevazut anul trecut, cand inca nu banuiam amploarea acestei crize”, completeaza dumneaei. Stagnarea din zona de investitii-achizitii merge mana in mana cu asteptarea din celelalte sectoare. „Pe langa strategia generala– mentinem si asteptam –  suntem si ne permitem sa fim in continuare creativi, folosind cat mai bine timpul pentru brainstorming, care nu costa”, mai afirma doamna Schlie-Petre. Un avantaj al acestei crize este, in opinia reprezentantei Carol Parc Hotel, oferta mult mai mare in privinta fortei de munca, in conditiile in care, la lansare, acum un an si jumatate, angajarea personalului calificat era o problema. „As dori sa am solutii magice, dar nu pot recomanda decat cat mai mult bun-simt, viziune si o abordare sanatoasa, ceva mai prudenta dar optimista, apreciind ca finalul crizei nu este prea indepartat”, incheie dumneaei.
 
    Sa mai faca si ei!
    Ramanand in registrul afacerilor „noi”, ne-am indreptat atentia catre Taverneria „La Gigi”, restaurant deschis in toamna anului trecut, care era practic obligat sa se dezvolte, ceea ce a si facut. «Intr-adevar, scaderea este generala in piata, dar pentru mine a fost un avantaj, pentru ca am luat clientii celor care „dorm pe ei”», ne spune domnul Gigi Ciocarlan, patronul restaurantului. „Criza ne-a provocat sa gandim mai mult, sa fim mai creativi. Am venit cu oferte, am organizat evenimente, am ales angajati mai buni”, completeaza dumnealui. Deschizand un subiect des invocat de furnizori atunci cand isi justifica dificultatile financiare, domnul Ciocarlan ne-a amintit faptul ca, pe timp de criza, doar s-a accentuat o boala veche, pentru ca existau rau platnici printre operatori si inainte, iar acum aceasta boala doar s-a accentuat: cei care au platit prost acum un an, acum platesc si mai prost. „Eu cred ca trebuie sa mai faca si furnizorii discounturi, asa cum si eu fac oferte cu 30% reducere si obtin profit”, puncteaza patronul Taverneriei. „Uneori nu ai suficiente informatii si esti inclinat sa crezi ce spune furnizorul, dar alteori ti-e greu, iti dai seama ca doar incearca sa gaseasca o justificare pentru a mari preturile artificial. Prin urmare: sa mai participe si furnizorii la criza. Trebuie pus osul la munca pentru incasari mai mici, asta e clar pentru orice manager. Dar, in acelasi timp, fara a micsora salariile angajatilor – ar fi o grava eroare – si investind in promovare. Campaniile publicitare ale marilor furnizori sunt un semnal ca si noi trebuie sa facem eforturi in acest sens, bineinteles pastrand proportiile”, a mai afirmat domnul Ciocarlan.
 
   
    Se stia din toamna
    Publicitatea pe diverse canale media, pe care suntem siguri ca ati remarcat-o, a avut un efect extrem de favorabil pentru McDonald’s, care a inregistrat in aceasta primavara o crestere de 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Aceasta s-a intamplat in conditiile in care, fiind importatoare in buna masura, compania a fost sensibila la cursul leului. „Am venit cu oferte noi si am comunicat acest lucru; ne-am adresat unor categorii mai largi de clienti, pe care i-am fidelizat”, declara domnul Cristian Savu, Directorul de Comunicare de la McDonald’s . In aceleasi timp, inca de la primele semne de criza s-au suplimentat grilele de salarizare si au fost motivati angajatii, facand noi recrutari pentru locatii care se deschid (in aprilie a fost inaugurat cel de-al 60-lea restaurant). „Bineinteles, nu exista vreo companie care sa nu fi fost afectat de aceasta criza, sub diverse forme. Premizele erau inca de anul trecut, iar noi am atras atentia la momentul respectiv asupra faptului ca preturile la produsele alimentare crescusera cu cateva procente pe plan mondial, ceea ce nu avea cum sa nu aiba efecte in piata”, a incheiat domnul Savu.
 
    Factura... tot la 7 zile?
    Sa ramanem in zona alimentatiei publice indreptandu-ne atentia catre o locatie cu specific mediteraneean: restaurantul Mesogios din Bucuresti, care, conform declaratiei Managerului Mihai Soare, continua sa functioneze doar pe baza de rezervare. Comportamentul furnizorilor din ultima perioada a determinat conducerea restaurantului sa ia cateva masuri importante. In primul rand, furnizorii de fructe de mare au cam inchis portile, astfel incat restaurantul si-a pus la punct propria structura de import din Grecia. „Am cumparat o masina speciala, ne-am organizat si lucrurile merg chiar mai bine decat inainte, pentru ca, paradoxal, costurile sunt mai mici decat daca le cumparam de la furnizori”, declara domnul Mihai Soare. Dumnealui a mai atras atentia asupra distribuitorilor de bauturi: „In primul rand, sunt practicate preturi prea mari. Cumpar de la furnizor o sampanie cu pretul pe care in Franta il gasesc la clientul final. Bineinteles ca ne afecteaza, chiar daca noi avem adaosuri comerciale mai mari la mancare”. Alte probleme sunt inflexibilitatea in negociere si faptul ca furnizorii nu accepta plata facturii la o luna sau 45 de zile. „Un singur furnizor a fost de acord sa-i platesc la 60 de zile. In rest, mi se impune plata la 7-10 zile, in cazuri exceptionale ajung la 3 saptamani, ceea ce nu mi se pare in regula. Drept urmare, am incetat colaborarea cu unul dintre furnizorii de bauturi”, ne-a mai spus managerul Mihai Soare.
 
  Delegatii rapide
  Data fiind situatia economica, turismul de tranzit are mari dificultati, unele unitati din Bucuresti luand masuri drastice, precum „inchiderea” de etaje intregi. Iata de ce vom merge acum catre managerul celor doua locatii de 3 stele Euro Hotels International, doamna Ioana Petre. „In turismul de tranzit, cum este cazul nostru,  focusul ramane pe atragerea clientilor. Nu mai sunt organizate prea multe delegatii si calatorii de afaceri, zilele unei vizite in Bucuresti s-au redus ca numar, deci gradul de ocupare a scazut, mai ales in weekend. Am scazut preturile, pastrand standardele anterioare, iar clientii care ne cunosc vin tot la noi, dar nu putem sa facem mai mult decat sa ne mentinem pe linia de plutire”, ne-a declarat doamna Petre. O sursa buna de venituri in aceasta perioada au fost evenimentele, respectiv salile de conferinte. Reducerea de personal nu a fost posibila, deoarece nu s-a putut renunta la cameriste, iar receptia trebuie sa functioneze tot in 4 ture. „Salariile sunt aceleasi si nu am de gand sa le scad, poate doar o sa mai reduc din beneficiile suplimentare, precum masa oferita angajatilor”, a mai afirmat doamna Petre.
 
    Fara metoda disperata
    Ramanem in zona hoteliera, luand pulsul situatiei de la Alpin Resort Hotel din Poiana Brasov. „In februarie s-a simtit un anumit blocaj din partea bancilor, pe fondul reducerii fondurilor companiilor pentru evenimente, dar momentan suntem mai optimisti, pentru ca perioadele de sarbatori (de Paste si de 1 Mai) au fost foarte profitabile”, declara doamna Daniela Esanu, Director General al hotelului. „Pastrarea strategiilor este importanta, dar lucram cu pachete noi de servicii si suntem foarte atenti cu clientii fideli, pentru ca unii dintre ei vin de 4-5 ori pe an”, a completat dumneaei. Directorul Hotelului Alpin ne-a mai atras atentia ca turismul de weekend nu este suficient pentru a ramane in piata. O tendinta remarcata, poate legata de criza, este orientarea turismului catre ideea de familie, de frumos, de natura, caci oamenii au nevoie mai mult ca oricand de relaxare. „E bine ca Ministerul Turismului incepe sa miste un pic lucrurile, probabil ca pe termen lung vom vedea si efectele”, a remarcat doamna Esanu.
    In privinta personalului, acesta continua sa participe la traininguri, la conferinte de specialitate, iar reprezentantii hotelului sunt prezenti la evenimente si targuri. Nu am evitat nici subiectul furnizorilor, despre care doamna Esanu ne-a declarat: „Lucram cu furnizori consacrati, cu stabilitate in piata si cred ca o abordare profesionista poate diminua efectele crizei. Aici as vrea sa atrag atentia asupra urmatorului fapt: trebuie ca toata lumea sa fie dispusa sa negocieze. Ca hotelieri, fiind undeva la mijloc, intre clientul final si furnizor, avem o pozitie speciala, de aceea suntem indreptatiti sa speram la mai multa solidaritate. Dar totul trebuie facut cu deschidere si cu ganduri bune, pentru a reusi sa trecem de aceasta perioada. Metoda disperata este cea mai periculoasa”.
 
    Derbiul Romania - Bulgaria
    Mai dificil de comentat este cazul locatiilor cu caracter sezonier, precum Hotelul Wels din Delta Dunarii. „Deoarece sezonul inca nu a inceput, iar in restul anului activitatea este redusa, inca nu putem evalua efectul crizei asupra unitatii noastre”, arata doamna Brigitte Popescu, Administratorul hotelului. S-a constatat insa ca, in comparatie cu anul trecut, pana la aceasta data, numarul de camere vandute este mai redus, iar  solicitarile de oferte pentru organizarile de grupuri sunt mai putine. „Agentiile de turism sunt foarte interesate sa vanda excursii in strainatate, deoarece majoritatea preturilor sunt mai mici pentru serviciile turistice decat la noi. Avand un flux mai mare de turisti, unitatile de cazare din alte tari  isi permit sa faca oferte atragatoare. Bineinteles ca acesta nu este singurul motiv pentru preturile mici de acolo. Cunoastem cu totii sprijinul pe care l-a primit Bulgaria pentru dezvoltarea turismului. Daca ministerele importante de la noi si-ar uni fortele pentru a gasi o cale de dezvoltare si nu pentru a se lupta sa-si castige „drepturi", Romania ar putea trece mai usor de criza financiara”, a incheiat Administratorul Hotelului Wels.
 
    Un pic de politica
    Daca tot ne-am apucat sa facem politica (si, zau, ar cam trebui), am apelat la opinia unui manager de hotel care, intre timp, a devenit deputat in Parlamentul Romaniei, membru in Comisia pentru Industrii si Servicii: domnul Cristian Burlacu. „Adevarata dezvoltare a turismului are loc doar prin crearea unui cadru economic favorabil, cu exploatarea punctelor forte. Iar daca nu avem grija sa punem in acord actele normative, exista riscul sa cream un haos legislativ din care vom iesi cu greu”, a atras atentia domnul Burlacu.  „Dau ca exemplu faptul ca acordarea tichetelor de vacanta este la latitudinea angajatorilor, fara a se da angajatului posibilitatea de a opta, sau ca actul normativ respectiv restrange unele drepturi salariale ale functionarilor publici”, a completat dumnealui. Nici in privinta impozitarii forfetare domnul Burlacu nu este foarte optimist: „Impozitul forfetar este o alta problema care va afecta piata hoteliera, iar semnalele din piata sunt oricum destul de serioase, cu hoteluri si furnizori care si-au trimis angajatii in somaj tehnic”. Ca reprezentant al alegatorilor din Prahova, Cristian Burlacu intrevede in turismul ecologic o buna solutie pentru relansarea hotelurilor de pe Valea Prahovei. Nu e o idee rea - dupa cum vedeti, este o tema abordata si de noi in aceasta editie.
    Dar... am inceput pe un ton optimist si am ajuns la solutii de ansamblu. Poate asa vom intelege de ce ni se intampla multe si fara sa fim vinovati. Poate ca semnalele ar trebui sa vina si de la noi catre ministere, nu doar sa asteptam cuminti comunicatele de presa. Ce parere aveti?
 
    Strategie de marketing: organizarea de evenimente
    Atat in cazul locatiilor deschise recent, care au prin excelenta nevoie de promovare, cat si pentru cele care vor sa-si mentina tonusul in piata, organizarea de evenimente este o metoda foarte eficienta de a atrage clientela noua si de a o fideliza pe cea existenta. “Este o strategie foarte simpla: pe masura numarului de evenimente organizate sau gazduite, tot mai multi clienti afla despre noi si ne recomanda”, ne arata domnul Gigi Ciocarlan, patronul Taverneriei “La Gigi”. “Evenimentele au costuri accesibile pentru clienti sau invitati, iar rezultatele sunt din ce in ce mai bune”, completeaza domnul Ciocarlan.
    Iata cateva dintre evenimentele care au avut loc in restaurantul mentionat mai sus in ultima jumatate de an care a trecut de la deschidere: “Aperitivo cu Peroni si Antonio Passarelli”, petrecerea PDL in seara investirii domnului Emil Boc in functia de prim-ministru, Revelionul 2009, mai multe degustari de vinuri, Valentine’s Day cu DJ, baloane si tombola, Intalnirea Magicienilor din Romania, Premiile Vip pe luna februarie, 8 Martie (cu muzica live, sampanie si tort din partea casei), “Primavara de tango”, cu Pasquale Bloise si Dolores Custo din Italia. De asemenea, petrecerile de firma, intrunirile, banchetele, nuntile etc. au fost animate de cate un cantaret, magician, clovn, dansator sau DJ, care au dat evenimentului un tonus deosebit. Aceasta experienta ni s-a parut interesanta si am dorit sa v-o impartasim si dumneavoastra, in ideea ca va va inspira.
 
Autor: Lucian Nicolescu
        Print Recomanda unui prieten Trimite comentariul tau        
 

REVISTA HoRes, supliment informativ al catalogului HoRes
Revista HoRes nr. 32
Arhiva revista Nr. curent
NOU INTRATI IN HoRes
150 euro bonus pentru cititorii revistei HoRes - promotie AIR FRANCE KLM ROMANIA
Lista nou intrati Detalii



 
Inscriere
BACK TO HOME | PREZENTARE CATALOG | PREZENTARE CD | OFERTANTI PRODUSE SI SERVICII | EDITORIAL | CONTACT
Licitatii on-line GRATUIT | Ghid licitatii On-line | Cerere de oferta | Linkuri rapide | Recomanda unui prieten | Referinte
Promotii | Noutati | Stiri | Locatii | Revista HoRes | Nou intrati in HoRes | Guest book | Presa


Hores Catalog pentru managerii din unitatile de cazare, alimentatie publica si agrement. Baza de date cu furnizori si produse - Editia 14