PROMOTII
Promotie la vopsele decorative
Lista promotii Detalii
NOUTATI
Hotel 4 stele, Turnu Magurele, Teleorman
Lista noutati Detalii
STIRI
Proiect de pensiune cu 6 camere si un apartament
Lista stiri Detalii
LOCATII
Hotel Wels
Lista locatii Detalii
Licitatii on-line GRATUIT Cerere de oferta Recomanda unui prieten
Ghid licitatii on-line Linkuri rapide
Referinte Presa
Cautare avansata dupa :
sau Toate firmele

       Ghidul investitorului

Restaurantul - o investitie complexa si pe termen lung

 
    Un restaurant este o investitie complexa, in care sala de mese este doar o parte, cea vizibila publicului larg. Bucataria si spatiile anexe (depozitele de materii prime, spatiile de depozitare la rece, spatiul pentru spalat vesela), resursele umane, selectarea furnizorilor sunt doar cateva dintre elementele care dau consistenta conceptului, care il pun in valoare. Iata de ce am ales sa detaliem investitia intr-un restaurant cerand opinia cat mai multor participanti la procesul ospitalier, toti raportandu-se de fapt la clientul final, cel care decide cum evolueaza acest sector.
 
    Vom incepe deci cu ceea ce vrea clientul final. Din multitudinea de oferte prezente pe piata, anumite locatii sunt frecventate pentru nevoile curente, de fiecare zi, altele pentru ocazii speciale si pentru ”experimente”. Nu excludem restaurantele din hoteluri si pensiuni, care favorizeaza (sau scad uneori) gradul de ocupare.
 
    Profilul si locatia
    In privinta curentelor gastronomice care sunt in trend, doamna Marilena Tabarca, Director la firma Albergo Contract, remarca faptul ca bucataria traditionala, adevarata bucatarie romaneasca, este preferata celor mai multi clienti. ”Poate, la egalitate, ar fi cea mediteraneeana. Celelalte ajung in trend la un moment dat, dar sunt trecatoare”, remarca reprezentanta Albergo Contract. Daca restaurantul se axeaza pe meniuri rapide, atunci acesta ar fi bine sa fie amplasate intr-un mall, sau intr-o zona aglomerata. ”Cand vorbim de restaurante cu meniuri elaborate, atunci ideale sunt strazile linistite, unde poti iesi din agitatia citadina, dar si hotelurile”, mai remarca doamna Tabarca.
    Domnul George Dumitrescu, care conduce restaurantul Crama Domneasca din centrul vechi al Capitalei, mizeaza de asemenea pe traditional: ”De cativa ani exista o tendinta a clientilor de a cauta preparate gatite sau pregatite ca acasa, chiar daca acest lucru inseamna Transilvania, Muntenia sau Moldova. Sunt preparate care contin ingrediente autohtone, procurate de la producatorii autohtoni, care folosesc mijloace primare si ingrasaminte naturale pentru obtinerea produselor”.
    ”Factorul cu cele mai importante implicatii in serviciile de restauratie este conceptul psihologic, pe care se bazeaza asemenea activitati”, arata doamna Anca Panait, National Key Account Manager la firma Daas Romania. ”Acest concept este determinat de caracteristicile pietei tinta, coroborate cu prezentul, cu tendintele de viitor ale pietei, precum si cu preferintele clientilor ori cu activitatea concurentilor. In realizarea cu succes a activitatii de servire a mesei, restauratorii pot implementa doua mari strategii: sa creeze un brand standard ca parte a brandului hotelului cu acelasi nume, sau sa dezvolte lanturi de restaurante unice, ale caror actiuni sa se adapteze utimelor tendinte la moda, sa realizeze produse unice care sa ii diferentieze de concurenta. In acest sens, observam dezvoltarea unor lanturi precum ”City Grill” sau ”La mama”, cu meniu traditional romanesc, sau ”Caru’ cu bere”, de asemenea foarte bine primit de consumatori. Alt curent care are deja un segment tinta de consumatori este cel libanez, cu nume consacrate in piata. Bucataria asiatica (chineza, japoneza) a intrat prin lanturile de franciza care devin o practica de afaceri tot mai utilizata, francizorul beneficiind de avantajele notorietatii”, declara doamna Anca Panait (Daas Romania).
    Doamna Cristina Dumitru, Channel Marketing Leader la Unilever Foodsolutions este de parere ca ”desi bucataria traditional-locala continua sa fie in tendinte, lucru absolut firesc in fiecare tara, bucatariile etnice incep sa fie din ce in ce mai populare. Bucataria italieneasca aproape ca e inglobata in cea traditionala, la fel de populara fiind si mancarea chinezeasca”. 
    Ca tendinta, Directorul de Vanzari al firmei Huber (de curand operator printr-un restaurant in Bucuresti), doamna Simona Butnaru, remarca mancarurile ”light”, ”bio”, fara grasimi.
    Cateva trasaturi specifice pot fi mentionate si pentru litoralul Marii Negre. ”Daca as face un clasament al restaurantelor de pe litoral, as spune ca cele care se bucura de cel mai mare succes sunt cele cu specific mediteraneean, care sunt si cele mai numeroase”, este de parere domnul Cristian Betenchi, Director de Vanzari la Horeca Expert. ”Numarul celor cu specific traditional romanesc este in continua crestere, dezvoltandu-se cu precadere in ultimii trei ani (“mancare ca la mama acasa”). Continua sa nu aiba prea mare success pe litoral bucatariile asiatica si araba”, arata reprezentantul Horeca Expert.
 
 
    Traditionalul, deci
    Crama Domneasca, amplasata intr-o zona incarcata de istorie a Capitalei, care se leaga de nume cu rezonanta precum Mircea cel Batran sau Vlad Tepes, si-a valorificat potentialul printr-o bucatarie de inspiratie traditionala, chiar... istorica – purcelus de lapte la cuptor, curcan la cuptor, nisetru la gratar, boboci de rata la tava, insotita de aproape 240 de sortimente de vin romanesc. Bineinteles, locatia este o carte care merita jucata pana la capat. Restaurantul se adreseaza atat celor care vor sa ia masa de pranz (cu preturi si produse pentru acest tip de clientela), cat si celor care isi doresc un eveniment culinar, intr-un cadru original, in compania prietenilor sau a partenerilor de afaceri. Nu in ultimul rand, este vizat targetul format din turisti straini, care sunt atrasi de istoria locului.
    Date fiind caracteristicile business-ului, si investitiile au fost speciale. ”In ceea ce ne priveste, dotarile cu utilaje au implicat un efort material mare, in incercarea de a imprima locatiei acelasi stil cu vecinatatile”, arata domnul George Dumitrescu, directorul restaurantului. ”Un meniu bine conceput de un bucatar priceput, alaturi de o dotare pe masura (nu atat ustensile si utilaje scumpe, cat faptul ca sunt axate pe profilul si nevoile restaurantului) asigura succesul in proportie de minimum 50%”, continua domnul Dumitrescu.
Totusi, locatia si utilarea nu sunt decat inceputul. ”Principala grija a unui investitor in domeniu ar trebui sa fie atragerea/colaborarea cu oameni de specialitate, care au lucrat ori s-au pregatit pentru acest domeniu. In principiu, situatia este schimbata in bine, comparativ cu ceea ce se intampla acum 8-10 ani: cei care-si doresc sa activeze in domeniul restauratiei se pregatesc si practica meseria pentru a-si imbunatati statutul social si cel profesional; sunt multi cei pasionati de acest domeniu, totul este sa-i poti identifica”, incheie domnul Dumitrescu.
 
    Investitia initiala
    Importanta este asadar bucataria, atat prin valoarea investitiei, cat si prin consecintele pe termen lung asupra unei functionari eficiente, sigure si in conformitate cu legislatia in vigoare. Alegerea furnizorului este definitorie, pentru ca acesta trebuie sa asigure sau sa faciliteze procurarea de echipamente a caror functionare nu poate fi conceputa in lipsa unor servicii suplimentare.
    Iata care sunt etapele majore in realizarea unui asemenea proiect, identificate de doamna Anca Panait, National Key Account Manager la firma Daas Romania:
    1. Proiectarea fluxului tehnologic de bucatarie in functie de datele cerute de locatie (numar de portii, numar de persoane la mese, tipul meniului, specificul restaurantului, clasificare), executarea proiectelor de instalatii pe baza proiectului de flux;
    2. Realizarea proiectului pentru instalatii (apa, canal, electricitate, gaze, ventilatie, aer conditionat);
    3. Realizarea racordurilor pentru utilitati, parte a proiectului de tehnologie;
    4. Intocmirea dosarului pentru autorizatia de functionare si obtinerea aprobarii de la autoritatea sanitar-veterinara;
    5. Achizitionarea de echipamente si produse, conform proiectului de bucatarie;
    6. Montajul echipamentelor si trainingul operatorilor clientului, de catre departamentul tehnic al firmei furnizoare;
    7. Incheierea unui contract de mentenanta, de preferat in acelasi timp cu contractul de achizitie (intretinerea periodica, reglajele si verificarea starii echipamentelor vor da asigurarea ca bucataria va functiona fara sincope);
    8. Asigurarea de suport tehnic, dupa expirarea perioadei de garantie.

    Necesarul financiar se imparte intre bugetul alocat echipamentelor si accesoriilor pentru dotarea bucatariei, pentru executarea utilitatilor, si bugetul alocat amenajarii interioare, in care putem cuprinde mobilierul, decoratiunile interioare, corpurile de iluminat etc. ”Pentru un restaurant de 150 de persoane, bugetul pentru echiparea bucatariei ar fi de aproximativ 50.000 de euro, la care se mai adauga cel putin 10.000-15.000 de euro pentru celelalte amenajari interioare, care pot avea si valori mai mari, daca se vor alege finisaje de lux si de ultima ora”, declara doamna Anca Panait.
    Echipamentele principale sunt: dulapuri frigorifice pentru congelare si refrigerare, mese refrigerante, mobilier neutru adecvat fiecarei zone si ”inima bucatariei”, zona de preparare calda, cu cuptor de gastronomie, bain marie si toate celelalte, in functie de meniul propus. Nu trebuie pierdut din vedere mobilierul si echipamentele pentru spalarea veselei. ”Apoi clientul trebuie sa fie pregatit cu un capital de pornire, care sa ii asigure stocul de materii prime si salariile personalului pentru primele 2 luni”, mai arata doamna Anca Panait. 
    Avand la indemana aceste cifre, mai spunem ca informatiile din piata in legatura cu reluarea investitiilor sunt relativ optimiste. In 2009, cele mai multe dintre investitii au fost inghetate pe termen nelimitat. ”Detinem informatii despre foarte multe proiecte deschise, ce se vor finaliza anul acesta. De aici tragem concluzia ca investitiile se reiau, se deschid noi locatii sau se incepe procesul de reamenajare sau redecorare pentru cele date in functiune”, declara doamna Adriana Grosu, Marketing Manager la Concept Hotels. 
    Si doamna Loredana Gasca, Manager al firmei Parla Ersah, ne da un semnal pozitiv din piata: spre sfarsitul anului trecut, numarul de cereri pentru dotarea restaurantelor a crescut.
 
    Masina de spalat vase
    In tarile cu o restauratie mai dezvoltata decat Romania, masina de spalat vase este o achizitie fireasca, din motive de natura economica. ”Este considerata inlocuitorul perfect al unui angajat sau doi, deci se economisesc unul sau doua salarii”, arata doamna Daniela Antosii, Country Manager pentru Romania al firmei Winterhalter. Prin folosirea masinii, se mai economiseste apa si, poate mai important, se asigura un grad ridicat de igiena. ”Vasele sunt clatite la o temperatura de 85°C, ceea ce este imposibil pentru spalatul manual. Astfel, aceste masini curata impecabil si igienizeaza perfect, conform normelor europene”, mai arata doamna Antosii. Un ciclu de spalare este de 1 minut (intr-un minut spala si clateste, apoi in alte 30 de secunde sau 1 minut vasele se usuca), castigandu-se astfel timp pretios pentru activitatea din bucatarie.
Serviciile necesare pentru a beneficia de avantajele unei masini profesionale de spalat vase mai includ instalare, intretinere, service, sisteme de dedurizare si demineralizare (eventual integrate), aprovizionarea cu chimicale (detergenti). Training-ul este obligatoriu, in opinia reprezentantei Winterhalter, si aceasta nu pentru complexitatea modului de operare, ci pentru faptul ca ignoranta si indiferenta celor care manipuleaza masina pot pune in pericol o functionare corecta.
    Destinate celor mai variate tipologii de restaurante, masinile de spalat vase pot fi de capacitati diferite, pentru cele mai diverse tipuri de vase.
                                            
     Iesirea pe terasa
    Terasa poate deveni loc de servire a mesei, dar si de pregatire a acesteia, insa nu cu orice fel de echipamente. ”Gatitul pe traditionalul gratar cu carbune a micilor si fripturii presupune timp de lucru mai indelungat, mult fum, reziduuri generate de cenusa imprastiata”, arata doamna Laura Georgescu, Business Manager al firmei 360 Multi-Solutions. ”Acest mod de a gati nu mai impresioneaza clientul educat, ale carui pretentii culinare includ si fructe de mare sau peste la gratar, legume si fructe fripte etc.”, adauga dumneaei. In acest sens, proprietarii de restaurante pot opta pentru solutia grill-ului profesional cu gaz pentru exterior si pot gati chiar sub ochii clientului, fara sa deranjeze prin fum sau miros. De asemenea, un gratar cu carbune avand capac perfect ermetic poate fi utilizat si drept cuptor in aer liber.
    Daca terasa devine neprietenoasa in sezonul rece, un incalzitor de terasa este solutia cea mai la indemana, exceptand retragerea in salonul restaurantului. ”Modul de incalzire are la baza razele infrarosii care, prin actiunea asupra mediului inconjurator, nu incalzesc aerul, ci corpurile asupra carora radiaza, asemenea razelor solare. In cazul in care se doreste respectarea clientilor fumatori, dar si nefumatori, acest sistem de incalzire exterioara multumeste pe toata lumea. O astfel de investitie va conduce implicit la cresterea considerabila a numarului de clienti si, implicit, a veniturilor generate de terasa restaurantului, care poate fi functionala din luna martie pana in decembrie”, arata reprezentanta 360 Multi-Solutions.
Pentru o terasa de 200 mp, cele 8 unitati de incalzire necesare vor costa circa 2.000 de euro. ”Datorita acestor incalzitoare, Terasa Cismigiu din Bucuresti a fost deschisa pe toata perioada iernii, iar oamenii au stat la masa in aer liber chiar langa patinoarul parcului. Un alt exemplu din tara ar fi Hotel Marmatia, din judetul Maramures, care a oferit clientilor sai in perioada sarbatorilor de iarna confort pe terasa si gatit in aer liber pe gratarul ceramic american BigGreenEgg. Investitia s-a ridicat la 2.500 de euro si este recuperata integral in mai putin de 6 luni”, a mai declarat doamna Laura Georgescu.
 
    In sfarsit, la masa
    Pentru dotarea salii de restaurant, amintim carucioarele pentru servire, cele pentru debarasare, mobilierul pentru ospatari, vitrinele de prezentare a mancarurilor si bauturilor, vesela si tacamuri, paharele, olivierele. Aceasta dotare trebuie sa aiba in vedere, in definitiv, meniul.
    Vorbindu-ne despre rolul unei dotari complete, doamna Ilinca Balteanu, reprezentanta firmei Bohemia, ne-a declarat: ”Cel mai important pentru un restaurator este sa-si atraga o clientela de calitate, care sa revina cu placere. In calitate de client, esti surprins in mod neplacut cand intr-un restaurant cu pretentii si cu un meniu de calitate, observi ca bauturile sunt servite in pahare nepotrivite sau ca tacamurile sunt desperecheate (sau mai rau, la cafea ti se aduce o paleta din plastic in loc de lingurita). Aceste carente se intalnesc uneori in restaurantele recent inaugurate si au drept cauza in primul rand faptul ca investitorii ajung sa se ocupe de partea de obiecte de inventar abia la finalul proiectului, cand bugetul programat a suferit serioase ajustari si nu mai dispun de resursele financiare necesare unei dotari de calitate. O buna planificare a bugetului si a investitiilor in functie de obiectivele urmarite poate elimina astfel de scapari in dotarea unui restaurant”.
    In functie de specificul restaurantului, un investitor atent la detalii va dori sa ofere clientilor sai o experienta autentica prin adaptarea obiectelor de inventar la caracteristicile meniului si la cele ale amenajarii interioare. ”De exemplu, dintr-un restaurant cu specific mediteraneean nu vor lipsi farfuriile pentru servirea pastelor, instrumentele pentru servirea fructelor de mare, tacamurile pentru preparatele din peste, bolurile pentru salata, precum si accesoriile pentru asezonarea salatelor cu ulei de masline si otet balsamic. Tendinta actuala in prezentarea uleiului si otetului sunt spray-urile special concepute pentru pulverizarea in salata sau alte preparate, precum variantele elegante din inox de la Stoha”, arata reprezentanta firmei Bohemia.
”In orasele mari din Romania, restaurantele cu specific sunt destul de bine dotate din punct de vedere al obiectelor de inventar”, este si opinia doamnei Amalia Baciu-Sarmes, Director de Marketing la firma Axa Porcelaine. ”Insa ceea ce conteaza, si mai ales motivul pentru care acest tip de restaurant se gaseste foarte rar sau chiar deloc in orasele mici, este educatia, acel know-how specific fiecarui restaurant. Pentru a oferi clientilor o adevarata atmosfera asiatica, mediteraneeana, traditionala etc., trebuie ca in locatia respectiva sa existe o persoana cu studii de specialitate pentru profilul respectiv (bucatar, manager etc.) sau chiar una de nationalitatea corespunzatoare profilului restaurantului. Tot mai multi romani au calatorit in afara tarii si au descoperit diferite culturi si traditii, astfel incat intrand in restaurante cu diverse profile, din Romania, isi dau seama imediat daca aceste traditii sunt transpuse cu adevarat sau raman doar aparente”, declara reprezentanta Axa Porcelaine.
    In urma evaluarii doamnei Baciu-Sarmes, pentru dotarea corespunzatoare a unui restaurant de 150 persoane, cotat la 4-5 stele, se poate ajunge la o suma investita de 6.000-6.500 euro + T.V.A. Au fost luate in calcul atat vesela, cat si paharele, tacamurile, obiecte de inventar pentru bufet suedez si mic dejun. ”La prima vedere, suma poate parea ridicata, de aceea este recomandat ca furnizorul sa transmita o oferta detaliata despre ceea ce este inclus in pret. Aria obiectelor de inventar este foarte larga si doar in urma unei consultari se poate ajunge la o baza de plecare comuna”, incheie doamna Baciu-Sarmes.
 
    Relatii in piata
    Pentru a avea o aprovizionare constanta, cu materii prime in gama completa, trebuie dezvoltate si mentinute relatii cu furnizorii din cele mai diverse categorii. Un rol important il au furnizorii de ketch-up, mustar, maioneza, sosuri, sare, zahar, muraturi, conserve, condimente si alte produse care par mai putin importante la prima vedere, dar a caror prezenta se dovedeste de fiecare data indispensabila. ”Restaurantele sunt preocupate de aprovizionarea cu aceste produse, deoarece clientela este tot mai rafinata. Intrucat au crescut si exigentele in materie de igiena (chiar daca acest lucru nu s-a intamplat ”peste noapte”), suntem solicitati pentru produsele noastre ambalate”, declara doamna Lucia Jurca, Director General al firmei Imaculat Lukoserv. ”Pentru a nu avea probleme cu depozitarea, restaurantele trebuie sa aiba spatii cu temperatura controlata in cazul sosurilor pe care le furnizam”, mai arata doamna Jurca.
In afara de ketch-up, sos de maioneza sau sos de pizza, firma PCS detine la Topoloveni (judet Arges) o fabrica de conserve, muraturi, dulceturi si produse traditionale, destinate exclusiv sectorului HoReCA. ”Calitatea a fost importanta pana la inceputul crizei”, este opinia domnului Gilbert Bader, Managing Director la PCS. ”Clientii se interesau de provenienta produsului. Acum, conteaza numai pretul, si acest lucru se intampla chiar cu restaurante importante. Se face tot mai mult rabat de la calitate, punandu-se accent pe pret si facilitati de plata”, completeaza domnul Gilbert Bader.
   
    Igiena si adevaratul HACCP
    ”Personalul nu foloseste totdeauna produsele conform recomandarilor”, declara domnul Elie Soueidi, Managing Director al firmei Professional Cleaning Servicies (PCS). ”In fond, marea greseala este ca nu se investeste in oameni, in trainig. De asemenea, se cumparara produse ieftine, iar astfel costurile devin mai mari, fara a proteja investitia. Daca ai o bucatarie de 100.000 de euro, e pacat sa nu investesti in cleaning, sa cureti cu o carpa murdara”, este de parere domnul Soueidi. 
    O solutie integrala pentru curatenia bucatariei inseamna in primul rand dozatoare de mixare a chimicalelor pentru curatenie, care sunt concepute pentru fiecare tip de aplicatie. De exemplu, pentru o masina de spalat vase, exista pompe de detergenti, care de multe ori sunt oferite gratuit de furnizori, fiind amortizate prin utilizarea detegentilor. Apoi este nevoie de o statie cu pistol si furtun, care poate fi amortizata in aceleasi conditii. Firmele care implementeaza HACCP-ul au un planning pentru afisat, care arata cum se curata fiecare tip de suprafata, cu ce detergent. Hartia de sters pe maini este prezenta sub forma de rola, iar toaleta este obligatoriu dotata cu senzor pentru furnizarea hartiei igienice. ”Restauratorii trebuie sa apeleze la un pachet complet, elaborat in urma unei viziuni globale. De asemenea, trebuie sa fie atenti la avizele pe care le au produsele, inclusiv cele pentru dezinfectare. In Romania, costa circa 5.000 de euro sa fie acceptat un produs ca dezinfectant, ceea ce putine firme isi permit”, atrage atentia reprezentantul PCS.
    ”Am remarcat de multe ori ca detergentii universali sunt folositi chiar si in zonele pentru care exista normative clare ce prevad obligativitatea dezinfectarii pardoselilor sau a bancurilor si instrumentelor de lucru”, remarca si doamna Daniela Tivig, Manager la firma Cleaning Logistic. ”Este esentiala respectarea normelor HACCP si utilizarea echipamentelor si produselor in consecinta. De exemplu, in bucatariile restaurantelor se interzice spalarea cu mopul, folosit de majoritatea restauratorilor din necunoastere. Noi ne educam clientii pentru a folosi raclete speciale, si le realizam planul de curatenie detaliat, in care specificam fiecare produs si echipament ce se recomanda, frecventa aplicarii sau a operatiei de curatare”, mai declara doamna Tivig.
    O solutie simpla si la indemana oricui pentru a simplifica si imbunatati igiena intr-o locatie este codificarea pe culori. Astfel, este eliminat riscul contaminarii incrucisate. „Se imparte locatia respectiva in sectoare, fiecare avand propria culoare”, evidentiaza doamna Anca Nistor, Director Marketing la Holdmann Europe. „Astfel, fiecare sector are rezervat cate un set complet de ustensile de igiena colorate in functie de sector, indicand in mod evident unde ar trebui folosite. Daca uneltele de igiena sunt depozitate in functie de culoare, acestea nu vor transfera micro-organisme dintr-un sector in altul”, adauga Anca Nistor.
 
    Chestii de gust
    ”In ultima perioada, am observat o atentie deosebita la detalii, plecand de la mocheta personalizata de la intrarea in restaurant si pana la modul de decorare a mesei. Antreprenorii au inteles ca trebuie sa asigure clientilor lor atat confortul estetic, cat si conditiile propice de petrecere a timpului in preajma unor produse bine alese, de calitate”, declara doamna Adriana Grosu (Concept Hotels).
    Avand in oferta tapet de vinil cu suport din fibra de sticla, firma Huber poate asigura finisaje cu clasa de foc ridicata, superlavabile, care sa faca fata solicitarilor dintr-un restaurant. ”Finisajul trebuie sa fie subiect de interes pentru managerul restaurantului, care vrea sa prezinte preparatele intr-o ambianta placuta, cu pereti curati. Totusi, am observat ca alegerea designului apartine proprietarului, care se implica tot mai mult la achizitie sau la montaj, si nu designerului, cum ar trebui de fapt. Proprietarii sunt prea influentati de costuri si de termene de livrare”, mentioneaza doamna Simona Butnaru, Director de Vanzari la firma Huber.
    ”Profilul restaurantului se regaseste in primul rand in meniu, apoi in ambient: mobilierul ales trebuie sa aiba caracteristicile locului sugerat (linii, materiale, texturi), la fel si vesela, decoratiunile, costumatia personalului de servire”, arata domnul George Dobrescu, Director General al firmei ID Point. ”Nu excludem faptul ca exista si persoane cu un simt artistic dezvoltat care-si pot amenaja propriul restaurant, dar ar fi bine ca de acest aspect sa se ocupe designerul”, a completat domnul Dobrescu.  
    ”In general, ai nevoie de un design inovativ, sustinut de piese de mobiler personalizate si confortabile, special create pentru restaurante, de lumini care sa creeze un ambient placut, si evident sa fie creata starea de bine prin intreagra atmosfera”, este si opinia reprezentantei Sensio, doamna Raluca Negriuc. Conform informatiilor furnizate de dumneaei, in restaurant predomina lemnul de fag, fiind cea mai rezistenta esenta autohtona, dar exista si foarte multe articole de mobilier care includ metalul. Ca materiale noi extrem de rezistente, dar care permit si forme moderne, sunt mentionate tehnopolimerul, polipropilena, acrilicul si poliuretanul. Evident, mai sunt cautate stofele, pielea ecologica sau naturala, special pregatita pentru uz intens.
    ”In general, dorinta clientilor este ca interiorul sa fuzioneze cu exteriorul, in ceea ce priveste mobilierul folosit, dar exista si foarte multe cazuri in care pentru exterior exista o alta viziune, cu totul diferita. Avand in vedere ca se folosesc materiale variate (pentru exterior este recomandat aluminiul, metalul cromat si ratanul), venim cu o gama extrem de variata de produse, pentru a putea urmari fidel dorintele clientului”, adauga reprezentanta Sensio.
    ”Fiind specializati in dotarea cu mobilier a zonelor outdoor, putem spune ca materialul cel mai cautat pentru moment, cu tendinta de a creste ca cerere, este similratanul”, declara doamna Claudia Albutiu (Flanutis). ”Importanta este insa calitatea oferita. Principalele variante, cele aplatizate si cele din sarma invelita, pot sta la baza unor impletituri ingenioase, aspect care conteaza, in egala masura. Din ceea ce am mai observat ca se cauta mai putem mentiona fierul forjat si policarbonatul, un material superior plasticului obisnuit, din punct de vedere estetic”, a completat doamna Albutiu.
    ”Chiar daca designul mobilierului depinde de specificul localului, este preferat cel modern. In fond, totul depinde de arhitect, iar investitorii se pare ca sunt mai dispusi sa experimenteze decat sa mearga pe solutii clasice”, arata doamna Gabriela Doca (Secan Impex). ”Ca investitie, totul depinde de spatiul disponibil. In cazul in care dotarea se refera la scaune, mese si canapele (modele nu foarte pretentioase), o investitie s-ar ridica la circa 40.000 lei, pentru un spatiu de 60 mp”, a completat doamna Doca. 

   
    Doamna Loredana Gasca, Manager al firmei Parla Ersah, ne selecteaza din oferta pentru restaurante atat variante clasice de mobilier, cat si moderne, completate de decoratiuni interioare si exterioare pentru toate categoriile de locatii. Sunt solicitati peretii decorativi si obiectele decorative din suprafete acrilice (Corian), prelucrate intr-o multitudine de forme si culori.
 
   
 
    Consumabile pentru clientul final
    Printre cele mai solicitate produse oferite de Hargita Holding (consumabile din hartie, produse de igiena, caserole, dozatoare si dispensere etc.), Directorul de Vanzari, domnul Incze Geza, ne-a mentionat, in ”cap de lista”, servetelele. Restaurantele au nevoie, din aceasta perspectiva, de produse de calitate, usor de utilizat, care pot fi controlate din punctul de vedere al consumului si deci al costurilor. ”Cheltuielile pentru consumabile variaza foarte mult in functie de specificul si tipul restaurantului, de numarul consumatorilor”, declara reprezentantul Hargita Holding. ”La fast-food-uri, cel mai mare consum este la produsele de ambalare a preparatelor. Restaurantele clasice au consumuri mai mari in produsele decorative din hartie (servetele)”, mai arata domnul Geza.
    Tendinta identificata in cadrul firmei este cea catre produselor ieftine. ”Foarte multi inteleg prin „reducerea de cheltuieli”, care pana la urma este un proces sanatos, sa se aprovizioneze cu produse slabe calitativ, dar care, contrar asteptarilor, duc la marirea cheltuielilor. In foarte multe cazuri am demonstrat ca utilizand produse de calitate, inovatoare, obtinute cu o tehnologie avansata, utilizand metodele adecvate, putem atinge mult-ravnitul obiectiv: reducerea cheltuielilor prin realizarea unui serviciu de calitate inalta pentru consumatori. Multi se asteapta sa faca profit din prima zi de activitate, desi un obiectiv HoReCa este o investitie pe termen lung. Ar fi mult mai bine daca s-ar concentra asupra clientilor, care sunt pana la urma sursa de venit si motorul afacerii lor”, incheie domnul Geza.
    Cunoscuta in piata in special pentru servetelele personalizate, firma Piramida Trade Invest a avut succes cu variantele avand dimensiuni de 33 x 33 cm, pliate in 4 sau in 8. ”De cateva luni, de cand am lansat servetelele 38 x 38 cm, acestea din urma castiga tot mai mult teren, asa cum se intampla si in vestul Europei”, arata domnul Alexandru Marineanu, presedintele firmei. Servetelele Piramida sunt realizate folosind o tehnologie italiana, cu materie prima din Grecia. Acestea au 1, 2 sau 3 straturi, sunt imprimate cu pana la 3 culori, cerneala folosita pentru imprimare fiind pe baza de apa, care nu lasa urme si este destinata folosirii in sectorul alimentar. Servetelele sunt supuse periodic analizelor si sunt atestate de laboratoare specializate. Imprimarea se face plecand de la codul Pantone trimis de catre client, astfel incat reusita este sigura. ”In privinta cheltuielilor, putem face un calcul relativ simplu: daca un pranz pentru o persoana costa in medie 35 lei (TVA inclus), servetelele noastre personalizate costa intre 0,017 si 0,17 lei/buc (TVA inclus). Mergand pe acest calcul, rezulta un maxim de 0,5% din valoarea mesei in cazul servetelelor 38 x 38 cm, cu 3 straturi, imprimate cu 3 culori”, socoteste domnul Marineanu.
    In opinia domnului Marian Ivan, General Manager al firmei Paper Plus, caracteristicile produselor profesionale pentru igiena sunt legate de modul de folosire si calitatile dispenserelor. ”In general, in HoReCa produsele trebuie sa fie ieftine, cu absorbanta medie si ambalate pentru a compensa volumul mic al spatiilor de depozitare din incinta restaurantelor”, arata domnul Marian Ivan. Pentru o locatie vizitata zilnic de 100 de consumatori, timp de 30 de zile, se pot cheltui pentru consumabile profesionale din hartie si detergenti, in functie de calitatea acestora, sume cuprinse intre 1.500 si 3.500 lei.
    In privinta aprovizionarii, dumnealui constata ca, daca nivelui initial al dotarilor si grija acordata igienei la deschiderea unei noi locatii sunt multumitoare, acest nivel nu se pastreaza in timp din cauza lipsei de proceduri interne, a tolerantei consumatorilor si absentei unui control  eficient si preventiv din partea autoritatilor. ”Sunt foarte putine locatii care ofera consumatorilor conditii constante de igiena si confort, in cele mai multe cazuri aceste conditii fluctueaza de la o ora la alta sau sunt mentinute in limite normale cata vreme proprietarul locatiei este prezent”, este opinia domnului Marian Ivan.
    In privinta relatiei dintre furnizori si restauratori, reprezentantul Paper Plus a declarat: ”Este foarte dificil si uneori riscant sa lucrezi cu manageri din HoReCa, pentru ca nu sunt bine organizati, nu au un sistem coerent de comenzi–plati si multi dintre ei transfera catre furnizori esecurile organizarii”.   
 
     Probleme cu softul
    Daca in ceea ce priveste segmentul hardware lucrurile sunt relative simple si legate in special de bugetul alocat investitiei, pentru directorul firmei Cozo Best Consulting, domnul Nicolae Cojocaru, componenta software ramane principalul element in elaborarea unei solutii eficente de gestiune. ”Oferta hardware pentru domeniul activitatilor HoReCa este din ce in ce mai bogata si mai inovatoare. Avand in vedere retinerile operatorilor economici de a investi in perioada actuala, nu as recomanda nimic nou, care sa nu justifice un raport relevant intre cost si eficenta”, ne sfatuieste domnul Cojocaru. ”Cel mai important atu al unui soft insa, pe langa rezolvarea cerintelor pentru care a fost construit, il constituie stabilitatea in functionare si capacitatea de recuperare automata a bazelor de date in situatii imprevizibile, cum ar fi intreruperile de alimentare a calculatorului, a retelei sau a altor periferice. Vorbind despre produselel noastre din zona software, singurele probleme pentru care ni s-a solicitat interventia au fost alterarea sistemului de operare sau virusii”, arata reprezentantul Cozo Software.
    ”Niciunui proprietar de restaurant nu ii convine ca, atunci cand are localul plin, sa se blocheze programul, sa nu mai listeze comenzile la sectie sau sa nu se mai poata elibera notele de plata”, arata si domnul Eduard Rezeanu, Director Comercial al firmei Multisoft. ”Problemele in operare, in opinia mea, pot sa apara din doua mari directii: fie din cauza softului (dar acestea cred ca sunt rare), in sensul ca interfetele de preluare a datelor nu sunt optimizate sau sunt insuficient dezvoltate, fie din cauza personalului, care utilizeaza programele fara pregatire informatica sau in lipsa unei cunoasteri satisfacatoare a meseriei. Si aici as putea da ca exemplu cazul programului de gestiune de restaurant, care este putin diferit de o gestiune obisnuita, ca urmare a existentei retetelor. Mi s-a intamplat deseori ca personalul care urma sa exploateze acea aplicatie sa nu fi mai lucrat anterior cu retetare si apareau astfel erori de operare”, adauga domnul Rezeanu.
 
    Televizoare si displayuri
    ”Atractia unei locatii poate fi constituita si din entertainmentul oferit: posturi TV de muzica, meciuri de fotbal sau box etc. Astfel, o locatie placuta, familiara, atrage clienti fideli”, arata domnul Marian Dumitriu, Sales Manager la LG Electronics Romania. Dumnealui ne arata ca displayurile profesionale LG sunt create special pentru ”munci grele”, precum functionarea in restaurante. Panelul PD (Public Display), spre deosebire de panelul televizoarelor clasice, ofera o calitate superioara a imaginii, atat prin stralucire si profunzimea culorii, cat si prin managementul pixelilor din punct de vedere antigravitational (pixelii nu "curg" in timp) si antiremanent (nu se ard la difuzarea unei imagini statice pe o perioada indelungata). In plus, si carcasele sunt tratate special pentru o rezistenta sporita la caldura si chiar la flacari. Pe de alta parte, displayurile profesionale permit controlul lor si al continutului video de la distanta, de la birou sau chiar de acasa. ”Investitorii ar trebui sa realizeze ca un display comercial, in pofida pretului mai mare la achizitie, este o economie evidenta in timp. Calitatile pentru care se plateste un pret mai mare nu sunt doar aspectul aparatului sau materialulu exterior. Este vorba despre rezistenta in timp a panelului, a imaginii si a andurantei (a fiabilitatii), facand fata acolo unde un televizor de consumer cedeaza in scurt timp, nefiind construit pentru regimul de lucru special. Se economisesc nervi, timp si bani cu reparatiile, se evita problemele de orice fel”, arata reprezentantul LG Electronics Romania.
 
    Lumini si semnale
    Pentru a evidentia prezenta unei locatii si a o face mai atractiva prin intermediul reclamelor luminoase, domnul Calin Vlaic, Directorul Comercial al firmei Neon Product, ne atrage atentia asupra avantajelor folosirii tuburilor cu gaze spectrale: consum mic de energie (10 Watt/metru liniar), durata lunga de viata (10.000 de ore), posibilitatea reincarcarii cu gaz a tuburilor consumate, rezistenta la temperaturi de - 50 ºC, intensitate luminoasa mare si posibilitatea de reproducere fidela a literelor, fara intreruperi.
    ”Unii clienti doresc doar firme de dimensiuni mici pentru interior, altii ne solicita atat pentru interior, cat si pentru exteriorul locatiei”, arata domnul Vlaic. ”Sumele investite astfel variaza de la situatie la situatie, de la o suta de euro la zeci de mii de euro. Important este ca investitiile in acest domeniu au evoluat imbucurator, atat pentru client, cat si pentru noi. Fiecare client vrea sa iasa in evidenta fata de concurenta prin absolut orice. Un design interior mai deosebit, o iluminare originala, o firma luminoasa etc. Clientii care vor sa ramana in top pe aceasta piata investesc o data la 2 ani in schimbarea amenajarii. Se constata o tendinta tot mai evidenta din partea publicului care frecventeaza restaurantele, ca si alte locatii HoReCa, de a cauta tot timpul ceva nou”, afirma reprezentantul Neon Product.
    Pentru zona de signalectica am cerut parerea domnului Marian Uram, directorul firmei Mariomatic Trade. Dumnealui ne-a recomandat ca elemente de signalectica pentru restaurante cateva piese care n-ar trebui sa lipseasca din amenajarea locatiei.
 
 
    La intrare 
    Placa de rang: Restaurant ***** 
    Inscriptionarea ”Garderoba”, cu litere individuale sau gravate pe o placa 
    Jetoanele de garderoba
    Semnele de interdictie sau admitere (pentru acces cu animale sau fumat)
    Informatiile/telefoanele referitoare la Protectia Consumatorului sau Urgente 112 
    Aviziere cu informatii oferite consumatorilor
 
    In salon
    Semnele de interdictie sau admitere pentru fumat 
    Inscriptia de Masa Rezervata si/sau numerotarea meselor
    Sageti indicatoare pentru Grup Sanitar si semnele de toaleta
    Inscriptionarea tacamurilor si a veselei cu sigla/monograma casei
    Ecusoanele personalului: Chelner, Sef de sala, Sef de restaurant
 
    In bucatarie
    Placutele/Etichetele cerute de Protectia Consumatorului: 
    Frigider carne, Frigider peste, Frigider oua, Frigider lactate, Frigider legume-fructe, Magazie lenjerie curata, Magazie preambalate, Magazie bauturi alcoolice, Magazie ape minerale si bauturi racoritoare,
Magazie paine si paste, Oficiu/Vestiar personal, Grup social personal
 
    Erori frecvente (pentru incepatori si avansati)
    Incepatorii scapa din vedere momentul si importanta achizitionarii mobilierului. Astfel, fie incep sa se ocupe de alegerea lui cu cateva saptamani inainte de deschidere, fie raman cu un buget mult mai mic fata de cel alocat la inceputul investitiei. Rezultatul: fac compromisuri de la proiectul initial.
George Dobrescu, Director General la firma ID Point
 
    Investitorii incepatori din domeniul HoReCa nu acorda suficienta atentie detaliilor. Totusi, in ultimii ani, tot mai multi investitori romani au vazut in strainatate cam care este nivelul serviciilor oferite. Revenind in tara, apeleaza de cele mai multe ori la firme de creatie (design), cu care, dealtfel, noi colaboram foarte bine.
Alexandru Marineanu, Presedinte Piramida Trade
 
    In ultima perioada, responsabilii de achizitia consumabilelor au fost interesati sa lucreze cu cat mai multi furnizori, pentru a specula la maximum preturile si conditiile de plata. Cea mai intalnita eroare in dotarea cu dispensere si consumabile este lipsa criteriilor de evaluare a produselor, serviciilor asociate produselor, cat si a firmelor ofertante. Multi decid mai mult emotional decat pe baza calculelor, fara un plan de igiena corect construit si accepta dupa primirea dispenserelor utilizarea unor produse indoielnice pentru a ramane in costuri.
Marian Ivan, General Manager Paper Plus
 
    Efectele pe care le au erorile sau lacunele conceptuale si functionale in proiectarea, executia si operarea restaurantului limiteaza cota de piata pe care acesta si-o poate castiga, cu consecinte dramatice asupra numarului de clienti si a cifrei de afaceri. Mai mult, costurile de adaptare sau corectare ulterioara a structurii cladirii potrivit fluxurilor operationale pun o presiune nedorita asupra bugetului investitorului. Investitia poate fi profitabila daca se utilizeaza inca din faza de proiect expertiza profesionala si nu se reduce la un simplu demers investitional imobiliar.
Anca Panait, National Key Account Manager la firma Daas Romania
 
    Ideea ca un echipament ieftin este slab (iar un echipament scump este bun) este total gresita si poate fi catalogata ca prima eroare pe care o face un investitor. Un utilaj este bun atunci cand este ceea ce ii trebuie clientului, iar in acest sens nu-l poate ajuta decat un furnizor de echipamente care ii intelege business-ul. O alta greseala este aceea de a cumpara cele mai ieftine produse de pe piata fara a tine cont de serviciile oferite.
Cristian Betenchi, Director de Vanzari Horeca Expert

    Este greu de dat sfaturi, pentru ca fiecare isi stie bugetul si obiectivele. Totusi, cred ca cel mai mare pacat este sa incerci sa copiezi un restaurant de succes. Nu va functiona, este nevoie sa vii cu ceva diferit, care sa atraga publicul.
Raluca Negriuc, Sensio
 
    Aparatele casnice nu vor face niciodata fata cerintelor de performanta ale unor restaurante, acolo unde sunt recomandate echipamentele profesionale, concepute special pentru solicitari de mare productivitate si eficienta. La fel si detergentii utilizati in mod curent in bucatariile de acasa. Alegerea unui detergent profesional nu se face oricum, ci in functie de anumiti factori, si anume de duritatea apei, tipul de murdarie si tipul materialului/suprafetei de spalat.
Daniela Tivig, Manager Cleaning Logistic

    Am observat superficiala documentare si intelegere a notiunii de restaurant. Da, este un loc in care se pregateste si se consuma mancare, dar trebuiesc respectate foarte multe legi si reguli. Aici nimic nu poate fi facut „dupa ureche” deoarece este vorba de sanatatea oamenilor. In plus, de multe ori investitorii nu fac o armonizare intre ceea ce doresc sa realizeze si conditiile reale pe care le ofera locatia respectiva. In dorinta de a avea cat mai multe locuri la mese, se „taie” din spatiile destinate pregatirii mancarurilor (bucatarie si spatiile anexe).
Marilena Tabarca, Director Albergo Contract
 
    Multi asteapta pana in ultimul moment sa achizitioneze cele necesare pentru aranjarea mesei si se ajunge in situatia de a cumpara doar ce e pe stoc. Pentru furnizorii care lucreaza doar pe baza de comanda, este foarte dificil sa serveasca clientul de pe stoc, sa adune numarul necesar de produse, toate din acelasi model si mai ales ca acel model sa fie pe placul clientului. Recomandam sa se solicite o oferta detaliata cu cel putin 3-4 saptamani inainte de data planificata pentru achizitie.
Amalia Baciu-Sarmes, Director Marketing Axa Porcelaine
 
    Sunt investitori care solicita lemn masiv la blaturile de mese. Astfel de blaturi nu sunt recomandate, deoarece din cauza intemperiilor sau lichidelor care se varsa elementele imbinate se desprind. De asemenea, se solicita scaune cu sezut din lemn masiv sau placaj. Recomandarea noastra este ca aceasta parte sa fie protejata de perne, astfel incat clientul sa stea mai comod si sa nu deterioreze scaunul cu diferite accesorii de imbracaminte (capse, nasturi etc.).
Gabriela Doca, Director Executiv Secan Impex
 
    Pentru realizarea acestui articol au oferit informatii firmele: 360 Multi-Solutions, Albergo Contract, Axa Porcelaine, Bohemia, Cleaning Logistic, Concept Hotels, Cozo Best Consulting, Daas Romania, Flanutis, Hargita Holding, Holdmann Europe, Horeca Expert, ID Point, Imaculat Lukoserv, LG Electronics Romania, Mariomatic Trade, Multisoft, Huber, Neon Product, Paper Plus, Parla Ersah Co, Professional Cleaning Servicies, Piramida Trade Invest, Secan Impex, Sensio, Unilever Foodsolutions, Winterhalter si restaurantul Crama Domneasca.
 
 
Autor: Lucian Nicolescu
        Print Recomanda unui prieten Trimite comentariul tau        
 

REVISTA HoRes, supliment informativ al catalogului HoRes
Revista HoRes nr. 32
Arhiva revista Nr. curent
NOU INTRATI IN HoRes
Proiect pensiune P+1E, cu 7 camere
Lista nou intrati Detalii



 
Inscriere
BACK TO HOME | PREZENTARE CATALOG | PREZENTARE CD | OFERTANTI PRODUSE SI SERVICII | EDITORIAL | CONTACT
Licitatii on-line GRATUIT | Ghid licitatii On-line | Cerere de oferta | Linkuri rapide | Recomanda unui prieten | Referinte
Promotii | Noutati | Stiri | Locatii | Revista HoRes | Nou intrati in HoRes | Guest book | Presa


Hores Catalog pentru managerii din unitatile de cazare, alimentatie publica si agrement. Baza de date cu furnizori si produse - Editia 14