PROMOTII
KUMA - 20 de ani de reputatie in industria ospitaliera
Lista promotii Detalii
NOUTATI
Hotel 4 stele, Turnu Magurele, Teleorman
Lista noutati Detalii
STIRI
Proiect locuinta unifamiliala P+1E Corbeanca
Lista stiri Detalii
LOCATII
Hotel Wels
Lista locatii Detalii
Licitatii on-line GRATUIT Cerere de oferta Recomanda unui prieten
Ghid licitatii on-line Linkuri rapide
Referinte Presa
Cautare avansata dupa :
sau Toate firmele

       Cover Story

Ramada - gandire globala, actiune locala

 
    Primul hotel Ramada a fost deschis in 1954 pe faimoasa autostrada Route 66 la Flagstaff, Arizona. Era un hotel de 60 de camere construit la initiativa unui grup de investitori din Chicago, Phoenix si San Antonio, destinat celor care se angajau in calatorii lungi impreuna cu familia. Spiritul acelor vremuri a apus, astazi Ramada este simbolul unui alt tip de abordare a ospitalitatii. Este un concept modern, care a reusit sa se adapteze la realitatile europene si a fost suficient de flexibil pentru a avea succes acolo unde putini au inteles ce se intampla, in Europa de Est. La acest succes insa un rol important l-a avut domnul Tinu Sebesanu, cel care, prin compania Trend Hospitality, reprezinta in exclusivitate acest brand in Romania.
     
    „Ramada”, cuvant derivat din limba spaniola, insemna in acceptiunea fermierilor din Arizona un loc umbros pentru odihna, foarte util in timpul muncii la camp. Bineinteles, primele hoteluri Ramada nu erau chiar niste umbrare, ci raspundeau unei necesitati reale de confort pentru calatorii pe lungile autostrazi ale Americii. Conceptul nu a fost chiar original, dar modul in care a fost administrat a facut ca in scurt timp sa se transforme intr-un lant cu sute de proprietati: 250 in 1970 si 650 in 1976. In anii ’70  a trecut oceanele catre alte continente, iar incepand din anii ’90 a batut la portile Europei de Est... 
 
    Suport autohton 
    Intrebat care este secretul succesului inregistrat de brandul Ramada la noi, domnul Tinu Sebesanu si-a inceput argumentatia cu un enunt pe care il folosesc companiile multinationale atat din ospitalitate, cat si din alte industii: «Think globally, act locally». Deseori, acest slogan a fost numai declarativ, multe branduri incercand fara succes sa intre pe piata din Romania. ”Gandeau global, dar n-au reusit sa actioneze local, prin urmare au existat esecuri, unele celebre. De aici vine si succesul Ramada, din faptul ca noi am reusit sa-l implementam local. Esecurile au avut drept cauza lipsa unui partener potrivit in Romania”, puncteaza domnul Sebesanu. 
    Intr-adevar, exista grupuri importante, cu un numar mare de branduri, care nu au afiliat nicio proprietate de pe piata autohtona. Tentative de a intra au existat, chiar au fost anuntate, dar le-a lipsit ceva pentru a se adapta la piata locala. In schimb, Ramada s-a dezvoltat intr-un ritm care a impus-o ca lider de piata in numai 3 ani (cele mai multe locatii, cel mai mare numar de camere).  
 
 
 
    Nereusitele unor branduri in Romania au avut cauze simple, care tin atat de mentalitatea lor, cat si de stadiul pietei autohtone. Interesul marilor branduri este sa devina operatori, pentru cat mai multe proprietati. Nu au bariere de ordin politic sau financiar, iar daca gasesc o proprietate care sa corespunda standardelor brandului respectiv, o preiau fara retinere. „Se poate spune ca sistemul de afiliere al acestor branduri mari are destule hibe si este posibil sa nu mai functioneze prea mult timp”, este opinia domnului Sebesanu.
    Procedeul prin care au abordat piata romaneasca a fost acelasi cu care s-au obisnuit in Occident, fara a tine seama de realitatea de aici. Initiativa porneste de la departamentul de dezvoltare, care impinge brandul in teritorii noi, cu ajutorul asa-numitilor manageri de zona. Neavand multe proprietati in Europa de Est, de obicei se alocau acestor manageri 7, 8, chiar 10 tari. Nu se deschideau birouri locale pentru ca nu erau proprietati care sa justifice costurile. Cand existau solicitari din Romania, reprezentantii brandurilor veneau sa discute, de cele mai multe ori intre doua avioane, cu proprietarii de aici. Era posibil ca managerul respectiv sa aiba intr-o zi si trei intalniri in trei colturi diferite ale tarii.
 
    Problemele tineretii 
    „Una dintre probleme a mai fost ca asteptarile, cerintele proprietarilor romani erau si sunt cu mult mai mari decat ale proprietarilor de afara, decat putea sa ofere un brand”, declara seful executiv al firmei Trend Hospitality. „Apoi, fiind vorba de o piata tanara, proprietarii si dezvoltatorii nu erau initiati in ceea ce inseamna dezvoltarea in franciza, contractul de management etc. Nu exista un suport local pentru proprietarii care aveau nelamuriri, ba chiar nevoie de consultanta 24 de ore din 24. Iar companiile straine nu au fost dispuse sa acorde acest suport, ele fiind familiarizate cu piete mature. Practic, sansele de succes ale unei asemenea abordari erau destul de mici. Meritul nostru a fost ca am sesizat aceasta lacuna in piata internationala, ca structura organizatorica, si am construit o companie care sa fie o legatura intre brand si hotel, sa-i dea dezvoltatorului local suportul de care are nevoie. Este o nisa in care ne-am pozitionat si pe care am avut succes, dar obligatoriu oferind servicii de calitate”, arata domnul Sebesanu.  
 
 
 
    Astfel, s-a creat o echipa de suport, care a acoperit partea de dezvoltare a proprietatii, dar si partea de accesare a unui brand, de selectionare. Proprietarii au fost ajutati in negocieri, in alegerea brandurilor, li s-a acordat suport inainte si dupa deschidere. Metoda cu caracter de pionierat a fost apreciata si in cadrul grupului Wyndham Hotel Group, incepand sa fie implementata si in alte tari. „Am venit cu un model nou, in conditiile in care procedurile nu se schimbasera de 50 de ani. Inclusiv alte companii incep sa organizeze acest tip de structuri in zone in care nu exista nivelul de expertiza pe care il au tarile cu traditie in hotelarie”, arata interlocutorul nostru.
 
    Educarea clientilor 
    Cand a inceput proiectul Ramada in Romania, Tinu Sebesanu a pornit de la convingerea, pe care o are si acum, ca in Romania vor avea mai mult succes francizele decat contractele de management. Intuitia s-a bazat de fapt pe tipologia investitorului, pe statutul Romaniei pe piata hoteliera internationala, ca maturitate. Tendinta in ultimii 15 ani a fost ca marile companii sa-si restranga activitatea de francizare, pentru a sustine partea de management, principala sursa de venituri. Trend Hospitality a tinut cont de faptul ca Windham este o companie care francizeaza cu predilectie. A existat o doza mare de incredere in Ramada dupa ce a fost preluata de la Marriott. ”Este mai flexibil, mai usor de accesat, mai permisiv in sensul pozitiv. In perioada de boom imobiliar, toata lumea voia sa faca hoteluri Four Seasons, sau Mandarin Oriental, nerealizand care sunt investitiile si care este nivelul pietei. Dar in cei 5 ani de cand activam pe aceasta nisa am investit foarte mult in educarea clientilor, explicandu-le de ce un brand le este mai potrivit decat altul. Este vorba de pragmatismul care face profitabila o proprietate.”, adauga interlocutorul nostru.  
    In majoritatea contractelor, Trend Hospitality este un agent al proprietarului, caruia trebuie sa-i apere interesele. Desigur, au fost si cazuri in care a trebuit sa apere interesele brandului. Avand acest rol, a ales directori generali care sa performeze cat mai bine, avand si acordul proprietarului. Uneori alegerea a fost a proprietarului, in conditiile unei consilieri din partea firmei de consultanta. In aceste decizii sunt importante multe detalii, inclusiv compatibilitatile dintre persoane. ”Relatia tripartita intre noi, proprietari si directori generali este obligatoriu sa functioneze din toate punctele de vedere, ca toata lumea sa fie multumita. Nu ascund ca au fost si cazuri in care nu a functionat, cu repercusiuni asupra proprietatii. Din cauza crizei, proprietarii sunt nevoiti sa se pozitioneze mult mai clar, sa aleaga intre a fi investitori sau a se implica in activitatea de zi cu zi a hotelului. Noi recomandam sa ramana in pozitia de investitori, iar proprietatea sa fie administrata de profesionisti. E greu, dar criza convinge”, este de parere domnul Sebesanu.
 
    Urmatorul pas 
    Considera ca lucreaza intr-un domeniu dinamic, nerepetitiv, fara rutina, mai ales cand se decide sa faca lucrurile inaintea timpului lor. A avut primul job part time in industrie la 14 ani, iar astazi conduce una dintre cele mai importante companii de consultanta. „Poate ca provocarea cea mai mare in aceasta meserie este rutina, cand nu mai poti crea”, considera domnul Tinu Sebesanu. ”Este bine sa fii un pic vizionar, dar nu prea mult. Oricum nu ai timp sa te plictisesti, sunt tot felul de provocari, pe langa responsabilitatea fata de clienti, fata de angajati, parteneri. Iar daca nu esti responsabil, nu poti avea succes pe termen lung, fie ca te folosesti sau nu de oportunitati. Pentru noi este obligatoriu sa faci calitate inainte de cantitate”, arata dumnealui.  
 
                        

    Desi este inginer „la baza”, nu a profesat nicio secunda in acest domeniu si, la primul semn de liberalizare economica de dupa Revolutie, si-a infiintat un SRL prin care a inceput sa se ocupe de administrarea, refinantarea, renovarea unor unitati din industria ospitalitatii, unde chiar lucrase anterior. „Am avut norocul sa fac in viata ce imi place; practic am 25 de ani in industrie, care mi-au adus multe satisfactii, in care am lucrat aproape pe toate pozitiile. Am facut si partea academica, teoria, pe care am imbinat-o cu practica”, povesteste Tinu Sebesanu. N-a reusit in business-uri orientate doar catre profit, care nu l-au pasionat cu adevarat. Au fost experiente in urma carora a tras concluzia ca ”daca nu te pricepi, mai bine nu te bagi”, ca nu ai timp sa le stii pe toate intr-o viata. 
    La un moment dat, operand si ajungand la nivel de general manager, a simtit ca nu mai poate creste decat intrand in consultanta, urmatoarea provocare. „A fost un pas greu si riscant, nu toti au reusit si s-au intors in operational. Dar asumandu-mi aceste riscuri si cu pasiune, am reusit sa trec de momentele critice, sa cresc permanent aceasta companie. In general, fara pasiune oamenii se plafoneaza. Practic am inceput fara nimic, doar cu o viziune si niste idei, in conditii de competitie reala. Acum competitorii nostri directi sunt cei mari de afara, ceea ce ne onoreaza”, spune domnul Sebesanu. 
    Trend Hospitality a fost asociat cu Ramada pentru ca acolo s-a creat cel mai mult, dar portofoliul firmei este mult mai cuprinzator. Remarcam nume precum Hilton, Radisson SAS, Hard Rock Cafe. Principiul este foarte simplu: brandul potrivit la locul potrivit, la timpul potrivit. Nu se poate pune orice brand oricum, oriunde. „Acest lucru trebuie inteles clar, pentru ca multi vin la noi pentru Ramada si deseori nu se poate. Atunci le propunem solutii, poate un InterContinental, poate un Starwood - iata esenta in selectarea clientilor si a brandurilor. Mai mult, acum avem puterea si luxul sa refuzam acele proiecte in care nu credem si pe care nu le abordam, doar pentru a incasa o factura. Ne-am permis luxul de a da studii de fezabilitate in care am recomandat sa nu se faca investitia, bineinteles in defavoarea incasarilor”, ne destainuie dumnealui.
   
    Sensul evolutiei 
    Pentru 2011 este prevazuta implementarea unor noi programe de fidelitate, dupa ce de curand a fost lansat programul Windham Rewards. Ramada a devenit un brand recognoscibil in Romania, ceea ce este destul de dificil de realizat. Tendinta este de coeziune, de gasire a unor sinergii intre hotelurile aceluiasi brand, dezvoltarea unor  proiecte comune. Colaborarea se face mai degraba la nivel de management, se standardizeaza politicile de vanzari si de preturi, precum si calitatea serviciilor. ”Evaluam permanent proprietatile, iar atunci cand apar derapaje suntem decisi sa intervenim. Desi suntem limitati ca impact, se poate pierde brandul daca produsul coboara sub o anumita calitate. Provocarea cea mai mare la Ramada si, in general, la brandurile de franciza, este sa existe consistenta intre proprietati, astfel incat clientul sa stie ca Ramada inseamna anumite standarde de calitate. Cu cat avem mai multe proprietati, cu atat provocarea este mai mare. Clientul final nu are nevoie de detalii (ca functioneaza un contract de management, ca exista un anumit proprietar, ca e franciza etc.). Este de evitat sa se constate ca la un hotel Ramada e mai bine decat la altul. Devine esential sa aparam numele si aici este munca cea mai importanta, sa pastram aceeasi calitate a serviciilor in oricare hotel afiliat”, incheie Tinu Sebesanu.
 
    Ramada Plaza Bucharest 
    Pozitionat in vecinatatea Centrului Expozitional Romexpo, Ramada Plaza Bucharest activeaza pe piata hoteliera bucuresteana cu un numar de 300 de camere (standard, tip Executive, apartamente, garsoniere) si dotari care justifica pe deplin cele 4 stele (superior): bar si restaurant, internet gratuit, Pay TV, servicii de spalatorie si curatatorie, seif in fiecare camera, acces catre executive lounge pentru etajele 10 si 11, business center, piscina acoperita, terenuri de tenis si multe altele.  
 
                        

    Termenul de „plaza” din denumire indica, in cadrul conceptului Ramada, orientarea catre servicii de calitate superioara, atentia acordata unor facilitati precum centre de afaceri, restaurante premium, servicii imbunatatite pentru camere, servicii de concierge.
 
                       
 
    Brandul Ramada este prezent in Romania cu Ramada Brasov, Ramada Bucharest Majestic Hotel, Ramada Hotel and Suites Bucharest North, Ramada Bucharest Parc, Ramada Plaza Bucharest, Ramada Iasi City Centre si Ramada Sibiu. Alte doua hoteluri se vor alatura in acest an, la Oradea si Cluj-Napoca. Au mai fost decise proiecte de dezvoltare pentru anii urmatori la Pitesti, Mamaia si langa Sibiu, care vor fi afiliate de asemenea la Ramada sau alte branduri din portofoliul Wyndham Hotel Group.
 
 
Fisa de achizitii
  • Sisteme de inchidere - Assa Abloy Romania
  • Bauturi racoritoare - Coca-Cola HBC Romania
  • Cosmetice hoteliere, signalectica - Concept Hotels
  • Bucatarii profesionale - Daas Romania
  • Cafea - Julius Meinl Romania
  • Echipamente fitness - brand Technogym
  • Solutii IT - Top Horeca
  • Solutii cleaning - JohnsonDiversey Romania
   
 
    Reteta restaurantului Red Pepper - Ramada Plaza Bucharest 
    Cotlete de berbecut cu legume ratatouille
 
    Ingrediente: 
    Cotlete de berbecut 300 g 
    Ceapa 50 g 
    Rozmarin 50 g 
    Ulei de masline 20 g 
    Usturoi 20 g 
    Sare, piper, cimbru 
    Ardei gras rosu - galben 100 g 
    Vinete 100 g 
    Dovlecei 100 g 
    Rosii cherry 50 g 
    Rosii decojite 100 g 
    Vin rosu 100 ml
 
    Mod de preparare 
    Se taie legumele cuburi si se soteaza in ulei de masline, de preferat in tigaie Wok. Se adauga dupa gust sare, piper, usturoi si cimbru, se stinge cu vin rosu si sos de rosii decojite. Se asezoneaza cotletele cu sare, piper si cimbru, dupa care se pun pe grill. Se aseaza legumele in centrul farfuriei, se aranjeaza cotletele, iar deasupra se pune sos demiglace si se orneaza cu rosii cherry si rozmarin.
 
Autor: Lucian Nicolescu
        Print Recomanda unui prieten Trimite comentariul tau        
 

REVISTA HoRes, supliment informativ al catalogului HoRes
Revista HoRes nr. 32
Arhiva revista Nr. curent
NOU INTRATI IN HoRes
Proiect pensiune P+1E, cu 7 camere
Lista nou intrati Detalii



 
Inscriere
BACK TO HOME | PREZENTARE CATALOG | PREZENTARE CD | OFERTANTI PRODUSE SI SERVICII | EDITORIAL | CONTACT
Licitatii on-line GRATUIT | Ghid licitatii On-line | Cerere de oferta | Linkuri rapide | Recomanda unui prieten | Referinte
Promotii | Noutati | Stiri | Locatii | Revista HoRes | Nou intrati in HoRes | Guest book | Presa


Hores Catalog pentru managerii din unitatile de cazare, alimentatie publica si agrement. Baza de date cu furnizori si produse - Editia 14